IC4. DSB's problembarn holder stille, imens to episoder hvor togene ikke kunne bremses, undersøges.
Foto: JENS DRESLING

IC4. DSB's problembarn holder stille, imens to episoder hvor togene ikke kunne bremses, undersøges.

Danmark

Løbsk IC4-tog skal ud at køre igen

Havarikommissionen vil næste uge forsøge at genskabe næsten-ulykke på Fyn.

Danmark

Det IC4-tog, som var involveret en næsten-ulykke på Fyn 7. november, skal ud at køre igen - og det skal køre hurtigt.

Det fortæller havariinspektør og souschef Bo Haaning fra Havarikommissionen, som den seneste tid har foretaget såkaldte statiske test på toget, der har været beslaglagt til undersøgelse siden hændelsen.

Testene, som har været gennemført i samarbejde med tilrejsende repræsentanter for producenter af de relevante dele, har skullet afklare, om computersystemer rundt omkring i toget snakker sammen, som de skal, imens toget holder stille.

Skal køre på særlig prøvestrækning Men nu er det ved at være på tide at hente toget ud af garagen og se om bremsesystemet virker i praksis, siger havariinspektøren, som er ved at søge tilladelse til testkørslen fra myndighederne.

Passagererne vil i denne omgang være Bo Haaning selv og andre parter, som tager del i undersøgelsen.

Lokomotivføreren leverer DSB.

Der bliver tale om adskillige ture over flere dage i næste uge, og kørslen vil ikke foregå ude i den almindelige togtrafik, men sandsynligvis på nogle prøvestrækninger i Sønderjylland, hvor der kan køres hurtigt.

IC4-tog kunne ikke bremse
Under hændelsen på Fyn 7. november kom et IC4-tog med 160 passagerer kørende med 180 kilometer i timen, da et signal viste, at der var et langsomtkørende godstog på skinnerne et par kilometer forude.

Det fik lokomotivføreren til at begynde en langsom nedbremsning, men da toget slet ikke stoppede så hurtigt, som det skulle, prøvede lokomotivføreren i stedet en katastrofeopbremsning.

Da toget to kilometer senere passerede et rødt signal, kørte det stadig knap 110 kilometer i timen.

Det lykkedes først lokomotivføreren at stoppe sit løbske tog cirka 100-200 meter fra bagenden på godstoget, efter at have forsøgt at bremse i over tre kilometer.

Vil genskabe situationen
Nu vil havariinspektøren sammen med sit hold se, om de kan genskabe næsten-ulykken.

Det betyder, at toget skal gasses op til topfart og derefter forsøges bremset på præcis samme måde som i begyndelsen af november.

Samtidig skal det afprøves, om for eksempel glatte skinner fra nedfaldne blade kan have spillet ind.

»Vi prøver at genskabe så stor en del af miljøet og virkeligheden fra uheldsdagen så muligt, så vi prøver at genskabe situationen«, siger havariinspektør Bo Haaning.

Sensorer kan være skyld i bremseproblem

Havarikommissionen vil endnu ikke komme med konkrete bud på, hvad det kan være, der gik galt under næsten-ulykken på Fyn.

Fagbladet Ingeniøren har tidligere skrevet, at mistanken især samler sig om sensorer, som skal videregive information til togenes bremsecomputer.

LÆS OGSÅ

Den problematik blev allerede beskrevet i forbindelse med den såkaldte Atkins-rapport, som undersøgte IC4-togene.

Havariinspektør Bo Haaning vil dog ikke bekræfte, om det skulle være efterforskningens hovedtese.

Næsten-ulykken ved Fyn var den først kendte af de to bremseproblemer med IC4-togene, som tvang DSB til at 'grounde' togene i sidste uge.

Sandsynligvis kommer de ikke ud at køre igen, før fejlen er fundet.

FACEBOOK

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce