Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PRESSET. Undervisning fylder mindre end tre timer af lærernes arbejdsdag.
Foto: ASTRID DALUM (arkivfoto)

PRESSET. Undervisning fylder mindre end tre timer af lærernes arbejdsdag.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kun én procent af folkeskolelærerne underviser 19 timer om ugen

Ny undersøgelse viser, at lærerne i snit underviser mindre end tre timer om dagen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Møder med kollegaerne, forberedelse og timer som bibliotekar på skolebiblioteket fylder størstedelen af folkeskolelærernes tid.

En endnu ikke offentliggjort opgørelse fra Kommunernes Landsforening (KL), som 20 kommuner har deltaget i, dokumenterer, at lærerne i snit bruger 39,6 procent af nettoarbejdstiden til at undervise børnene – dog med store kommunale forskelle.

»Vores analyse viser, at lærerne bruger mindre end tre timer dagligt på undervisning, og de får løn for 7,4 timer. Resten bruger de på alt muligt andet som lærersamarbejde, forberedelse og pausetid«, siger Thorbjørn Christensen, der er chefkonsulent i KL.

Lærerne er ikke dovne
Lærerne er ikke dovne, fastslår formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen:

Det er jo ikke fordi, vi ikke laver noget



»Det er jo ikke fordi, vi ikke laver noget. Den arbejdstidsaftale vi har indgået med KL, betyder, at læreren som udgangspunkt har mellem 25,5 og 26 undervisningslektioner om ugen (svarende til 19 reelle timer, red.). Har man ikke det, er det fordi, man har andre funktioner som læsevejleder eller bibliotekar«, siger han.

Men den køber Thorbjørn Christensen ikke. Han har gennemgået knap 8.000 læreres arbejdsopgaver fra 250 skoler i de 20 kommuner. Hver enkelt lærers skoleskema, mødeplan og aktiviteter i det hele taget er blevet gennemgået og sorteret i kasser, herunder undervisning. Gennemgangen viser, at kun få – godt 1 procent – af de knap 8.000 lærere underviser 25 lektioner a 45 minutter om ugen. Resten underviser i mindre tid.

»Lærermøder, forberedelse og pausetid tager over halvdelen af tiden«, siger chefkonsulenten fra KL.

Minister bliver bestyrket
Undersøgelsen er ikke den eneste, der viser, at lærerne bruger godt en tredjedel af tiden på at lære fra sig.

Torsdag skrev Politiken om en opgørelse fra Ministeriet for Børn og Undervisning, der konkluderede det samme, hvorfor undervisningsminister Christine Antorini (S) meldte klart ud, at lærerne skal undervise mere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men Danmarks Lærerforenings formand, Anders Bondo Christensen, kaldte den »for tynd«, fordi man havde inkluderet ferie og den tid, som nogle lærere bruger på at være læsevejleder og skolebibliotekar.

Forskningschef Andreas Rasch-Christensen ved VIA University College mener, at den nye undersøgelse vil give et godt grundlag for den videre diskussion.

»Det er interessant, når flere undersøgelser kommer med samme resultat. Så er Danmarks Lærerforening også nødt til at forholde sig til det. Man kan godt blive ved at sovse rundt i tallene og sige: Jamen, det er også tallene, som er opgjort forkert«, siger han og tilføjer:

»Det kan være rigtigt nok, men det er stadig sådan, at eleverne lærer mest, når de er sammen med deres lærer i klasselokalet. Og lærernes andre aktiviteter må ikke ske på bekostning af undervisning«.

Uenighed om undersøgelsens værdi
Undersøgelsen fra KL har ikke medtaget ferie. Men de lærere, der også har andre funktioner, er med. Derfor mener lærerformanden heller ikke, at denne undersøgelse kan bruges til at sige noget om undervisningsandelen.

Sagen er, at en lærer underviser 25 timer om ugen. Underviser de mindre, er det fordi kommunalbestyrelsen har bestemt, at de skal lave noget andet



»Den skævvrider billedet og siger ikke noget om, hvor meget vedkommende underviser«, fastholder han.

Jo, den gør, siger Thorbjørn Christensen:

»Opgørelsen afspejler den undervisning, der bliver leveret af en gennemsnitlig lærer med de arbejdsopgaver, som en lærer løser«.

Lærerforening har ikke selv tal
Anders Bondo Christensen, hvad viser jeres egne tal – hvor stor en andel af arbejdstiden underviser lærerne?

»Vi har ikke lavet nogen opgørelse. Det står heller ikke i vores magt. Sagen er, at en lærer underviser 25 timer om ugen. Underviser de mindre, er det fordi kommunalbestyrelsen har bestemt, at de skal lave noget andet«.

Også programleder Kurt Houlberg fra Anvendt Kommunalforskning glæder sig over, at der nu er kommet en undersøgelse, som kan fastslå, hvor meget tid lærerne reelt bruger på at undervise:

»Hold da op. Det lyder som en grundig og frugtbar fremgangsmåde, som kan give et mere validt grundlag at vurdere fordelingen af lærernes arbejdstid på«.

Minister og fagforening skal »i dialog«
Kurt Houlberg påpeger dog, at der altid i databearbejdningen kan være ting, som gør det svært at lave et 100 procent sammenligneligt billede af kommunerne. Problemerne med de tidligere undersøgelser har, ifølge Kurt Houlberg, været, at lærernes arbejdstid er bestemt i lokale aftaler mellem kommunerne og de lokale afdelinger af Danmarks Lærerforening.

»Aftalerne er ikke standardiserede, selv om der er mange fællestræk. Derfor er det forskelligt, hvordan skolerne opgiver undervisningstiden til Undervisningsministeriet«, siger han.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil nu »indgå i dialog« med kommunerne og Danmarks Lærerforening om, hvordan lærerne kan bruge mere tid på at undervise.

FACEBOOK

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rubrikkenpå denne artikel har tidligere fejlaftigt heddet 'Kun én procent af lærerne underviser det, de skal'. Det var misvisende og derfor rettet til ovenstående. Poltiken.dk beklager fejlen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden