0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kun én procent af folkeskolelærerne underviser 19 timer om ugen

Ny undersøgelse viser, at lærerne i snit underviser mindre end tre timer om dagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 ASTRID DALUM (arkivfoto)
Foto: ASTRID DALUM (arkivfoto)

PRESSET. Undervisning fylder mindre end tre timer af lærernes arbejdsdag.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Møder med kollegaerne, forberedelse og timer som bibliotekar på skolebiblioteket fylder størstedelen af folkeskolelærernes tid.

En endnu ikke offentliggjort opgørelse fra Kommunernes Landsforening (KL), som 20 kommuner har deltaget i, dokumenterer, at lærerne i snit bruger 39,6 procent af nettoarbejdstiden til at undervise børnene – dog med store kommunale forskelle.

»Vores analyse viser, at lærerne bruger mindre end tre timer dagligt på undervisning, og de får løn for 7,4 timer. Resten bruger de på alt muligt andet som lærersamarbejde, forberedelse og pausetid«, siger Thorbjørn Christensen, der er chefkonsulent i KL.

Lærerne er ikke dovne
Lærerne er ikke dovne, fastslår formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen:



»Det er jo ikke fordi, vi ikke laver noget. Den arbejdstidsaftale vi har indgået med KL, betyder, at læreren som udgangspunkt har mellem 25,5 og 26 undervisningslektioner om ugen (svarende til 19 reelle timer, red.). Har man ikke det, er det fordi, man har andre funktioner som læsevejleder eller bibliotekar«, siger han.

Men den køber Thorbjørn Christensen ikke. Han har gennemgået knap 8.000 læreres arbejdsopgaver fra 250 skoler i de 20 kommuner. Hver enkelt lærers skoleskema, mødeplan og aktiviteter i det hele taget er blevet gennemgået og sorteret i kasser, herunder undervisning. Gennemgangen viser, at kun få – godt 1 procent – af de knap 8.000 lærere underviser 25 lektioner a 45 minutter om ugen. Resten underviser i mindre tid.

»Lærermøder, forberedelse og pausetid tager over halvdelen af tiden«, siger chefkonsulenten fra KL.

Minister bliver bestyrket
Undersøgelsen er ikke den eneste, der viser, at lærerne bruger godt en tredjedel af tiden på at lære fra sig.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu