Foto: OLESEN PETER HOVE
Danmark

Pædagoger strides om længere skoledage

Pædagogformand advarer mod 'røv til sæde'-pædagogik: Børn skal have plads til at lege.

Danmark

»Man indsnævrer læringsbegrebet til noget, vi så før 1960«.

Sådan lyder kommentaren fra Jan Hoby fra pædagogfagforeningen LFS til regeringens forslag om at forlænge skoledagen, så børnene i de mindste klasser går i skole fra 08 til 14.

Den anden store pædagogiske fagforening, BUPL, er anderledes positiv og ser gode muligheder i at gøre børnenes skoledag længere, hvis de vel at mærke for lov til leg i løbet af dagen.

De to forbund reagerer på et forslag fra regeringen, der vil forlænge skoledagen for de mindste klassetrin, så de fremover begynder klokken 08 og får fri klokken 14.

LÆS

»Vi risikerer at gøre flere skolebørn skoletrætte før tid«, siger formanden for fagforbundet LFS, der organiserer personalet i de kommunale fritidshjem i København.

Jan Hoby betegner forslaget om længere skoledage til børnene som et udtryk for »voksenlogik«.

»Leg er en forudsætning for al læring. Børnene har brug for mere krop og ikke mere 'røv-til-sæde'-pædagogik«, mener han.

Frygter alt for mange timer på stolen
Han stoler ikke en døjt på fortalerne for lange skoledage, når de siger, at der fortsat vil være mulighed for børnene for at lege.

»Det er som en brugtvognsforhandlers salgstale, når de snakker om en symbiose mellem leg og læring. Det, der sker, er, at de skal sidde længere i klassen«, mener LFS-formanden.

»Forslaget er et udtryk for had til børn og barndom«, siger Jan Hoby, der venter, at de lange skoledage vil føre til, at børnenes fritidshjem og fritidsordninger må rykke ind på skolerne, der så skal huse de små hele dagen.

Vi risikerer at gøre flere skolebørn skoletrætte før tid

BUPL: Variation er afgørende
Fagforeningen BUPL rummer fritidshjemspædagoger og SFO-pædagoger fra resten af landet. Og dets formand, Henning Pedersen, langt mere positiv over for forslaget.

Men det stiller krav til indretningen af børnenes skoledag, mener han.

»Man skal give børnene en langt mere varieret skoledag, end man gør i dag«, forudsætter han.

»Nogle af de aktiviteter, der i dag foregår i fritidsordningerne, kan man med fordel lægge ind i skolen. Så må man bryde dagen op på en anden måde end i dag«, siger BUPL's formand.

»Betingelsen er, at man skaber en anden skoledag end bare at give flere timer. Ellers giver det ingen mening«, finder han.

Heldagsskole kan lykkes

Ifølge Henning Pedersen viser erfaringer fra skoler, der har haft lange skoledage og indkorporeret fritidsaktiviteterne i løbet af dagen, at det har været muligt at gøre børnenes hverdag bedre.

Han er ikke overrasket over forslaget om at give børnene længere skoledage.

»Det er den udvikling, der har været. Det er ikke svært at se skriften på væggen«, konkluderer han.

Forældre-organisationen Skole og Forældre har bakket op om den forlængede skole, hvis det vel at mærke prioriteres, at der bliver plads til leg.

LÆS OGSÅ

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden