Løsesum for danske piratgidsler stiger og stiger

Rederiet Shipcraft og piraterne er kun kommet længere fra hinanden i forhandlingerne.

Danmark

Medieomtale og forhandlingskomplikationer mellem rederiet Shipcraft og somaliske pirater betyder, at løsesummen for to danskere og fire filippinere, som nu har været gidsler i et år, er endt på et fuldstændig umuligt niveau.

Piraternes krav er kun steget, siden forhandlingerne begyndte for et år siden, og intet tyder på, at parterne bliver enige.

Første krav, som faldt i marts, var ifølge Politikens oplysninger tre millioner dollar for samtlige seks gidsler. Men kort efter at Ekstra Bladet skrev om sagen først på sommeren, steg kravet prompte til seks millioner dollar.

LÆS OGSÅ »Det, medierne bringer, kan betyde en hel masse, og de herhjemme, som tror, at det ikke betyder noget, er meget naive«, siger chef for det danske sikkerhedsrådgivningsfirma Risk Intelligence Hans Tino Hansen, som ikke ønsker at udtale sig om den konkrete sag.

Kravet fik ikke rederiet Shipcraft til at betale, og i frustration over, at forhandlingerne øjensynlig var strandet, kritiserede rederiets brancheforening, Rederiforeningen af 2010, og skibsofficerernes fagforening, Søfartens Ledere, Shipcraft midt på sommeren.

Forhandlinger begyndte forfra
Shipcraft havde lige fra begyndelsen af gidselaffæren haft held til at få et samarbejde i stand med en af de mest anerkendte forhandlere i verden, britiske Risk Control Management.

Men rederiets direktør lod ifølge Politikens oplysninger aldrig briterne forhandle direkte med piraterne – i stedet stod han selv for samtalerne med piraternes forhandlingsleder. Og der blev langt mellem samtalerne.

Det førte til, at rederiforeningen tog »afstand fra rederiets håndtering af sagen« og beskyldte Shipcraft for dårlig »rederskik«. Fagforeningen var endnu klarere i mælet og politianmeldte rederiet for ikke at gøre noget for at få gidslerne hjem.

Vi har den dybeste medfølelse med vores besætning, der lever i fangenskab under forfærdelige forhold



»En forudsætning for at få søfolkene hjem er, at rederiet gør en aktiv indsats. Og det har vi bestemt ikke indtryk af har været tilfældet her«, sagde direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.

Efter Politikens oplysninger betød foreningernes intervention, at forhandlingerne med piraterne begyndte forfra. Men i slutningen af juli hævede piraterne prisen igen. Nu ville de have 15 millioner dollar eller knap 88 millioner kroner for de seks gidsler.

Desperate pårørende
Siden har rederiet og piraternes forhandlingsleder været i forbindelse med hinanden cirka en gang om ugen, dog stadig uden at Shipcraft lader professionelle forhandlere føre ordet.

Og kravet til løsesummen er igen mere end fordoblet for løsladelsen af de fire filippinske sømænd, den 47-årige styrmand Søren Lyngbjørn og den 44-årige dansk-chilenske kaptajn, Eddy Lopez.



Løsesummen er nu nået helt urealistiske 36 millioner dollar eller 209 millioner kroner, og samtidig bliver de danske pårørende mere og mere desperate blandt andet på Facebook-sider, som støtter de to danske søfolk. De ønsker, at det danske samfund reagerer og bryder tavsheden omkring de to gidslers situation.

Ifølge kilder i branchen er det en ganske erfaren gruppe med flere vellykkede kapringer på samvittigheden, som har ’Leopard’s besætning.
De lokale forhold kan have indflydelse

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hans Tino Hansen fra Risk Intelligence understreger, at høje krav om løsesum aldrig afspejler, hvad der rent faktisk ender med at blive betalt. Og krav på tocifrede dollarbeløb er i dag almindelige først i forhandlingerne, selv om de sjældent optræder et år inde i processen. Han peger på, at løsesummen også kan være pumpet op undervejs på grund af lokale somaliske forhold. Blandt andet kan piraterne på grund af manglende tillid til den forrige have skiftet forhandler undervejs. Den nye har så straks hævet kravet voldsomt.

LÆS OGSÅ Hverken Shipcrafts ledelse eller bestyrelsesformand har villet lade sig interviewe til Politiken. Men på selskabets hjemmeside skrev direktør Claus Bech 21. december: »Vi har den dybeste medfølelse med vores besætning, der lever i fangenskab under forfærdelige forhold med afsavnet af deres kære, med hvem vi også føler. Vi fortsætter vores bestræbelser og appellerer til piraterne om et realistisk krav, således at vores besætning kan blive frigivet«.



FACEBOOKBliv ven med Politiken

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden