Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Søfartschefer: Pas på med væbnede befrielsesaktioner

Gidsler blev befriet ved væbnet aktion. Rederiforening er bekymret.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Væbnede befrielsesaktioner i Somalia risikerer at gøre livet endnu farligere for tilfangetagne gidsler.

Det siger brancheforeningen Danmarks Rederiforening og fagforeningen Søfartens Ledere, efter at en vellykket amerikansk nålestiksoperation i nat fik befriet to gidsler fra Dansk Flygtningehjælp, deriblandt danskeren Poul Hagen Thisted.

LÆS OGSÅ

Tilbage i Somalia sidder dog stadig den seks mand store besætning fra fragtskibet 'Leopard'. Gidslerne har været fanget i over et år, og intet tyder på, at de bliver frigivet lige foreløbig.

»Vi er glade over, at det danske gidsel har fået sin frihed igen, men man skal også have respekt for, at det ikke er løsningen i alle gidselsituationer«, siger direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn.

For stor risiko for gidsel-dødsfald
Han mener ikke, at den amerikanske specialstyrkeoperation på somalisk jord skal gentages i sagen om de to danskere og fire filipinere fra 'Leopard'.

»At lave en militær indsats er jo altid en afvejning af chancerne for at lykkes, og de overvejelser bliver ikke delt med os. Jeg ved ikke, om der er lignende overvejelser om søfolkene, men jeg kunne da forestille mig, at det altid ligger i overvejelserne«, siger Fritz Ganzhorn.

Han mener dog ikke, at befrielsesaktioner skal være blandt standardløsningerne i gidselsager, blandt andet fordi det kan blive farligt for de tilfangetagne. Han peger på, at tidligere befrielsesaktioner har kostet gidselliv.

Lige nu er den bedste og sikreste model for vores besætninger i vores øjne, at vi løskøber dem

»Jeg synes ikke, vi kan anlægge vores strategi i forhold til piraterne ud fra, at det skal være hårdt mod hårdt, og at man altid skal kæmpes og sprænges fri. Jeg tror, det vil have store implikationer for vores medlemmers interesse for at sejle der, hvis der var den her risiko for, at man kan blive fanget i en ildkamp«, siger direktøren.

Kan betyde hårdere forhold for gidsler
Han tilføjer, at den hårde amerikanske linje også kan betyde, at forholdene for gidsler kan blive endnu mere utålelige, fordi piraterne bliver mere desperate.

»Man skal også se på, hvad piraternes svar er på det her. Hvordan ændrer det her forhandlingssituationerne«, siger han.

»Der er meldinger om stigende brug af tortur over for gidslerne, og det tyder på, at piraterne er blevet mere pressede. Hvis man bliver ved med at presse piraterne, skal man i hvert fald også tage med i overvejelserne, hvad det betyder for gidslerne«, siger Fritz Ganzhorn.

»Jeg tror ikke, vi skal sætte næsen op efter, at det her er fremtiden«, siger han, men tilføjer, at han godt kan se nytten af at vise piraterne, at de ikke bare har helle, når de befinder sig inden for Somalias grænser.

Det sikreste er at købe dem fri
Også vicedirektør Jan Fritz Hansen i Danmarks Rederiforening kan både se positive og negative konsekvenser ved militær indgriben over for pirater.

Helt overordnet vil han dog fraråde at gennemføre de spektakulære specialstyrkeaktioner på grund af risikoen ved dem.

»Lige nu er den bedste og sikreste model for vores besætninger i vores øjne, at vi løskøber dem. Det er ærgerligt, at vi skal give penge til nogle kriminelle, men det er peanuts i forhold til, hvad vores medlemmer ellers bruger på sikkerhed«, siger Jan Fritz Hansen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Befrielsesaktioner indebærer en risiko, og den risiko har vi ikke tænkt os generelt at påføre vores søfolk«, siger vicedirektøren.

Kan sætte fart under forhandlinger

Han mener dog lige som Søfartens Ledere, at befrielsesaktioner kan være nyttige. Men de skal kun bruges i situationer, som er gået så meget i hårdknude, at det er sidste mulighed.

»Det kan jo være, at det vil presse de pirater, som ikke er særligt 'dygtige'. Der er nogle af dem, hvor det er lige ud af landevejen - de tager skibet og besætningen, og giver sig til at forhandle. Her er man nogenlunde sikker på, at man får sin besætning fri«, siger han.

»Men der er også nogle af de kriminelle, som ikke rigtig er til at forhandle med. Hvis alle muligheder er udtømte, kan man overveje en militær aktion, og dermed kan den slags pirater få et vanskeligere liv. Det kan betyde, at de vil blive mere ivrige efter at få en løsesum på plads«, siger Jan Fritz Hansen.

»Er der tale om 'normale' piratforhold, tror jeg dog, at vi er mest trygge ved den model, hvor man køber de søfarende fri«, siger han.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden