Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Fart. Flere kvindelige bilister presser speederen i bund, men fart og alkohol er en cocktail, de holder sig fra.
Foto: JENS DRESLING

Fart. Flere kvindelige bilister presser speederen i bund, men fart og alkohol er en cocktail, de holder sig fra.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvindelige bilister bliver mere og mere maskuline

Usædvanligt at kvindelig spritbilist sad bag rattet i weekendens trafikulykke, der kostede en 54-årig livet.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinder kan ikke køre bil, lyder en kendt vending.

Men snart får den en dobbelt betydning. Kvindelige bilister begynder nemlig at køre ligesom mænd, lyder det fra både Rådet for Sikker Trafik og fra Rigspolitiets færdselsafdeling. I hvert fald når det gælder fart.

Statistik viser, at stadig flere kvinder bliver taget i fartkontrollen, men da en ung kvinde i weekenden satte sig bag rattet med en promille på 2,0 og trafikdræbte en 54-årig kvinde i det vestlige Himmerland, lavede hun et stort udsving i trafikkens ulykkesstatistik.

Spirituskørsel er nemlig 'et mandeproblem'. Endnu.

LÆS MERE

»Det er knageme ikke tit, man ser en ung kvinde bag rattet i så stor en brandert, men noget tyder på, at kvinderne desværre også er begyndt at slå på tæven«, siger vicepolitikommissær John Sckaletz fra Rigspolitiets færdselspoliti.

Det hører nemlig til sjældenhederne, at kvinder kører spirituskørsel, og helt ekstraordinært var det, at kvindens promille i weekendens ulykke var helt oppe at ramme 2,0.

I 2010 var der således 8.000 mænd, der blev taget for spirituskørsel i razziaer, mens der kun var 800 kvinder. Fire kvinder havde en promille på over to og var skyld i personskader, mens der i den kategori var 35 mænd. Det viser tal fra Rådet for Sikker Trafik.

Maskuline kvinder
»Min umiddelbare vurdering er, at det bliver mere og mere almindeligt (at se kvindelige spritbilister, red.), efterhånden som ligestillingen udvikler sig», siger John Sckaletz.

Og han er ikke den eneste med den vurdering.

»Kvinderne bliver mere maskuline i deres fart, men heldigvis har de stadig den kvindelige fornuft, når det gælder spirituskørsel. Det er ekstremt sjældent, at kvinder er implicerede i spirituskørsel med personskader til følge«, siger Jesper Sølund, som er dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik.

LÆS MERE

Det er kombinationen af manglende konsekvenser over for fartsyndere og så den danske kulturudvikling, der er en del af forklaringen på den stigende fart, mener dokumentationschefen.

»Kvinderne bliver mere maskuline i deres fart, men heldigvis har de stadig den kvindelige fornuft, når det gælder spirituskørsel«.

»I dag skal vi handle hurtigere og mere effektivt, og i og med, at kvinderne får en stærkere plads i erhvervslivet, er det ikke så mærkeligt, at de får en trafikal adfærd, der ligner mændenes. Vi vil nok se, at kvinder begynder at køre i større biler, der er stærkere og hurtigere«, siger Jesper Sølund.

Kvinder i søgelyset
I mange år har John Sckaletz og resten af færdselspolitiet holdt mest øje med mændene, fordi det var der, »der var størst gevinst«. Men nu er de midaldrende mænd, som indtil nu har været 'de typiske spritbilister', ikke længere alene i færdselspolitiets søgelys.

»I dag tager vi alt, hvad der kommer. Selv om manden sidder i passagersiden og kvinden bag rattet, når de er på vej hjem fra en fest, så kan kvinden godt have drukket«, siger politikommissæren.

Du kan sænke farten, men ikke promillen

Der er dog stadig et stykke vej til, at kvinderne når op på siden af mændene i spiritusstatistikkerne. Og selv om kvinderne oftere bliver taget i fartkontrollen, så tvivler Rådet for Sikker Trafiks dokumentationschef på, at antallet af kvindelige spritbilister nogensinde vil stige.

LÆS OGSÅ

»Spritkørsel handler grundlæggende om at træffe nogle valg og om fornuft, og generelt er kvinder mere ansvarsbevidste i trafikken. Med hastighed er det noget andet. Det helt afgørende er, at hvis der sker noget kritisk på vejen, så kan du hurtigt skifte ned fra 90 - 80 km/t, men du kan ikke ændre din promille fra 1,7 - 0,5. Det er en af årsagerne til, at kvinderne tør køre stærkt«, siger Jesper Sølund.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden