Cykelkaos på Frederiksborggade lige før Dronning Louises Bro i København. Broen mellem Nørrebro og Indre By har verdensrekorden i antallet af cyklister.
Foto: Nikolaj Svennevig (arkiv)

Cykelkaos på Frederiksborggade lige før Dronning Louises Bro i København. Broen mellem Nørrebro og Indre By har verdensrekorden i antallet af cyklister.

Danmark

Verdens mest cykel-trafikerede vej ligger i København

Dronning Louises Bro er den mest cykeltrafikerede gade i verden, viser nye tal fra Københavns Kommune.

Danmark

Den automatiske cykeltæller ved Dronning Louises Bro kommer på gevaldigt overarbejde, når den kommer op at køre igen.

Tal fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune viser, at broen mellem Nørrebro og Indre By har verdensrekorden i antallet af cyklister.

I snit hjuler omkring 36.000 cyklister over broen hver dag året rundt.

I Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg er man glade for resultatet.

»København er allerede kendt ude i verden som en cykelby, og det her er bare med til at slå det image endnu stærkere fast,« siger Signe Goldmann (SF), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

LÆS ARTIKEL

Rekorden vækker også begejstring hos interesseorganisationen Copenhagenize, der forsøger at gøre livet lettere for cyklister i København og Europa.

»Det er et godt tegn, at vi er blandt verdens bedste cykelbyer, og at vi har et synligt sted, hvor der cykler så mange mennesker om dagen,« siger Michael Collville-Andersen fra copenhagenize.com.

København slået fast som cykelby
Den 9. september sidste år talte kommunens ansatte de forbipasserende cyklister i tidsrummet 7-19. I alt kørte 29.520 cyklister over broen i begge retninger. Ifølge kommunens beregninger giver det en samlet dagstrafik for årstiden på omkring 36.000 cyklister.

Og København ligger lunt i svinget i forhold til andre store cykelbyer såsom Hollands hovedstad Amsterdam.

»Vi samarbejder jævnligt med hollandske byer, for det er nogle af de steder, hvor vi kan lære noget fra, men de har ikke nogle gader med lige så meget cykeltrafik, som vi har,« siger leder for Cykelsekretariatet i Københavns Kommune, Andreas Røhl.

Ifølge tællingen er der indsendt et rekordforsøg til Guiness World Records, som man venter på svar på.

Kan blive endnu bedre

Selvom der er mange, der gerne tager cyklen f.eks. til og fra arbejde, er der stadig lang vej hjem, før København er den bedste cykelby.

»Hvis man går rundt i København, kan man se, at der stadig er rigtig mange, der gerne vil tage bilen. Og det skaber en masse forurenings- og støjproblemer,« siger Signe Goldmann, der sammen med SF efterlyser hastighedsbegrænsninger for køretøjer på udvalgte steder i hovedstaden.

Københavns Kommune får ros med på vejen fra Michael Collville-Andersen for sin indsats på cykelområdet. Samtidig giver han dog en løftet pegefinger til politikerne, som bør gå mere ind i kampen.

»Kommunen er klar til alt. Det kommer simpelthen an på den politiske vilje fra rådhuset, hvis man skal gøre noget til virkelighed,« siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce