0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rejseselskaber ønskede kriseberedskab længe inden tsunami

Rejsebranchen efterlyste kriseberedskab forud for tsunamien i Sydøstasien. Nu skal der etableres en udrykningsenhed, foreslår Udenrigsministeriet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP
Foto: AP

Udenrigsministeriet var ikke godt nok klædt på til at håndtere flodbølgen i Sydøstasien. - Arkivfoto: AP

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rejsebranchen efterlyste et kriseberedskab for danskere fanget i katastrofer i udlandet forud for tsunamien i Sydøstasien 2. juledag sidste år.

Nu foreslår en ny rapport, at Udenrigsministeriet opretter en international operativ stab, der kan sende udrykningshold af sted med kort varsel.

Rapporten konkluderer, at det danske beredskab ikke var gearet til tackle tsunamikatastrofen, og beredskabet var ikke hurtigt nok til at omstille sig, efterhånden som omfanget af flodbølgens ødelæggelser stod klart.

Kritik fra rejsebranchen
Dansk Rejsebureau Forening har bidraget til rapporten med kritik.

»Det tog for lang tid at få beredskabet op at stå. Jeg vil ikke kalde det træghed, men noget derhenad. Der gik tre døgn, før man fik et overblik - og først efter betydeligt pres fra rejsebranchen. Det er for lang tid«, siger formand Jesper Ewald ifølge Ritzau og fortsætter:

»Vi har også forud for tsunamien opfordret myndighederne til at lave et officielt katastrofeberedskab«, siger Jesper Ewald.

Redegørelse på vej
Udenrigsministeriets officielle redegørelse om håndteringen af katastrofen bliver offentliggjort i eftermiddag.

Men allerede nu hovedkonklusionen lagt frem: beredskabet var ikke godt nok.

Af redegørelsen fremgår det blandt andet, at kommunikation mellem myndighederne, rejsebranchen og borgerne slet ikke var gearet til at håndtere situationen.

For eksempel brød Udenrigsministeriets telefoner og webside sammen under presset af borgere, der ville vide, hvad der var sket med deres familiemedlemmer.

/ritzau/

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce