0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FC København er blevet anmeldt for alkoholreklame blandt skolebørn

Fodboldklubben har promoveret sin sponsor Carlsberg på københavnske skoler og på Facebook.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn (arkiv)
Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)

Autograf! Mathias Zanka Jørgensen glæder her en flok unge autografjægere i forbindelse med en FCK-træning.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Glade børn fra børnehaveklassen rækker armene i vejret. I hænderne holder de fotografier med autografer af fodboldspillere fra FC København, som har sat deres underskrift på billeder med sponsornavnet Carlsberg skrevet hen over.

Børnene har FC København lagt ud på Facebook sammen med små rappe videoer, der viser spillernes møde med skoleelever under en såkaldt FCK Tour 2012, som klubben har gennemført på københavnske skoler.

Her er spillerne iført trøjer med Carlsberglogoer, skriver autografer på Carlsbergtrøjer, og hele arrangementet er flankeret af reklamefaner med bryggeriets navn.

Sport og reklame
Men det er ulovlig markedsføring, mener den sundhedsfremmende organisationen Alkohol & Samfund.

»I de mange år jeg har beskæftiget mig med alkoholmarkedsføring, har vi ikke set før, at de går direkte ud på folkeskoler. Det forekommer mig meget aggressivt, at man opsøger børnene direkte på den måde«, siger direktør Johan Damgaard Jensen fra Alkohol & Samfund.



Hos Alkohol & Samfund har direktør Johan Damgaard Jensen stor sympati for fodbold, men koblingen mellem sport og alkohol bør fodboldklubber holde sig for god til, mener han.

»Vi vil også gerne sætte alkoholkulturen i Danmark til debat. Man må ikke bruge rollemodeller i sin markedsføring af alkohol, og der er tilsyneladende ikke nogen nedre grænse for markedsføringens målgrupper, når FCK’s førstehold møder børn helt ned til 5-6 år«, siger han.

EU-undersøgelser har i flere år placeret danske unge blandt dem, som drikker allermest.

Markedsføring målrettet børn

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce