Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Autograf! Mathias Zanka Jørgensen glæder her en flok unge autografjægere i forbindelse med en FCK-træning.
Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)

Autograf! Mathias Zanka Jørgensen glæder her en flok unge autografjægere i forbindelse med en FCK-træning.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

FC København er blevet anmeldt for alkoholreklame blandt skolebørn

Fodboldklubben har promoveret sin sponsor Carlsberg på københavnske skoler og på Facebook.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Glade børn fra børnehaveklassen rækker armene i vejret. I hænderne holder de fotografier med autografer af fodboldspillere fra FC København, som har sat deres underskrift på billeder med sponsornavnet Carlsberg skrevet hen over.

Børnene har FC København lagt ud på Facebook sammen med små rappe videoer, der viser spillernes møde med skoleelever under en såkaldt FCK Tour 2012, som klubben har gennemført på københavnske skoler.

Her er spillerne iført trøjer med Carlsberglogoer, skriver autografer på Carlsbergtrøjer, og hele arrangementet er flankeret af reklamefaner med bryggeriets navn.

Sport og reklame
Men det er ulovlig markedsføring, mener den sundhedsfremmende organisationen Alkohol & Samfund.

»I de mange år jeg har beskæftiget mig med alkoholmarkedsføring, har vi ikke set før, at de går direkte ud på folkeskoler. Det forekommer mig meget aggressivt, at man opsøger børnene direkte på den måde«, siger direktør Johan Damgaard Jensen fra Alkohol & Samfund.

LÆS OGSÅ FCK-spillerne har ikke Carlsbergprodukter med ud til børnene, men organisationen mener, at fodboldklubben overtræder Alkoholreklamenævnets regelsæt for god markedsføringsskik, som taler om, at reklame for alkoholholdige drikkevarer ikke må rette sig mod børn og unge, at sport og reklame ikke må blandes sammen, ligesom sportsstjerner, musikere og lignende kendte personer ikke må anvendes som reklamesøjler. »Når børnene efterfølgende fotograferes og lægges ud på Facebook, anvendes de yderligere som reklamesøjler for FCK og Carlsberg«, skriver Alkohol & Samfund i sin klage til Alkoholreklamenævnet. Carlsberg afviser kritik Men hos Carlsberg, der ifølge sit eget slogan jo altid er en del af spillet, afviser kommunikationsdirektør Jens Bekke, at der er tale om markedsføring. »Virksomheden Carlsberg er sponsor for FCK. Virksomhedens navn står på deres trøjer, så det er altså ikke udtryk for, at vi er ude og lave alkoholreklamer«, siger han. Men hos Forbrugerombudsmanden, der ikke ønsker at forholde sig til den konkrete sag, er fortolkningen umiddelbart en anden. »Som udgangspunkt gælder markedsføringsloven for et sponsorat, som en erhvervsdrivende står bag«, siger jurist Birgitte Wested.



Hos Alkohol & Samfund har direktør Johan Damgaard Jensen stor sympati for fodbold, men koblingen mellem sport og alkohol bør fodboldklubber holde sig for god til, mener han.

»Vi vil også gerne sætte alkoholkulturen i Danmark til debat. Man må ikke bruge rollemodeller i sin markedsføring af alkohol, og der er tilsyneladende ikke nogen nedre grænse for markedsføringens målgrupper, når FCK’s førstehold møder børn helt ned til 5-6 år«, siger han.

EU-undersøgelser har i flere år placeret danske unge blandt dem, som drikker allermest.

Markedsføring målrettet børn

Ifølge Birgitte Tufte, der er professor i børn, unge, medier og forbrug ved CBS i København, er der en stigende tendens til markedsføring over for børn. »Der er en alkoholkultur i Danmark, som mange voksne og forældre er kritisk over for. Samtidig er der blandt børn og unge en stor interesse for sport, og jeg vil mene, at det er uheldigt med den form for fremstød, som er tilfældet her«, siger hun.

LÆS OGSÅ Det er 10. gang, at Alkohol & Samfund indklager FCK og bryggeriet for Alkoholreklamenævnet, og ifølge direktøren har man stort set fået medhold hver gang. Eksempelvis advarede nævnet i 2007 Carlsberg om, at »der skal vises rettidig omhu og særlig agtpågivenhed i relation til børn«. Samtidig opfordrede nævnet til »at øge kontrollen med sponsorklubbens brug af Carlsbergs logo«. »Det har ikke været et problem at få medhold. Problemet har været, at FCK ikke har fulgt afgørelserne fra Alkoholreklamenævnet«, siger Johan Damgaard Jensen.





FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden