Assistens Kirkegård på Nørrebro i København. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Borberg

Assistens Kirkegård på Nørrebro i København. (Arkivfoto)

Danmark

Kirkegårdsleder undsiger metrochef

Det er udelukkende på grund af en ny metrostation, at næsten 500 gravsteder fjernes, siger direktøren i Center for Kirkegårde.

Danmark

Beslutningen om at rydde en stor del af den historiske Assistens Kirkegård for tusindvis af døde mennesker skyldes, at Københavns Kommune i sin tid besluttede at beskytte den gamle begravelsesplads og gøre den til en park. I hvert fald hvis man skal tro Metroselskabets administrerende direktør, Anne-Grethe Foss, skriver Berlingske Tidende.

»På grund af kommunens planer skulle de jordiske rester af disse mennesker under alle omstændigheder flyttes, fordi der om få år skal være park på området«, siger direktøren som forklaring på, at de døde nu bliver fjernet, og at der bygges metrostation på Assistens Kirkegård. Direktørens forklaring om, at de mange døde mennesker skulle graves op, fremgår dog ikke af kommunens planer.

Ligesom de afvises af chefen for det københavnske kirkegårdsvæsen:

»Nej, det er forkert. Det er udelukkende på grund af metroen, at vi graver folk op. Ellers ville det ikke ske«, oplyser direktøren i Center for Kirkegårde, Flemming Tschuriloff, til Berlingske Tidende.

Metrodirektør: Alt skal væk På et møde forleden med Berlingske Tidende forklarede Anne-Grethe Foss ellers, at Københavns Kommune selv har dødsdømt kirkegårdens afdeling G. Ved at beslutte, at den engang skal være park, er det ifølge metrodirektøren også besluttet, at alle døde og alt historisk interiør skal fjernes fra denne del af Assistens:

»Det er indiskutabelt, at alt skal væk«, siger Metroselskabets administrerende direktør.

Direktørens oplysninger modsvares dog på afgørende vis af kommunens egen byplanlægning og af beslutninger taget i Københavns Borgerrepræsentation.

Plan vil beskytte kirkegården
Beslutninger, der endnu ikke er blevet ophævet. Således vedtog Borgerrepræsentationen i 1989 en ikke annulleret plan, der skal beskytte Assistens Kirkegård og gøre den til en »enestående historisk udflugtspark«.

Blandt de beskyttede områder var det sted, hvor der nu skal graves over 488 gravsteder op for at lave metrostation.

Beslutningen skete enstemmigt på Rådhuset 25. maj 1989, hvor politikerne vedtog 'Dispositionsforslag år 2020 for Assistens Kirkegård', som bestemte, at kirkegården fra år 2020 skulle bestå af tre afdelinger: en park, en aktiv kirkegård og et museumsområde/mindepark med autentiske historiske gravsteder. Både H.C. Andersen og Niels Bohr er begravet i områder, der fremover skal være park. Ligesom den nu opgravede afdeling G.

70 historiske gravsteder skal bevares

For tyve år siden bestemte de københavnske politikere også, at der fra år 2020 skulle bevares cirka 70 historiske gravsteder på afdeling G. Disse »historiske gravminder« skulle omsluttes af plæner, blomsterenge og mindre trægrupper. Kommunen bestemte desuden, at der ikke skulle være »en skarp karaktermæssig adskillelse« mellem de forskellige afdelinger på kirkegården.

»Dette læser vi som en beslutning om, at parkdelen af Assistens Kirkegård skal ryddes for grave og knoglerester«, siger Anne-Grethe Foss.

»Det er nyt for mig, hvis det ikke er tilfældet«.

Kirkegårdschef Flemming Tschuriloff siger:

»Vi behøver ikke at grave de døde op på de andre afdelinger, hvor der skal være park. I København plejer vi heller ikke at fjerne ligrester, selv om fredningstiden udløber. Det er kun på grund af metroen, at vi graver dem op. Alle andre bliver liggende«.

Arbejdet med at fjerne de jordiske rester af 488 gravsteder er begyndt. Omkring 70 bevaringsværdige grave skal vige for metroen – sammen med skeletterne af 2.374 mennesker.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce