Undervisning. På Ganløse skole bruger de mobiltelefoner i undervisningen.
Foto: EHRBAHN JACOB

Undervisning. På Ganløse skole bruger de mobiltelefoner i undervisningen.

Danmark

Mobiltelefoner ringer ind i folkeskolen

Lærerne er begyndt at bruge mobilens mange funktioner i undervisningen.

Danmark

Mobiltelefonen er ikke længere en fredsforstyrrer i timen, men tværtimod lærerens nye redskab i undervisningen.

»Flere og flere lærere ser mobiltelefonen som en ressource i stedet for et forstyrrende element«, siger lektor Ulla Konnerup fra Aalborg Universitet, som underviser lærere på masteruddannelse i it og kommunikation.

»Der er især sket en stærkt positiv udvikling over de sidste par årgange. De studerende er fulde af ideer til, hvordan man kan bruge de mobiltelefoner, eleverne i forvejen har nede i tasken«, siger hun.

Kan bruges til mange ting
Lærerne udnytter mobilen til at sende eleverne ud på informationssøgning, orienteringsløb og andre former for opgaver.

En moderne mobiltelefon kan både tage billeder, optage lyd og video, gå på nettet, kommunikere via sms og aflæse gps-koordinater – og så kan man have den i lommen.

»Mobilen er ligesom Rip, Rap og Rups grønspættebog«, siger Bjørn Ilsøe, som er leder af Center for Undervisningsmidler på Professionshøjskolen UCC.

Mobilen er ligesom Rip, Rap og Rups grønspættebog



»De fleste lærere kan se det, når de får det fortalt. Der er flere elever, der har mobiltelefoner end computere, den er nemmere at tænde, og den er altid ved hånden«, siger han.

Mobilen er stadig forbudt mange steder
Mobiltelefonen er fortsat forbudt på mange skoler, men lærernes holdning er i skred.

I en rundspørge foretaget af TDC blandt 258 skolelærere svarer 50 procent, at »mobiltelefoner giver mulighed for at engagere eleverne yderligere i undervisningen«.

27 procent mener, at »mobiltelefoner er et forstyrrende element« og bør holdes slukkede, mens resten ikke har nogen holdning.

Hos eleverne er billedet næsten helt sammenfaldende: 54 procent svarer, at de gerne vil kunne bruge mobiltelefoner mere i skoletiden, mens 27 procent synes, at mobiltelefoner forstyrrer og skal holdes slukkede, viser en rundspørge foretaget af Danske Skoleelever.

»Der er virkelig mange muligheder for at bruge både computere og mobiltelefoner i timen«, siger skoleelevernes formand, Troels Boldt Rømer.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce