Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

outlet. I Ringsted, tæt ved motorvejen, finder man Danmarks første Outlet-center. Her kan man finde varer billigere, end i de almindelige detailbutikker.
Foto: FINN FRANDSEN

outlet. I Ringsted, tæt ved motorvejen, finder man Danmarks første Outlet-center. Her kan man finde varer billigere, end i de almindelige detailbutikker.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne er blevet  rabatjægere

Outlets, lagersalg og tilbudssider på nettet har kronede dage.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Outlets, lagersalg, dealsites og tilbudsmail.

Vi er blevet vilde med alt, hvad der lugter af besparelser, når vi handler, og budskaber som ’Spar 33 procent’, ’Under halv pris’ og ’Uhørt billigt’ har større tiltrækningskræft end nogensinde før.

I en Megafonundersøgelse for TV 2 og Politiken erklærer over halvdelen af de 1.090 adspurgte danskere sig enten helt eller delvis enige i, at de i dag er mere skeptiske over at betale fuld pris for varer og tjenester, end de var for to år siden.

Samtidig fortæller 37 procent, at de køber flere varer og tjenester med rabat i dag end for to år siden.

Såvel eksperter som de rabatofrende sælgere nikker genkendende til tendensen.

»Alle alternative salgskanaler, der tilbyder en eller anden form for prisgevinst, er vokset i løbet af de seneste år«, fortæller Louise Byg Kongsholm, konsulent i Pej gruppen, der lever af at rådgive virksomheder om forbrugere og forbrugeradfærd.

»Når vi oplever det her boom netop nu, har det grundlæggende noget med tidsånden at gøre. For nu, hvor vi har haft krise i fem år, har vi fået tillagt os en helt anderledes forbrugsadfærd, hvor man ikke behøver signalere overforbrug og store armbevægelser. Derimod er vi ved at vænne os til, at vi får rabat på nærmest alt, hvad vi køber«, lyder det fra konsulenten, der samtidig peger på, at vi med internettet og muligheden for at overskue prisforskelle på snart sagt ethvert produkt har skærpet opmærksomheden på at købe varerne billigst muligt.

Tilbudssites i voldsom vækst
Christian Peytz, direktør hos webbureauet Peytz&co, der har specialiseret sig i kommunikation på nettet, analyserede sidste år omfanget af markedet for de såkaldte dealsites, der med tilbudsmail agerer mellemmænd mellem udbydere og kunder. Hans vurdering lød, at branchen i 2011 omsatte for omkring 350 millioner kroner.

»Og der er ikke nogen som helst tvivl om, at vi ser en meget, meget kraftig vækst i 2012. Jeg vil gætte på, at vi taler om en fordobling, altså 700 millioner«, siger han.

Billedet af den drastisk øgede interesse for at købe varer til lavere priser end originalprisen nikker man genkendende til hos såvel fysiske som internetbaserede virksomheder.

LÆS OGSÅ Hos udsalgsguide.dk, der har til formål at samle og give overblik over forskellige udsalgsevents, betegner initiativtager og ejer Jacob Henriksen trafikken på hjemmesiden såvel som de handlendes interesse som »kraftigt stigende«: »Der kommer helt klart flere events, flere lagersalg og flere udsalg på nettet. I løbet af de sidste 3-4 år vil jeg tro, der er kommet fire gange så mange aktiviteter«, siger han, mens direktør Erik Balch Sørensen fra Downtown.dk, et af de absolut største dealsites, beskriver interessen som »helt og aldeles overvældende«.

Manglende lyst til at forhandle om priserne
Ringsted Outlet er landets største permanente outlet og sælger fra sine 28 butikker blandt andet tøj og sko til priser, der ligger mindst 30 procent under originalprisen. Her melder centerdirektør Jeanette Amdal, at man tydeligt kan mærke en stigende efterspørgsel, og outlettets omsætning er alene siden sidste år øget med over 25 procent.

»Jeg tror, krisen har gjort, at folk er mere bevidste om det med at få værdi for pengene. Det er ikke nødvendigvis billige varer, folk køber. De kan sagtens købe meget dyre varer, men de er meget bevidste om at få dem til billigst mulig pris«, siger hun.

Keld Jensen, der er direktør i konsulenthuset Marketwatch og ekspert i forbrugeradfærd, mener ligeledes, at tidernes økonomiske ugunst generelt har presset detailhandelen til at konkurrere skarpere på pris, end den har gjort tidligere.

Han peger desuden på, at forklaringen på rabatternes triumf skal findes i danskernes ellers manglende tradition for at forhandle om priserne. En disciplin, som er meget mere udbredt i mange sydeuropæiske lande, men som mange danskere ifølge Keld Jensen finder både ubehagelig og pinlig.

Med rabatfyldige deals og lagersalg med kraftigt reducerede priser får danskerne imidlertid lavere priser, end de har været vant til, uden de behøver at finde den indre krejler frem.

»Så årsagen til, at tilbudssites og deals popper op og har enorm succes, er, at danskerne oplever: Hov, vi kan jo faktisk få bedre tilbud. Vel at mærke uden det psykologiske ubehag ved at skulle konfrontere sælgeren med prisen«, siger Keld Jensen, der også er ekstern lektor ved Handelshøjskolen CBS.

Han anser det for at være på høje tid, at danskerne får øjnene op for, at varernes faste pris ikke er så fast endda, og sammenligner den intensiverede priskonkurrence med udviklingen på benzinmarkedet.

»For få år siden kostede benzinen det samme over hele landet. Men i dag kan du spare halvanden krone på en liter, hvis du bare drejer rundt om et gadehjørne. Det er lynhurtigt 15-20 procent, og jeg kunne sagtens forestille mig, at udviklingen vil fortsætte, og at man om få år eksempelvis kan finde et B&O-tv 15 procent billigere ved blot at dreje rundt om hjørnet«, lyder det fra Keld Jensen.

Vejen mod flere konkurser
Selv om flere eksperter hilser på den tilspidsede konkurrence og de bedre forbrugerpriser velkommen, betragter kun de færreste udviklingen som entydig positiv.

»Problemet er, at når forbrugerne får en bedre pris, mister butikkerne, der sælger varen, penge. Og det kan reelt betyde, at vi går ind i en periode, hvor detailforretningerne i endnu større grad vil opleve konkurser, fordi de ikke kan følge med i det prispres, der kommer«, siger Keld Jensen.

Også Louise Byg Kongsholm fra Pej gruppen hæfter sig ved, at forbrugeradfærden har ændret sig på en måde, som har meget store konsekvenser for den i forvejen pressede detailhandel.

»Vi er jo så smarte, at vi står i Imerco og Inspiration og pristjekker på telefonen, hvor vi kan få varen billigere et sted på nettet. Der er allerede lukket stribevis af fysiske butikker, og det er ikke slut, for de kan simpelthen ikke overleve i den kamp«, siger hun.

Hos Dansk Erhverv påpeger markedschef Lone Rasmussen, at man som udgangspunkt ikke har noget imod nye markedsføringsformer som de populære dealsites.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Det med at danskere elsker rabat og godt kan lide et godt tilbud, er som udgangspunkt med til at skærpe konkurrencen, og det er jo fint. Det, der bare er vigtigt for os, er, at der er gennemsigtighed, og at man lever op til reglerne om blandt andet ’før og nu-priser’, så der er fair og lige konkurrence«, siger hun.

Store dele af de tilbud, der bliver udbudt på især dealsites, består af restaurant- og cafebesøg samt rabatterede weekendophold på kroer og hoteller. Men hos brancheorganisationen Horesta er der ikke udelukkende begejstring at spore over medlemmernes nye muligheder for at få fyldt op ved bordene og på værelserne.

»Vi kan selvfølgelig godt se, at det kan være en reel trussel for erhvervet, at gæsterne vænner sig til, at alt kan købes til halv pris. Og det vil jo også være en rigtig kedelig udvikling, og derfor bør erhvervet også nøje overveje, om de her tjenester er den rigtige kanal at markedsføre sig gennem på lang sigt«, lyder det fra Anne Gram, politisk konsulent hos Horesta.

Hun ser især udviklingen som problematisk, fordi restaurationserhvervet i forvejen ikke har stor fortjeneste på maden.

»Så når priserne bliver endnu lavere, mister man midlerne til at kunne udvikle sig og nytænke, og dermed kan det blive dårligere produkter på lang sigt. Samtidig er der mange steder, der er økonomisk udfordret i forvejen, og faren er, at det her kan være med til, at de må dreje nøglen om«, siger hun.

Fremtid uden faste priser

Men den massive rabatkultur og danskernes stigende skepsis over for at betale fuld pris er kommet for at blive, mener Louise Byg Kongsholm, »for det det har efterhånden bidt sig så godt fast, at det bliver svært at ryste af igen«. Noget tyder på, at der også i den klassiske del af detailbranchen findes en tro på, at danskernes tilbudsiver vil vare ved. Hos indkøbscenteret City2 i Taastrup planlægger man næste år at åbne Danmarks største outlet-center med ikke mindre end 80 butikker klos op ad det eksisterende traditionelle indkøbscenter.

City2 er ejet af Danica Pension, der i alt driver 17 indkøbscentre i Danmark, og outletprojektet i Taastrup er pensionsselskabets første af den art. »Vi har nedsat en hel gruppe af eksperter, både danske og udenlandske, som har bekræftet os i, at lige nu er outlet det nye sort. Det er den nye form for detailhandel, og den nye pendant til internetsalget«, siger centermanager Thomas Lüscher, der henviser til, at man er nødt til at forholde sig til de stigninger på 15 og 18 procent, som nethandelen oplever.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ »For der er kun ét sted, de kan tage det fra, nemlig fra os i den traditionelle detailhandel«, lyder det fra Thomas Lüscher, som regner med, at det kommende outlet vil få 1,8 millioner kunder i løbet af sit første år. Keld Jensen fra Marketwatch spår ligefrem, at rabatterne vil udkonkurrere de vejledende udsalgspriser fra en kant. »Jeg tror i virkeligheden, at man i Danmark skal begynde at indstille sig på, at der ikke er noget, som hedder et fastpris-princip«, siger han, mens man hos Dansk Erhverv forholder sig noget skeptisk til en potentiel rabatlavine. »Hvis alting altid er på tilbud, ender det som en tyrkisk basar, hvor det eneste, man kan være sikker på, er, at den pris, der står på skiltet, i hvert fald ikke er den reelle«, siger Lone Rasmussen.







Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden