Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TRAFIKDRAB. Der dræbes i dag langt færre på de jyske landeveje end tidligere.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

TRAFIKDRAB. Der dræbes i dag langt færre på de jyske landeveje end tidligere.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vejdøden styrtdykker i Jylland

Særligt de jyske veje har oplevet færre trafikdræbte i år.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er sket noget næsten mirakuløst i år i Jylland. Mere præcis: på de jyske veje.

Ikke alene ender 2012 på landsplan som det fjerde år i træk med et dyk i antallet af trafikdræbte; nedgangen kan stort set alene tilskrives, at trafikanterne på vejene vest for Lillebælt er blevet bedre end sidste år til at undgå ulykker.

Det fremgår af den optælling af årets trafikdræbte, som Politiken Research løbende foretager på baggrund af krydstjekkede tal fra Vejdirektoratet.

Usædvanlige tal Indtil i går var foreløbig 160 personer rapporteret dræbt i hele Danmark, og mens antallet af omkomne i Østdanmark inklusive Fyn kun faldt fra 85 til 80, var det tilsvarende fald for Jylland fra 135 døde til 80. I de tidligere år er de fleste trafikdrab sket i Jylland, så det er under alle omstændigheder helt usædvanligt, at landets to halvdele nu har lige mange trafikdøde.



Chefkonsulent i Vejdirektoratet Sven Krarup Nielsen er forbløffet over den specielle udvikling i det jyske. Han peger på, at der i Jylland – alene på grund af geografien – sker forholdsvis mange voldsomme ulykker i det åbne land på de lange landeveje.

Enten frontale sammenstød eller eneulykker, hvor bilen ryger af vejbanen. Og måske er det den kategori af færdselsuheld, der især er blevet færre af i år.

»Men det skal vi helt klart se nærmere på efter nytår, for indtil videre er det gætteri«, understreger han over for Politiken.

Når det hele er for hektisk
Ikke siden man begyndte at registrere trafikulykker i 1930, har antallet af dræbte på de danske veje været så lavt som i år. Den positive udvikling på landsplan er voldsom efter Sven Krarup Nielsens opfattelse.

Han sidder i regeringens Færdselssikkerhedskommission, der frem til 2007 havde et mål om at få dødstallet ned til 300 i 2012. Det mål reviderede kommissionen i maj 2007 til 200.

Vi har ikke engang nogen supergode forklaringer på disse udsving.



»Men året efter steg dødstallet jo igen voldsomt, så vi anså i nogle år det nye måltal på 200 døde for urealistisk. Nu har vi så alligevel nået det, men vi har ikke engang nogen supergode forklaringer på disse udsving«, siger Sven Krarup Nielsen.

Dødskurver kan vende igen
Han peger dog på sammenhængen mellem økonomisk og trafikal aktivitet som en af de oplagte forklaringer:

»Der er ingen tvivl om, at samfundet var meget optimistisk i 2007 og 2008, og det fik alle til at være meget aktive. Det kan være uheldigt i trafikken, når vi tror, at vi har råd til det hele. Og der var jo netop også mange alvorlige ulykker de år«, påpeger Svend Krarup Nielsen, der henviser til, at hastighederne på vejen generelt er gået ned under den økonomiske krise.



Han er derfor heller ikke i tvivl om, at dødskurverne pludselig kan gå den forkerte vej igen – når de økonomiske kurver på ny går mod mere vækst.

Færdselssikkerhedskommissionens mål for 2020 er nu maksimalt 120 dræbte og 2.000 tilskadekomne årligt.

Også tallet for tilskadekomne er faldet i år og vurderes af Vejdirektoratet til at ligge omkring 3.650 personer, når året er omme.

Undring over kampagner
Et af Færdselssikkerhedskommissionens kommende fokusområder er netop de frontale sammenstød og soloulykkerne, fordi de tager mange liv.

»Her kan både vejteknologien og bilteknologien være en hjælp – blandt andet med udstyr i biler, der kan fortælle, hvis du er ved at forlade din kørebane, eller rumleriller i asfalten. Men det handler jo også om trafikanter, der stadig kører for stærkt og måske med spiritus i blodet, så også det skal vi fortsat arbejde med«.



Sven Krarup Nielsen undrer sig lidt over, at det er nødvendigt fortsat at skulle lave kampagner om sikkerhedsseler.

»Stadig flere bruger ganske vist sele, men de relativt få, det er 6 procent, der stadig ikke gør, kommer virkelig alvorligt til skade«.

Mere politi og højere bøder
Sven Krarup Nielsen mener, at bedre sikkerhedsudstyr i bilerne kan være en af vejene til at fastholde det lave antal dødsulykker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han peger blandt andet på, at flere biler har ESC – elektronisk stabilitetskontrol – der hjælper bilisten, når bilen er ved at skride ud.



Allan Nyring, politiinspektør hos Nationalt Beredskabscenter, har peget på, at der er færre spritbilister, og at der aldrig har været så meget politikontrol som i 2012. »Vi har skrevet flere sager, og de højere bøder har også haft en positiv effekt«, siger han med henvisning til, at bødetaksterne blev sat op for et år siden.



I Rådet for Sikker Trafik har dokumentationschef Jesper Sølund armene oppe af glæde. Ud over den særlige jyske udvikling, som han kalder »bemærkelsesværdig«, glæder han sig over, at det generelt lavere dødstal udtrykker sig gennem »konsistente små tal måned for måned og ikke tal, som hopper og springer«.

»Det giver tiltro til, at udviklingen ikke er tilfældigheder, men resultat af en langsigtet indsats«.

Få dræbte i december

Jesper Sølund peger på, at der i denne måned – december – indtil videre kun har været et encifret antal trafikdræbte. Ifølge opgørelsen fra Politiken Research er tallet seks omkomne. »Jeg kan slet ikke huske, at vi har set encifrede tal for en måned før. Da jeg blev ansat i Rådet for en snes år siden, kunne det ske, at der var 50 eller 60 døde i en måned«, siger Jesper Sølund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Han peger også på den økonomiske krise, højere bøder, bedre sikkerhedsudstyr og mentalitetsændring som forklaringer. Men hvis den økonomiske vækst starter igen, kan vi så risikere at få 400 dræbte på vejene igen som for fire-fem år siden?»Det nægter jeg at tro«.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden