KONFLIKTEN mellem lærerne og KL rammer børn med ADHD hårdt. Den manglende eksamensforberedelse kan betyde ingen ungdomsuddannelse.
Foto: LARS JUST (ARKIV)

KONFLIKTEN mellem lærerne og KL rammer børn med ADHD hårdt. Den manglende eksamensforberedelse kan betyde ingen ungdomsuddannelse.

Danmark

Formand: ADHD-unges fremtid kan smadres af lockouten

Ingen eksamensforberedelse kan betyde ingen ungdomsuddannelse for unge med ADHD.

Danmark

Lærer-lockouten smadrer 9. klasseelevernes forberedelse til afgangseksamen. Men for unge med ADHD ødelægger det måske også fremtiden på en ungdomsuddannelse.

»Jeg frygter, at der vil være en del unge mennesker med ADHD, som ikke får deres 9. klasseeksamen, og det er basalt i forhold til at komme videre i uddannelsessystemet. Så jeg er rigtig bange for, at der er rigtig mange, som vi kommer til at tabe på det her«, siger formanden for ADHD-foreningen, Jette Myglegaard.

LÆS MERE

Hun mener derfor, at lockouten særligt vil ramme elever med ADHD, når det kommer til deres muligheder for at gennemføre folkeskolen og starte på en ungdomsuddannelse. Unge med ADHD har nemlig brug for rutiner og faste rammer, forklarer Jette Myglegaard:

»Forberedelsen er alt afgørende for dem i forhold til at holde rutinen og læse et pensum. Det er derfor alt afgørende, at de har en daglig rutine, så de er i stand til at gå op til eksamen. Det handler ikke kun om det faglige, men også strukturen i deres hver dag«.

I 2008 var der cirka 10.700 børn og unge, som var i medicinsk behandling for ADHD, oplyser Socialstyrelsen.

Uheldige tal
En undersøgelse lavet af Undervisningsministeriet i 2009 viser, at andelen af unge med ADHD, der starter på en ungdomsuddannelse er 19 procent. Endvidere er det kun 69 procent, som gennemfører folkeskolen.

DOKUMENTATIONLæs undersøgelsen her ( eksternt link)

»Unge med ADHD ligger skræmmende lavt, når det kommer til at påbegynde en ungdomsuddannelse efter 9. klasse«, siger Jette Myglegaard, som fortsætter:

»For mange af de unge med ADHD har det ikke været nogen særlig nem opgave at skulle til 9. klasses afgangseksamen. Mange af dem har knoklet rigtig hårdt for at nå til den eksamen. Og de kan næsten nå i mål, men så sker det her«, siger Jette Myglegaard.

Tal fra 2009 fra Undervisningsministeriet viser, at cirka 93 procent af de unge påbegynder en ungdomsuddannelse.

Et slag i ansigtet

Mange af de lockoutberørte elever, som skal til afgangseksamen i grundskolen, har organiseret sig i læsegrupper, som forbedrer deres chancer for at bestå og levere gode resultater, hvis eksamen kommer.

Det er dog ikke en mulighed, som ligger lige til højrebenet, når det kommer til unge med ADHD, siger Jette Myglegaard:

»Nogle unge har mulighed for at læse lidt på egen hånd og gå sammen i læsegrupper. Det har ADHD-unge rigtig svært ved. Det er ikke let for dem at skulle organisere nogen som helst form for læsning«.

LÆS OGSÅ

Det er ikke bare den manglende faglige sparring med en lærer, som rammer de unge ADHD, når det kommer til deres eksamensforberedelse. Det er særligt den manglende struktur, som gør skade.

Jette Myglegaard håber derfor, at konflikten snart vil slutte, så strukturen kan komme tilbage i de udsatte unges hverdag.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce