Tabuiseret. Fatima El-hajj, nyudsprunget islamisk sexolog, kom direkte fra fredagsbøn til interviewet med Politiken i Ørstedsparken i går eftermiddag.
Foto: Peter Hove Olesen

Tabuiseret. Fatima El-hajj, nyudsprunget islamisk sexolog, kom direkte fra fredagsbøn til interviewet med Politiken i Ørstedsparken i går eftermiddag.

Danmark

Danmarks første islamiske sexolog: »Det er ikke for sjov, Gud skabte sex«

Fatima El-hajj vil bryde tabuer, som fører til frustrationer, utroskab og skilsmisser.

Danmark

Må jeg bruge en dildo? Må vi dyrke tantrasex? Hvad stiller jeg op, når en pige vil have sex med mig? Hvordan slipper jeg af med min afhængighed af porno?

Sådan lyder nogle af spørgsmålene i de over 100 henvendelser, som er væltet ind til Fatima El-hajj, siden hun for tre dage siden sprang ud som islamisk sexolog. Den 24-årige kvinde, der har uddannet sig i islam, sex og etik ved det muslimske universitet Zaytuna College i USA og nu læser sprogpsykologi og kønsstudier på Københavns Universitet, er Danmarks første af slagsen.

Går ud over børnene Missionen er at bryde det sextabu, som ifølge hende fører til frustrationer, utroskab og skilsmisser blandt landets 230.000 muslimer.

»Muslimer har jo sex ligesom alle andre mennesker og dermed også seksuelle problemer. Men fordi det er så tabuiseret, søger de ikke hjælp. Bare du siger ordet ’orgasme’, rødmer alle i lokalet, så at henvende sig til en sexolog er totalt grænseoverskridende«, siger Fatima El-hajj og tilføjer, at mange også er bange for de råd, de måtte få hos en almindelig sexolog.

Men det er ødelæggende, når folk tier problemerne ihjel, mener hun:

»Det gør mig virkelig ondt. Det går også ud over børnene. Det går ud over alle. For det ødelægger et menneske ikke at få opfyldt sine seksuelle behov. Det er ikke for sjov, at Gud har skabt sex«.

Jura forud for seksualiteten
Egentlig opfatter hun ikke sig selv så anderledes end andre sexologer. Hun er fagspecialist som en læge, tandlæge eller tømrer, der skal afhjælpe et problem.

Der er dog den markante forskel, at hun opererer inden for islams regler. Og det indebærer for eksempel, at hun skal fraråde sex før ægteskabet og homoseksualitet.

»Hvis en mand har sexfantasier om at være sammen med mænd, vil jeg ikke råde til at gøre det. Jeg vil finde en løsning inden for rammerne af islam«.

Hvordan?

»Hvor en imam blot vil sige, det må du ikke, vil min strategi være mere terapeutisk. Det kan måske tage 20-30-40 konsultationer. Men målet vil være at få ham så langt væk fra det som muligt«.

Så man skal ikke komme til dig, hvis man ønsker at leve som homoseksuel?

»Nej, for min dagsorden er de islamiske principper«.

Hvis en mand har sexfantasier om at være sammen med mænd, vil jeg ikke råde til at gøre det



Juraen står over seksualiteten?

»Ja. Jeg vil aldrig kunne sige: Gør bare det. Jeg har også forpligtelser over for Gud. Det er derfor, muslimer har tillid til mig. Der er begrænsninger, men når du lukker en dør, er der andre døre, du kan åbne. Hvis du for eksempel ikke må drikke øl, kan du drikke masser af andre juicer og safter«.

Er det ikke underligt at vægte seksualitet så højt, men alligevel underlægge den nogle paragraffer i et opslagsværk?

»Det er underligt. Jeg ved det. Men jeg prøver at takle det fra en positiv vinkel. Jeg ønsker at åbne op for, at vi kan tale om sex«, siger Fatima El-hajj, der personligt hverken er for eller imod homoseksualitet. Analsex og godteposer


»Jeg prøver på ikke at være den nederen sexolog, der bare siger nej. Jeg vil gerne hen til, at der er begrænsninger, men jeg prøver at finde det gode i dem. Hvis en for eksempel spørger: Hvorfor må jeg ikke have analsex? Så fortæller jeg om de mange fordele ved vaginal sex, der stimulerer kvinden bedre osv. Jeg skal kunne give en anden godtepose«.

Fatima El-hajj forventer primært at beskæftige sig med banale og hverdagsagtige udfordringer. Såsom manglende sexlyst eller angst for at sige sandheden til sin ægtefælle. Som kan forplante sig til et helt fysisk:

»Det kan være en kvinde, der tænker: Jeg må ikke sprede benene for meget eller stønne for højt, for så tror han bare, at jeg har været sammen med mange«.



Måske har hun; og tør hun så sige det til sin mand? Helt bogstaveligt kan Fatima El-hajj slå op i religiøse skrifter for at finde svar. Der eksisterer for eksempel en paragraf, som lyder, at man ikke er forpligtet til at sige, hvad der er sket i fortiden. Men hvis hun vurderer, at ærlighed om fortiden vil gavne ægteskabet i det konkrete tilfælde, råder hun til det:

»Man kan jo ikke have sex med lukkethed og dårlig samvittighed«.

»Vi begår alle fejl«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fatima El-hajj er i det hele taget ikke meget for at svare generelt – både fordi der findes forskellige retsskoler inden for islam, som kan lede frem til forskellige råd. Og fordi hun let bliver mistolket og fordømt.

De mange reaktioner på hendes Facebook-annoncering af, at hun nu praktiserer som islamisk sexolog, begrænser sig ikke til antallet af henvendelser fra folk, der søger hjælp. De tæller også trusler og fordømmelser fra både radikale muslimer og højreorienterede etniske danskere. Derfor ønsker hun heller ikke at give personlige oplysninger.

LÆS OGSÅ Følger du selv alle paragraffer i islam?»Vi er mennesker, og vi begår alle fejl«, siger hun og smiler.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce