Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS

Svigt. Nu skal sagsbehandlingen i København forbedres, bedyrer overborgmester Frank Jensen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fejl på fejl: Københavns sagsbehandling sejler

Borgerrådgiver dumper sagsbehandlingen i Københavns Kommune. Fejl i hver anden klagesag.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Intet nyt er lig med dårligt nyt, når det handler om sagsbehandlingen i Københavns Kommune.

Der er nemlig stadig stor risiko for fejl i sagsbehandlingen i landets største kommune, konkluderer kommunens egen juridiske vagthund, Borgerrådgiveren, i sin årsberetning for 2012.

Her slår borgerrådgiver Johan Busse fast, at der er fejl eller for lange sagsbehandlingstider i mere end hver anden af de sager, som københavnske borgere har klaget over.

»Det siger sig selv, at fejl i mere end hver anden sag ikke er godt nok. Kommunen skal kunne løfte sine opgaver uden i overvejende grad at tilsidesætte væsentlige retsregler og retssikkerhedsgarantier«, siger Johan Busse i en kommentar til beretningen.

Fokus på færre fejl forgæves Konkret har kommunens egne forvaltninger selv fundet fejl eller lange sagsbehandlingstider i 53,8 procent af de sager, københavnske borgere har rejst. Fejlraten er endnu højere, når borgerrådgiveren sætter den under lup.

Fejlene omfatter alt fra manglende høring af borgerne, når der træffes beslutning, til manglende information og vejledning samt utilstrækkelig opfølgning og lange sagsbehandlingstider.

Johan Busse påpeger, at de mange fejl og alt for lange sagsbehandlingstider går hårdt ud over borgerne.

»Borgerne er pressede – økonomisk og personligt – fordi deres sag trækker i langdrag, fordi de ikke har fået den rette vejledning, eller fordi de ikke føler sig hørt«, skriver Johan Busse.

Johan Busse konstaterer, at der i flere år har været fokus på at nedbringe antallet af fejl og forbedre sagsbehandlingen. Uden at det altså har haft den store positive effekt.

»Borgerrådgiveren ser kun en brøkdel af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening, men hver gang Borgerrådgiveren sætter fingeren på et sted - hvad enten der er tale om en konkret sag eller et større antal tilfældigt udvalgte sager, som repræsenterer et sagsområde - er konstateringen stort set den samme: Der er flere sager med fejl eller lange sagsbehandlingstider, end sager uden«, konstater Johan Busse i beretningen.

»Det er problematisk at kommunen ikke er i stand til at løfte sine opgaver uden i overvejende grad at tilsidesætte væsentlige regler eller retssikkerhedsgarantier«, lyder det videre fra Borgerrådgiveren.

Frank Jensen erkender problem

Han kritiserer samtidig forvaltningerne for ikke i tilstrækkelig grad at have lyttet til og forsøgt at implementere de forslag han tidligere er kommet med til en bedre sagsbehandling.

Det er ikke lykkedes politiken.dk at få Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i tale, da han er taget på ferie i pinsen.

LÆS OGSÅ

I en skriftlig kommentar siger han dog, at han vil stille skrappere krav til de enkelte forvaltninger om at komme med bud på, hvordan de vil gøre sagsbehandlingen bedre.

»Kommunen er til for borgernes skyld, og det er simpelthen ikke godt nok, at der er så mange fejl i forvaltningernes sagsbehandling af borgernes sager«.

»Vi har gennem de seneste år haft særligt fokus på god sagsbehandling, men resultaterne er ikke gode nok. Jeg vil derfor foreslå, at Borgerrepræsentationen forpligter forvaltningerne til helt konkret at pege på, hvordan de vil forbedre indsatsen for at lave bedre sagsbehandling«, siger Frank Jensen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden