ansvar. Ahmed Akkari erkender, at han selv som imam har været med til at prædike den islamisme, som han nu angriber for at »inficere« unge muslimer.
Foto: JOACHIM ADRIAN

ansvar. Ahmed Akkari erkender, at han selv som imam har været med til at prædike den islamisme, som han nu angriber for at »inficere« unge muslimer.

Danmark

»Jeg kender folk, som direkte lærer deres børn, at de skal kigge på danskere som nogle svin«

Politiken er en af de første aviser, som islamisterne lukker, hvis de får magten, siger den frafaldne imam Ahmed Akkari.

Danmark

Han svarer telefonen, netop som han er ved at afslutte et interview med journalister fra det anerkendte tyske magasin Der Spiegel. Nu skal han fotograferes. Knips, knips, knips.

Ahmed Akkari er blevet en ombejlet herre, siden den tidligere imam og hovedperson fra Muhammed-krisen har fortalt, at han har vendt det islamistiske miljø ryggen og ikke længere er imam.

»Jeg er blevet interviewet til Der Spiegel, Newsweek, BBC og nyhedsbureauet Associated Press«, fortæller Ahmed Akkari.

Han var i december 2005 en del af den delegation af imamer, der rejste rundt i Mellemøsten og ifølge kritikere tændte det had mod Danmark, der førte til afbrændinger af danske ambassader. Nu har han ændret holdning, forsvarer ytringsfriheden og Jyllands-Postens ret til at trykke tegningerne af profeten Muhammed.

Foreslår indgreb mod islamiske foreninger Og i Kroniken i Politiken i dag opfordrer Ahmed Akkari til et indgreb mod islamiske trossamfund, islamiske foreninger og muslimske friskoler, der ifølge den frafaldne iman indoktrinerer de unge til at tænke på Koranens ord som den eneste sandhed.

Ahmed Akkari, hvorfor brød du ikke med det islamistiske miljø langt tidligere?

»Det er ret tilfældigt, at det kommer ud nu. Det tager tid at revurdere hele ens livsgrundlag. Det begyndte at gå op for mig i 2007, men det er én fod frem og én tilbage. Jeg var ikke sikker. Jeg vaklede. Men siden jeg har fået det sagt, fået ord på, så er det blevet nemmere og nemmere at forklare det«, siger Ahmed Akkari, der blev født i Libanon i 1978 og i 1985 som seksårig kom til Danmark med sine forældre, der fik asyl.

Men du var udsat for hård kritik under Muhammed-krisen. Var du slet ikke i tvivl om, hvorvidt du gjorde det rigtige dengang?

»Nej, jeg var ikke i tvivl. Da havde jeg ikke gjort mig de erkendelser, jeg har gjort nu. Det var slet ikke gået op for mig, hvordan det islamistiske miljø fungerer, og hvilke konsekvenser imamernes store magt har«.

Har fået henvendelser fra andre »omvendte«
Kan du forstå, at det udefra kan virke lidt besynderligt, at du så markant har skiftet holdning?

»Nej, for jeg er ikke det første menneske, som har rykket mig. Jeg har de seneste uger fået mange henvendelser fra andre, som har været gennem en lignende personlig udvikling. Både fra tidligere kommunister og højrenazister. Jeg kan kun forklare det sådan her: Når du befinder dig midt i en ideologi, så er du så optændt af den, at du ikke kan se andet. Men så begynder virkeligheden at dæmre. Måske kender jeg ikke hele sandheden? Måske er der forskellige tolkninger af virkeligheden?«.

Jeg kan fortælle, at hvis islamisterne får magten i Danmark, så er Politiken en af de første aviser, de vil lukke. Hele kultursektionen med afklædte kvinder, bryster, ateisme og gudløshed. Uge efter uge historier om bøger, som er kritiske over for religion. Masser af erotik

Bygger dine forslag i Kroniken vedrørende islamiske foreninger og muslimske friskoler på dine egne erfaringer?

»Ja, det gør de til dels. Hvis du sammenlignede, hvordan unge opdrages i islamiske foreninger og klubber med folkeskolens alsidige og kritiske dannelse, så vil du se store forskelle. I folkeskolen får du kendskab til verden, til forskellig kunst, du lærer at respektere andre, og du møder forskellighed. Men i det islamiske miljø bliver børn og unge indoktrineret til islamistisk tankegang, så der opstår en frygtmentalitet, hvor du frygter Gud og frygter at bryde regler. Gradvist bliver du mere og mere snævertsynet«.

Hvad er forskellen på de to miljøer?

»Det svarer til at skifte fra en skole i middelalderen til en skole i en moderne tid«.

Omfanget af islamismen bør undersøges
Hvem får de her islamistiske tanker?

»Det er alle, som er i kontakt med noget islamistisk. De får den tanke, at verden er indrettet på en bestemt måde. Dele af kunsten er forbudt, bestemte måder at møde andre mennesker på er ikke okay. Der er nogle ting, som der skal sættes skarpere fokus på. Jeg kender folk, som direkte lærer deres børn, at de skal kigge på danskere som nogle svin«.

Men hvor stort er det miljø i Danmark? Er det ikke et meget lille mindretal?

»Det bør undersøges. Men det når tilstrækkelig langt ud til, at der skal sættes fokus på det. For eksempel er der flere hundrede med på lejrskole hos Islamisk Trossamfund. Jeg har selv været med og vil skrive om det i en bog. Der er kæmpe forskel på danske og islamiske foreninger. Når en almindelig dansker tænker på ordet 'forening', så ses det som sundt og demokratisk. Men sådan er det ikke hos islamisterne. Der er intet demokrati. Imamerne bestemmer. Foreningsloven bliver fuldstændigt misbrugt. Når du først kommer ind i det miljø, så bliver du isoleret fra personer, der tænker anderledes. Du møder ikke andre, du bevæger dig i korridorer, hvor du kun møder dem, der tænker ligesom dig«.

Når en almindelig dansker tænker på ordet 'forening', så ses det som sundt og demokratisk. Men sådan er det ikke hos islamisterne. Der er intet demokrati. Imamerne bestemmer

Har du så selv været med til at foretage den indoktrinerering?

»Ja, det har jeg til dels været med til, for jeg har selv været med til at prædike den islamistiske tankegang, som i sin natur er indoktrinerende. Det er en frygt for alt anderledes, som skabes. Hvis du bliver ven med nogle uden for din egen kreds, så er det vejen til helvede«.

Erotik, ateisme og bryster
Okay.

»Jeg kan fortælle, at hvis islamisterne får magten i Danmark, så er Politiken en af de første aviser, de vil lukke. Hele kultursektionen med afklædte kvinder, bryster, ateisme og gudløshed. Uge efter uge historier om bøger, som er kritiske over for religion. Masser af erotik«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Du har en stor indsigt i de islamistiske miljøer. Vil du gå til politiet, PET og andre relevante myndigheder med oplysninger om forskellige personer?

»Mit mål er ikke at eliminere de menneskers tilstedeværelse, de skal have lov at have deres tanker og deres tro. Mit mål er, at folk kommer til at vide mere om, hvad der foregår i de islamistiske miljøer. At vi får en åben debat, hvor islamister og alle andre kan tale frit om de ting, de tænker«.

Men når du har den viden om de miljøer, er det så ikke din pligt at informere de relevante aktører om de her ting?

»Jeg holder ikke noget information tilbage. Alle er velkomne til at trække på det, jeg ved«.

Så myndighederne kan bare kontakte dig?

»Ja«.

Skriver brev til arabiske medier

Du har været interviewet af store vestlige medier, men hvorfor har du ikke fortalt om dine nye erkendelser i arabiske medier?

»Status er, at der har været forsøgt kontakt til Al Jazeera og Al Arabiya. Jeg har fået hjælp af Michael Ulveman (tidligere rådgiver for Anders Fogh Rasmussen, red.), men medierne dernede er ikke så optagede af det lige nu. De er optagede af Egypten og Syrien, og det forstår jeg godt, men når der kommer lidt ro, så tror jeg bestemt gerne, at de ville fokusere på relationen mellem den vestlige og den muslimske verden«.

Når du befinder dig midt i en ideologi, så er du så optændt af den, at du ikke kan se andet. Men så begynder virkeligheden at dæmre. Måske kender jeg ikke hele sandheden? Måske er der forskellige tolkninger af virkeligheden

LÆS OGSÅ

Hvad har du selv gjort for at komme i kontakt med medier i Mellemøsten?

»Jeg har formuleret et brev med nogle af hovedpunkterne i det, jeg taler om i danske medier. Om tegningesagen og min egen rolle. Jeg skriver, at Danmark faktisk er et meget tolerant land i forhold til de opfattelser, der er rundt omkring, om, at muslimer i Danmark bliver forfulgt. Jeg sender en af de kommende dage brevet til aviser, tv-kanaler og nyhedsbureauer i Mellemøsten«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tænker du overhovedet på, om det kan anspore til ny uro i Mellemøsten, hvis du træder frem i arabiske medier?

»Nej, ikke ny uro, men forhåbentlig debat. Men tiden skal være den rette. Lige nu har de travlt med andre emner«.

Hvorfor har du egentlig skrevet den her kronik?

»Politikens kronik bliver læst af mange intellektuelle, der kan følge med på et højere niveau. Jeg håber, at Kroniken kan blive brugt i forskellige diskussioner på universiteter og gymnasier. At den kan skabe debat«, siger Ahmed Akkari.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce