Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Populært. De sidste 10 år har cyklen vundet i kapløbet med både den kollektive transport og bilerne i hovedstaden, idet cykeltrafikken er steget med 27 procent.
Foto: DALUM ASTRID

Populært. De sidste 10 år har cyklen vundet i kapløbet med både den kollektive transport og bilerne i hovedstaden, idet cykeltrafikken er steget med 27 procent.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavnerne elsker cyklen og metroen

Borgerne i København vil have mere metro og cykeltrafik, men de har ikke megen fidus til el- og brintbiler.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To ud af tre københavnere cykler stort set hver dag, og cyklen er klart det mest populære transportmiddel, når københavnerne hver dag skal på arbejde, i skole eller til studiet.

De sidste 10 år har cyklen vundet i kapløbet med både den kollektive transport og bilerne i hovedstaden, idet cykeltrafikken er steget med 27 procent, mens den kollektive trafik kun er steget med 10 procent og bilismen med 7 procent.

»Cyklen vinder markedsandele«, siger Brian Hansen, der er områdechef i Københavns miljø- og teknikforvaltning, og som i går præsenterede en række københavnske trafiktal på en konference om ’Grøn mobilitet’ på Københavns Rådhus.
Kun 22 procent ønskede el- eller brintbiler

Kommunen har fået Jysk Analyse til at spørge københavnerne, hvordan man bedst gør København til en grøn transportby, og svaret var klart: De ønsker mere metro og mere plads til cyklerne.

Henholdsvis 61 og 60 procent af de adspurgte pegede på de to transportformer, mens det kun var 22 procent, der så de grønne muligheder i el- eller brintbiler, som politikerne på rådhuset ellers har besluttet sig for at investere i.

SF: Det er politikernes opgave at gå foran
Det generer nu ikke teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF): »Det er politikernes opgave at gå foran«, sagde borgmesteren.

Og han og københavnerne er på linje i ønsket om at gøre København til »verdens bedste cykelby«. Kommunen har en klimaplan, der skal nedsætte CO2-udslippet med 20 procent i 2015 og gøre hovedstaden CO2-neutral i 2020.

Vil bare hurtigst frem
Det er nu hverken de ambitiøse politiske mål eller hensynet til klimaet, der får så mange københavnere til at vælge cyklen som det daglige transportmiddel, fremgår det af undersøgelsen fra Jysk Analyse.

60 procent af de adspurgte svarer, at de vælger det transportmiddel, som bringer dem hurtigst frem.

De næste 10 år vil der blive 60.000 flere beboere i Københavns Kommune. Det svarer til, siger Brian Hansen, at »vi skal have en relativt stor provinsby klemt ind i København«.

Handlingsplan skal afleveres ved juletid
Og det stiller krav til trafikplanlægningen. For København er med teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaards ord »ved at drukne i trafik«.

Hans embedsmænd skal derfor ved juletid aflevere en handlingsplan, der skal sikre, at byen ikke sander til i biltrafik, men bliver grøn og miljøvenlig, når de mange nye borgere skal frem og tilbage mellem bolig, arbejde og studier.

Og det var som led i dette arbejde, at kommunen har inviteret en masse eksperter og borgere til at komme med deres bud på, hvordan man sikrer, at trafikken i en voksende hovedstad bliver mere grøn.

Grunde grunde til at anlægge flere cykelstier
I undersøgelsen fra Jysk Analyse er svaret helt klart: 90 procent svarer, at cyklen er den mest grønne transportform.

»Det er dejligt, at så mange cykler i København, og der er gode grunde til at fortsætte den udvikling og anlægge flere cykelstier«, siger Brian Hansen.

Københavns Kommune udgiver hvert andet år et cykelregnskab. Det seneste, der kom i juni, viser, at der de sidste 10 år er blevet anlagt 36 km ny cykelsti, så der i dag er 338 km cykelsti i kommunen. De grønne cykelruter er udvidet fra 30 til 41 km, og københavnerne giver byen et 9-tal som cykelby på en skala til 10.

De giver dog samtidig karakterer under middel, når det gælder cykelstiernes bredde og byens cykelparkering, ligesom københavnerne de seneste år er begyndt at føle sig mindre trygge i trafikken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden