Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Per Folkver
Foto: Per Folkver

Rod. Berkan Yildiz er 21 år og arbejder i en kiosk. Han stjal biler som 13-årig og har ingen ungdomsuddannelse. Nu vil han sørge for, at lillebroderen får en mere konsekvent opdragelse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tosprogede drenge og mænd læser  elendigt

Både 6-, 16- og 29-årige tosprogede drenge og mænd har problemer med dansk før, under og efter folkeskolen. Mange ender helt uden uddannelse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det står skidt til for tosprogede drenge og mænd.

Det viser nye tal, som forskerne bag den danske del af OECD's Pisa-undersøgelser har lavet for Politiken og DR P4 København.

»Vi står med en ny underklasse, som er blevet svigtet af skolen og måske også af forældrene« siger Niels Egelund, professor i pædagogik på Aarhus Universitet.

Funktionelle analfabeter
Tallene viser blandt andet, at 55 pct. af københavnske tosprogede drenges læsefærdigheder er så dårlige efter 9. klasse, at de betragtes som funktionelle analfabeter. Som funktionel analfabet kan man godt læse, men har svært ved at forstå abstrakte tekster. Niveauet svarer nogenlunde til at kunne læse en Jumbobog.

Og ifølge Pisa's opgørelse, der baserer sig på tal fra 2010, går det den forkerte vej. Andelen af funktionelle analfabeter i københavnske folkeskoler er steget fra 51 pct. i 2007 til 55 pct. i 2010, men stigningen er inden for den statistiske usikkerhed.

LÆS OGSÅ

De etnisk danske drenge klarer sig nu heller ikke for godt. 24 pct. af dem hører også til gruppen af funktionelle analfabeter, og Anne Vang (S), børne- og unge borgmester i København, erkender, at skolepolitikken har slået fejl:

»At de her drenge ikke får en chance og falder igennem, det er det største problem, folkeskolen og samfundet overhovedet står over for«, siger hun.

Problemet vil fortsætte
For at komme problemet til livs ønsker flere politikere at gribe ind tidligt. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og uddannelsesminister Morten Østergaard sagde i sidste uge til Politiken, at de ønsker en reform af pædagoguddannelsen, så læring begynder i vuggestuen.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden