digital mobning. Flere og flere unge oplever mombing på nettet og på sms.
Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

digital mobning. Flere og flere unge oplever mombing på nettet og på sms.

Danmark

Elever lever i frygt for mobning på Facebook og sms

Mobning på mobilen og på internettet breder sig blandt elever, viser ny undersøgelse.

Danmark

»Jeg håber, hun rammer rigtigt«.

Sådan kunne en skoleelev læse om sig selv på Facebook. Sætningen er et eksempel på, hvorfor digital mobning rammer så hårdt og skaber frygt og uvished blandt børn og unge.

LÆS OGSÅ »’At ramme rigtigt’ betyder her at ramme pulsåren. De, der har skrevet opdateringen, ved, at pigen er cutter og skærer sig selv på armene. Det, at de kender hende, gør, at modtagere af sådanne beskeder mærker ubeskyttetheden. Det bliver svært at afgøre, hvor grusomheden kommer fra, og det er den uvished, der karakteriserer mobning på sociale medier og mobiltelefoner«, siger lektor Jette Kofoed fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet. Mobning 24 timer i døgnet I bogen ’Mobning gentænkt’, der udkommer i dag, fremlægger hun resultater fra en undersøgelse lavet blandt elever fra 4. til 8. klasse.

Eksemplet viser de tre ting, som ifølge undersøgelsen kendetegner digital mobning.

For det første ved ofrene ofte ikke, hvem og hvor mange der har været med til at skrive de sårende ord. For det andet kan de ikke slippe væk fra mobningen. Det, at mobningen kan fortsætte 24 timer i døgnet, giver usikkerhed.

»De unge kan godt slukke deres telefon. Men næste gang de tænder den, bipper beskederne ind igen. De kan lukke ned for Facebook – men opdateringerne dukker op, næste gang de går ind Facebook. Det gøre det vanskeligt at beskytte sig imod«, siger Jette Kofoed.

Eksponering giver »dobbelt ubehag«
Endelig er der eksponeringen.

»De voksne kan godt sige, at det er begrænset, hvor mange der læser med på børnenes profil. Men for børnene er det lige meget. For potentielt kan hele verden se det, hvis de vil«, siger Jette Kofoed og peger på, at usikkerheden fører til et »dobbelt ubehag«, som børnene lever med.

Undersøgelsen viser ikke, hvor mange der rammes direkte af digital mobning.

»Men er det bare en i en klasse, der modtager ubehagelige beskeder, bliver uvished et vilkår for elevernes fællesskab. Undersøgelser viser, at mange børn enten har modtaget eller skrevet ubehagelige beskeder«, siger Jette Kofoed.

Elever vil rådgive elever
Undersøgelsens resultater genkendes af Vera Rosenbeck, som er formand for Danske Skoleelever.

»Mange elever oplever, at digital mobning er voldsommere end traditionel mobning. Både fordi mobbeofrene ikke kan slippe væk, men også fordi mobningen er grovere. Det er meget nemmere for dem, der mobber, fordi de ikke behøver se offeret i øjnene«, siger Vera Rosenbeck.

Mange elever oplever, at digital mobning er voldsommere end traditionel mobning. Både fordi mobbeofrene ikke kan slippe væk, men også fordi mobningen er grovere



Hun fortæller, at mobbeofre har svært ved at tage fat i de voksne og bede om hjælp, når de udsættes for mobning på internettet. Lærerne ved meget lidt om digital mobning, og derfor holder de sig enten helt ude af diskussionen, eller også tramper de ind og gør problemet endnu værre, mener Vera Rosenbeck.

»Lærerne taler sjældent med eleverne om, hvordan man skal opføre sig på nettet. Mange taler om, hvordan vi er over for hinanden i hverdagen. Men ikke i det digitale rum. Derfor er det sværere at have et beredskab i mod det«, siger hun.



Danske Skoleelever har fokus på problemet og vil nu oprette en telefon, der blandt andet skal afhjælpe mobning.

»Der er afsat fire millioner på finansloven til at forebygge digital mobning. Dem søger vi med henblik på at lave en elevtelefon, hvor der sidder elever og taler med dem, der ringer ind. På den måde bliver håndteringen af problemer på elevernes niveau. Et niveau, som eleverne kan forstå, og hvor man kan gøre noget ved problemerne«, siger Vera Rosenbeck.

Red Barnet lancerer kampagne

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

5. februar er Sikker Internet Dag, som mere end 90 lande markerer under overskriften ’Tal pænt til hinanden’.

Herhjemme lancerer 26 organisationer i uge 6 en kampagne mod digital mobning. Red Barnet udgiver undervisningsmateriale, som skal ruste lærere til at håndtere netop mobning på internettet:

LÆS OGSÅ »Vi vil gerne medvirke til, at lærerne bliver bedre til at håndtere«, siger Jon Kristian Lange, projektleder i Red Barnet. »Børn er allermest online om aftenen og i løbet af spisefrikvarteret. Derfor er mobning på internettet og på mobilen noget, som i stor stil foregår i skolen. Vi ved også, at næsten al mobning på nettet uspringer af noget, der er sket i skolen. Derfor skal lærerne blive bedre til at lægge mærke til, hvad der sker i skolen, så vi kan komme digital mobning til livs«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce