Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

'Øv-dage'. Med så meget sygdom både blandt børn og voksne i daginstitutioner er det svært at gennemføre nogen længerevarende udviklingsforløb
Foto: Per Folkver(Arkiv)

'Øv-dage'. Med så meget sygdom både blandt børn og voksne i daginstitutioner er det svært at gennemføre nogen længerevarende udviklingsforløb

Danmark

Ekspert: Fravær går ud over børns trivsel

Voksenkontakt og planlagte aktiviteter kan gå fløjten, når personale ofte er sygdomsramt.

Danmark

Ture, som var planlagt, må aflyses.

Børn, der er ved at blive kørt ind i en ny institution, må undvære faste kontaktpersoner. Og børn får for lidt kontakt med voksne, fordi de syge kolleger ikke erstattes af andre.

Det er nogle af de konsekvenser, der ofte er, når pædagogisk personale i daginstitutioner lægger sig syge.

»Vi ved, at børn har brug for voksenkontakt, og at det ikke er nok, at børnene bare er sammen med de andre børn. De skal også have input fra voksne. Men når man har prøvet at planlægge nogle ting, med henblik på at der skal være voksenkontakt, kan det meget let gå fløjten, når der er højt sygefravær«, siger ph.d. Ditte Alexandra Winther-Lindqvist.

LÆS OGSÅ

Hun er lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik under Aarhus Universitet og har forsket i kvalitetsrelationen mellem børn og voksne i daginstitutioner. Her har hun set, hvordan sygefravær påvirker dagligdagen for både børn og voksne i institutionerne.

Dropper udviklingsplaner
»De projekter og ting, man egentlig gerne ville lave i løbet af dagen, bliver ødelagt. Det, jeg er bekymret for, er, at det tager noget af gejsten blandt medarbejderne i de institutioner, der er hårdt ramt af sygefravær«.

Det er især i vintermånederne, at både børn og voksne er berørt af sygdom. I en institution, som Ditte Alexandra Winther-Lindqvist fulgte, endte personalet med at droppe alle udviklingsplaner i december, januar og februar, fordi de hele tiden var lagt ned af sygdom.

For børn, især dem, der er ekstra sårbare, kan det være hårdt, når det voksne personale er væk eller udskiftes ofte.

»Dels går det ud over normeringen, så der er færre voksne hænder. Det vil gå værst ud over de børn, der er sårbare, for eksempel i en indkøringsperiode, hvor barnet er særlig sensitivt over for, om det er den samme voksne, de møder. Det kan give børnene stress og give dem en dårligere dag, end de ellers ville have haft«, siger Ditte Alexandra Winther-Lindqvist.

Hun nævner også, at pædagogernes sygdom ofte bliver udløst af børn, der sendes i institution, selv om de er småsyge.

Pressede familier

Det problem erkender talsperson og bestyrelsesmedlem i Københavns Forældreorganisation (KFO) Nina Reffstrup. »Det er også en samfundsdebat, som handler om pressede børnefamilier, der afleverer børn, der ikke er helt friske, og som smitter både de andre børn og pædagogerne. Men man er maksimalt presset som børnefamilie i dag. Hvis ens barn døjer med forkølelse eller mellemørebetændelse, skal der ikke meget til, før man beslutter at sende barnet af sted alligevel«, siger hun. LÆS OGSÅ Hun håber, at Københavns pædagoger og kommunen sammen vil få bragt sygefraværet ned. »Jeg håber, klyngelederne og kommunen vil sætte sig ned og analysere på tallene i de klynger, der ligger højt. Jeg tror, at de steder, hvor arbejdsmiljøet er godt, kan man generelt se, at sygefraværet er mindre«.







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce