0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Folk i større provinsbyer lader cyklen stå

Danskerne får længere vej til arbejde, og det får færre til at cykle. Løsningen er især bedre cykelparkering. Minister er meget positiv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PER FOLKVER
Foto: PER FOLKVER

Cykelparkering. Afstand til arbejde og mangel på cykelparkering er afgørende årsager til fald i antallet af cyklister.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Borgerne i en lang række større provinsbyer cykler mindre og mindre. Knap 15 procent af alle transportture i Danmark sker på cykel, men nye tal fra DTU Transport viser, at andelen er faldet med 0,17 procentpoint om året fra 2006-2013. Det er især kommuner på Vestsjælland og i Østjylland, der trækker andelen ned.

»Hovedårsagen er efter alt at dømme, at danskerne bor stadig længere væk fra deres arbejde«, siger Thomas Sick, seniorforsker på DTU Transport.

Han er en af oplægsholderne på konferencen ’Tag cyklen alvorligt’ på Christiansborg i dag, hvor fagfolk giver input til regeringens kommende cykelstrategi, der skal bremse de tohjuledes nedtur.

Som Politiken tidligere har beskrevet, cykles der mere og mere i hovedstaden, Aarhus og Odense. De nye tal viser, at de fleste landkommuner holder skansen, mens cykelandelen falder mest i kommuner, der ligger i kanten af de store byregioner, altså de tre store byer samt Trekantsområdet: Blandt andet Ringsted, Sorø, Holbæk, Svendborg, Middelfart, Hedensted, Randers og Viborg Kommuner.

»Det er mellemstore provinsbyer, der har mistet en del arbejdspladser og anden aktivitet, og som derfor har skiftet karakter, så de nu er en slags annekser og bosætningsområder for de store byregioner i nærheden«, forklarer Thomas Sick.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce