Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Eftermiddagsbrandslukning. »Barnet har behov for, at der er voksne, der viser omsorg og interesse for, hvad det laver«, siger professor Stig Broström.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vuggestuebørn lærer kun lidt efter frokost

Under halvdelen af landets vuggestuer planlægger aktiviteter for børn efter middag, viser rundspørge. Eksperter er bekymrede.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hentetid er ventetid for mange af landets mindste i vuggestuerne.

Det billede tegner en rundspørge foretaget af Politiken Research i 651 vuggestuer fordelt på 90 kommuner. Mens 94 procent af institutionerne svarer, at der i ’meget høj’ eller ’høj grad’ er planlagt aktiviteter for de 0- til 3-årige om formiddagen, er det tal mere end halveret om eftermiddagen.

Her har under halvdelen af daginstitutionerne en ’meget høj’ eller ’høj grad’ af planlagte aktiviteter som sang, leg og læring, mens hver tredje institution angiver graden af planlagt aktivitet som ’lav’ eller ’meget lav’, når frokosten er indtaget.

Tendensen i rundspørgen afspejler det, som landets forældre oplever i daginstitutionerne, når de henter deres børn om eftermiddagen, fortæller formanden for Forældres Landsorganisation (Fola), Dorthe Boe Danbjørg.

LÆS OGSÅ

»Der er altså nogle oplagte muligheder for udvikling og læring i løbet af dagen, som går fløjten. Hele dagen rummer jo muligheder. Også mellem 15 og 17. Der bliver det lidt opbevaring eller ’nu venter vi bare på, forældrene kommer’«, siger hun.

Vuggestuer mangler hænder
I rundspørgen forklarer flere vuggestueledere, at de gerne vil bruge eftermiddagene til sangleg og læring, men at de ikke har hænder til det. Det er også tilfældet i vuggestuen Chr. X i Lyngby-Taarbæk, hvor de praktiske gøremål om eftermiddagen holder de to voksne fuldt beskæftiget med daginstitutionens 12 børn.

»Den ene voksne henter børn ind fra middagsluren, skifter bleer og taler med forældre, der henter. Imens laver den anden praktiske ting som at give børnene eftermiddagsmad«, siger leder Marie-Louise Nielsen, der afviser, at man kan dele pædagogerne op, så en står for aktiviteter, mens en anden laver alt det praktiske:

»Man kan ikke bare flytte børnene rundt som ludobrikker på stuerne, for de har brug for voksne, de kender. Men ja, lige nu er der børn, der har brug at blive mere stimuleret, end de gør«.

Resultatet af rundspørgen overrasker ikke eksperterne på området. Til gengæld er de uenige om, hvor stort problemet er i forhold til stimulering af børnene.

Brandslukning bekymrer

Professor på Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Stig Broström har forsket i vuggestuebørns udvikling og understreger, at det er vigtigt, at der er nok voksne i daginstitutionerne.

Han kalder det derfor »stærkt bekymrende«, hvis eftermiddagene bliver brugt på ’brandslukning’, hvor der kun bliver holdt øje med, at ingen slår sig: »Barnet har behov for, at der er voksne, der viser omsorg og interesse for, hvad det laver«. Professor og centerleder på DPU Niels Egelund er enig: »Når børnene vågner, skal de ikke bare sidde på gulvet og kukkelure med et stykke legetøj. De bør være ude på gåture, være aktiveret i lege og sange, af lege med symboler, tal eller lyde«.





LÆS OGSÅ Til gengæld mener Per Schultz Jørgensen, professor i socialpsykologi og tidligere formand for Børnerådet, at fri eftermiddagsleg er godt: »Det hele må ikke blive for voksenstyret; så tørrer børnene ud«. Ifølge formand for Kommunernes Landsforenings børne- og kulturudvalg Anna Mee Allerslev (R) skal der være »noget aktivitet« i vuggestuernes ydertimer, men hvordan det skal sikres, vil hun endnu ikke komme med et konkret bud på. »Jeg kender ikke den konkrete grund til den lave aktivitet om eftermiddagen, men jeg er enig i, at det er et problem, som vi skal se på«, siger udvalgsformanden, der vil sigte efter en fælles børnepolitik for kommunerne, når børne- og kulturudvalget mødes næste gang.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden