Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagog: »Det bliver lidt brandslukning«

Pædagog Karina Jensen er på en almindelig mandag alene med ni børn.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På en helt almindelig mandag eftermiddag efter klokken 16 er der ni vuggestuebørn på sommerfuglestuen i den integrerede daginstitution Grønnegården i Sorø. Alle skal have mad, skiftes, tages op fra deres lur, trøstes, leges med og krammes. Men der er kun pædagogen Karina Jensen til at gøre det.

»En er måske sulten efter sin lur, en anden har skidt i bleen, og en tredje græder og skal trøstes. Så står jeg nogle gange og tænker, hvad jeg skal vælge først, hvad er vigtigst. Det er virkelig ikke rart. Vi er ved at være der, hvor det handler om helt basale behov, der skal prioriteres. Det er ikke sådan noget, som at man sætter sig og læser en bog eller giver omsorg, man nogle gange må skubbe til side«, siger Karina Jensen.

Fra klokken 15 til 16 er der to voksne og normalt 10-15 vuggestuebørn på sommerfuglestuen.

»Fra klokken 16 er man alene med de børn, der er tilbage. Sådan er dagen planlagt, så det er ikke, fordi der er nogen, der er syge«.

Pædagoger alene med 15 børn

Karina Jensen er ikke alene. I en ny undersøgelse fra pædagogernes fagforening, Bupl, svarer 76 procent af børnehave- og vuggestuepædagoger fra 60 kommuner, at de ’i går’ var alene med en samlet børnegruppe på 15 børn i gennemsnit.

19 procent svarede, de var alene i mere end én time – heraf 8 procent i op til fire timer, mens 31 procent svarede, at alenetiden varede fra en halv til en hel time, og 27 procent svarede et kvarter.

En af dem er Birgit Rasmussen fra Duponts Gård i Fredericia. Hun oplever »ofte« at stå alene med en gruppe på op til 12 børn fra klokken 15, indtil de bliver hentet.

»Det er virkelig ikke rart. Selvfølgelig er det kun i kortere tid om eftermiddagen, indtil børnene skal hentes, men nogle gange kan en halv time være lang tid, hvis man sidder med mange børn, der er kede af det«, siger hun.

»Nogle dage er det selvfølgelig færre end 12, hvis nogen er blevet hentet tidligt. Men selv om det måske kun er ni børn, er det stadig mange. Der er jo stadig nogle gange, hvor der er en, der skal have en ren ble«.

Svært at give tryghed

Når Birgit Rasmussen skal skifte et barn, er resten af børnene alene på stuen.

»Det er ofte i det tidsrum, at tingene går lidt galt. Børnene kan komme i konflikter eller falde ned af en stol. Når jeg er hos dem på stuen, plejer jeg at sætte mig ned på gulvet, så så mange af børnene som muligt kan få lov til at være omkring mig. Børn har brug for tæt tryghed, men hvis der sidder fire børn i forvejen på skødet, er det svært at give den tryghed. Det berører mig meget, at man nogle gange er nødt til at give børnene sådan nogle dage«, siger hun.

»Det er bare ikke den optimale måde at passe børn på. Det er selvfølgelig ikke sådan hver dag, men ofte.«.

I Grønnegården i Sorø har man diskuteret, hvordan man kan afhjælpe alenetidsproblemet. Blandt andet muligheden for at slå større børnegrupper sammen om eftermiddagen.

»Men så er der jo bare to voksne til rigtig mange børn og i forskellige aldre. I de 17 år, jeg har været i institutionen, er det blevet værre. Der er blevet skåret en masse fra rent økonomisk, og det kan man nu se på normeringerne«, siger pædagog Karina Jensen.

Eksperter læser undersøgelsen entydigt: Der er børn, der bliver forsømt.

»Jo længere tid, det står på, jo værre er det for børnene, fordi der er en generel sammenhæng mellem dårlige normeringer og negativ udvikling hos børn«, siger Dion Sommer, der er professor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet.

Han understreger, at de nære menneskelige relationer mellem pædagog og barn er særlig vigtige for kvaliteten i landets daginstitutioner: »Alle børn har brug for imødekommenhed og omsorg, derfor er det vigtigt, at pædagogen både har blik på hele børnegruppen og på det enkelte barn«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er ikke fair

Ditte Winther-Lindqvist, der er psykolog og lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, har forsket i netop kvaliteten i daginstitutioner. Hun påpeger, at en for høj grad af alenetid kan få konsekvenser både for landets mindste og deres pædagoger, hvis det sker ofte.

»For pædagogerne vil det betyde, at nogle får stress. For hver gang de ikke lever op til det, som der er forventet, vil de blive utilfredse med sig selv og deres arbejde. Også på den måde er alenetid farligt«

I Aarhus er pædagogen Charlotte Møller alene med en børnegruppe omkring 20 minutter om eftermiddagen, når der eksempelvis er sygdom blandt personalet.

Det mener hun ikke er fair over for hverken børn eller deres forældre.

»Det bliver lidt brandslukning, fordi så skal man lige løse en konflikt i det ene hjørne og gerne deltage i en madleg i det andet hjørne . Det er også et kæmpe dilmma i forhold til forældrene. Det kan være svært at sige: Jeg har ikke kunnet skifte dit barns ble, fordi jeg ikke har haft tid. Det er bare ikke godt nok. Så føler man, at man ikke slår til«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden