Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Standpunkt. Nationale test stresser elever i folkeskolen mindste klasser.
Foto: JACOB EHRBAHN

Standpunkt. Nationale test stresser elever i folkeskolen mindste klasser.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Elever i 3. og 4. klasse lider af eksamensangst

Test og prøver fra 0. klasse i folkeskolen resulterer i, at de yngste elever begynder at udvikle eksamensangst

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke kun skoleelever i 9. klasse, der i disse dage er pressede over folkeskolens afgangseksamen, og som i nogle tilfælde udvikler angst over for test og prøver.

Det samme er også ved ske på de mindre klassetrin, helt ned til 3.-4. klasse. Sådan lyder advarslen fra skolepsykologer, en forsker og eleverne selv, skriver Kristeligt Dagblad .

Samtidig får man hos Danske Skolelever stadig flere henvendelser fra stadig yngre elever, der har det svært med de test og prøver, som er indført allerede fra 0. klasse.

Også flere lærere oplever børn, der nægter at tage prøverne, går i baglås under prøverne eller bliver kede af det, når de efterfølgende sammenligner resultaterne.

Vil ikke skuffe lærere og forældre

Årsagen skal findes i den generelle tendens, hvor unge i dag stiller meget høje krav til sig selv. Det siger skoleelevernes formand, Miranda Wernay Dagsson.

»Vi kan høre, at der selv i de mindre klassetrin er opstået en tankegang om, at man ikke vil skuffe hverken sig selv, sin lærer eller sine forældre. Prøverne fylder virkelig meget, for langt de fleste har et stort behov for at vise, hvad de kan«, siger hun til Kristeligt Dagblad.

Den samme udvikling oplever man i forældreforeningen Skole og Forældre, hvor en del forældre til især sårbare børn er begyndt at henvende sig med bekymringer om, hvordan præstationskulturen vil påvirke deres barn.

Det gælder ikke mindst, hvis barnet er højt begavet, og derfor har høje forventninger til sig selv.

Udviklingen er dybt foruroligende, mener formand for Pædagogiske Psykologers Forening, Bjarne Nielsen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden