Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lovsjusk? Færre lovforslag er blevet ligestillingsvurderet, trods regeringen satte fokus på denne strategi i januar 2013.
Foto: Lars Krabbe (arkiv)

Lovsjusk? Færre lovforslag er blevet ligestillingsvurderet, trods regeringen satte fokus på denne strategi i januar 2013.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ministerier sylter ligestillingsvurderinger af lovforslag

Modsat regeringens strategi, tjekkes færre love i dag for kønsforskelle.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kun omkring hvert ottende lovforslag bliver ligestillingsvurderet. Det viser et nyt notat fra Ligestillingsministeriet.

Og de ligestillingsvurderinger, der rent faktisk bliver foretaget, er dybest set ligegyldige. Det vurderer en række ligestillingseksperter, som har kigget på de 25 lovforslag, der er blevet ligestillingsvurderet i Folketingsåret 2013/2014.

»Det er en symbolpolitisk øvelse uden indhold bag ved«, siger Annette Borchorst, ligestillingsforsker og professor ved Aalborg Universitet.

Mange af de 25 ligestillingsvurderinger består blot i kortfattede konstateringer fra embedsmænd om, at lovforslaget ikke i sig selv vil skabe yderligere forskel mellem kønnene. At loven derfor er kønsneutral.

»Ligestillingsvurderinger har et stort potentiale, men det kræver, at man går ind og vurderer, om lovforslag forstærker eller mindsker de eksisterende forskelle mellem kønnene. Rationalet er, at ligestillingsvurderingen skal have konsekvenser for lovens udformning, og det er slet ikke realiseret i Danmark. Her er det et flueben, en ren teknokratisk proces«, siger Annette Borchorst.

Fald i ligestillingsvurderinger

Regeringen vedtog i begyndelsen af 2013 en strategi om at styrke ligestillingsvurdering i det offentlige, da det det kan spare ressourcer og gøre de offentlige ydelser mere effektive, hvis blandt andet lovgivningen tager højde for forskelle på køn. Men målsætningen kan ikke aflæses i antallet af ligestillingsvurderinger. Faktisk er antallet af ligestillingsvurderinger faldet fra 28 sidste år til 25 i år. Og notatet viser, at kun 6 af 20 ministerier har foretaget ligestillingsvurderinger i 2013/2014.

»Strategien har jo åbenlyst fejlet, når det ender med, at færre lovforslag ligestillingsvurderes end året før. Ministerierne er kommet frem til, at ganske få lovforslag spiller en rolle for ligestillingen i Danmark, men jeg mener, at det er urealistisk, at kun hvert ottende lovforslag er relevant at ligestillingsvurdere. Det tyder på at embedsmændene ikke er fagligt klædt på til opgaven«, siger Johanne Schmidt-Nielsen, Enhedslistens politiske ordfører.

Venstres ligestillingsordfører Fatma Øktem er omvendt meget tilfreds med, at regeringen ikke er mere ambitiøs i forhold til at få flere love tjekket for køn.

»Regeringen har ikke levet op til alt det, de sagde om ligestilling før valget. Og gudskelov for det. Også her passer det mig glimrende, for vi har ikke noget mål om, at alt skal ligestillingsvurderes«, siger Fatma Øktem med henvisning til, at regeringen også er blevet kritiseret for at have droppet andre tiltag som øremærket barsel til mænd.

Regering: »Lovsjusk«

Notatet viser, at 123 af de omkring 200 lovforslag fra samlingen er blevet såkaldt relevanstestet, hvilket betyder, at det er blevet vurderet, om det overhovedet er relevant at se på ligestillingsaspekter. Og de fleste ministerier er altså kommet frem til, at det i de fleste tilfælde ikke er relevant at lave en egentligt ligestillingsvurdering af lovens effekt for henholdsvis mænd og kvinder.

VK-regeringen fik hård kritik af oppositionen for at undlade at lave ligestillingsvurderinger. Socialdemokraterne mente ligefrem, at det var »lovsjusk«, at kun fire ministerier i 2010/2011 havde ligestillingsvurderet lovforslag. I 2013/2014 har seks ministerier lavet ligestillingsvurderinger.

Det har ikke været muligt at spørge ligestillingsminister Manu Sareen (R), om regeringen lovsjusker, da han ikke har ønsket at stille op til interview. Men i en skriftlig udtalelse glæder ministerens sig over, at antallet af ligestillingsvurderinger er fordoblet siden regeringsskiftet.

»Regeringen kom i januar 2013 med en ny strategi for ligestillingsvurdering. Derfor er ligestillingsvurdering et særligt opmærksomhedspunkt. I praksis har et ministerium ansvaret for at ligestillingsvurdere på sit eget fagområde«, udtaler Manu Sareen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden