Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Forsker: Vi ved ikke, hvorfor mange overgrebssager foregår i udkantsområder

Der bør forskes mere i, hvorfor mange misbrugssager sker på landet, mener forsker.

Danmark

Der er hypoteser nok, men ingen reel viden om, hvorfor mange af de seneste års alvorligste misbrugssager sker i udkantsområder.

Sådan lyder det fra Karin Kildedal, som er lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, efter at det i går kom frem, at en 55-årig familiefar ifølge politiet igennem 16 år har sex-misbrugt ni børn, heraf syv af sine egne flere steder i Jylland.

OVERBLIK

»Vi har brug for forskning med henblik på at frembringe data, der kan sige noget om, hvor vi skal være særligt opmærksomme«, siger hun og peger på, at man kunne oprette en ph.d, der forskede i emnet.

Mangler forskning i de sidste ti års sager
For forskerne har kun hypoteser om, at det for eksempel kan være nemmere at gemme sig fra myndighederne, når man bor på landet, og at den sociale kontrol med hinanden er større, jo tættere man bor på hinanden.

Karin Kildedal mener, at det er afgørende at finde frem til, hvad der er gået forud for incestsagerne både demografisk, og om de praktiske systemer, blandt andet institutionerne, har kompetencer nok til at håndtere det, de ser og oplever.

FAKTA

»Det kunne være interessant at forske i de seneste ti års sager og belyse, hvor meget demografien, pædagogerne, kommunen osv. spiller ind. At der kan gå 16 år, som i den seneste sag, er jo ikke til at holde ud at tænke på«, siger hun.

Børnene er vejen ind
Karin Kildedal peger på, at det ofte er børnene, der er nøglen til disse sager.

Ofte viser det sig, at skolerne har underrettet kommunen, men at kommunen ikke finder ud af problemet, selv om de undersøger sagen nærmere - ofte fordi børnene ikke tør fortælle, hvad der sker derhjemme.

Stort set alle børn i Danmark går i institutioner og skoler, og vejen frem er ifølge Karin Kildedal at have større fokus på og uddannelse i, hvem der har adgang til disse børn.

Kender signaler - mangler handledelen

En af løsningerne kan ifølge Karin Kildedal være, at man sørger for, at der findes nogle på skolerne, der er uddannet i, hvordan man taler med børn om sådanne sager. Det kunne eksempelvis være de såkaldte trivselspersoner, der findes på mange skoler.

»Vi kender signalerne, men vi mangler at få handledelen med. Vi mangler ekspertise i de enkelte institutioner, så der altid er nogle, der er i stand til at håndtere en given sag«, siger hun.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce