Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
AA/Abaca
Foto: AA/Abaca

it. Guy Fawkes masken er blevet et symbol på den hackerverden, som forskning viser, at virksomheder med god grund kan drage nytte af.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forskning: Hackere kan hjælpe virksomheder

Mange virksomheder bør udnytte hackerkulturen, siger danske forskere.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Oftest bliver hackere forbundet med lovløse forbrydere, der kun har til hensigt at stjæle data fra virksomheder eller tømme folks private bankkonti.

Men selv om en hacker er en person, der forsøger at udnytte svagheder i computersystemer, så kan hackere bruges til andet end kriminalitet. Nu vil Rigspolitiet nemlig ansætte civile it-eksperter i kampen mod cyberkriminalitet.

Og det kan vise sig at være en løsning, som andre myndigheder og virksomheder også bør drage nytte af, hvis man skal tro et it-forskningsprojekt fra Aalborg og Aarhus Universitet.

»Selskaber, som står over for hyperkonkurrence, er tvunget til at genopfinde sig selv og udforske nye muligheder. Vi mener, at de kan finde inspiration og tage ved lære af hackerkulturen. Vi opfordrer dem for eksempel til at være åbne for fordelene ved at lade deres idéer og produkter blive hacket«, siger siger ph.d.-stipendiat Frank Ulrich fra Aalborg Universitet til UgensErhverv og fortsætter:

»Også selv om det udfordrer den nuværende adfærd hos mange virksomheder, der typisk gemmer sig bag sikkerhedsmure og hemmelighedsholdelse«.

Det er Frank Ulrich og Lektor Sune Dueholm Müller fra Institut for Marketing og Organisation på Århus Universitet, der står bag forskningen, hvor de har udarbejdet en tekstanalyse af et af de største hacker-websites, 'Cult of the Dead Cow' (Den Døde Kos Kult).

De to forskere har analyseret over 2000 siders tekst og næsten en million ord, som er blevet bragt i et elektronisk nyhedsmagasin fra det føromtalte hackerwebsite i perioden 1984 til 2009. På den måde er det lykkedes de to forskere at skabe et overblik over hackernes livsopfattelse og kulturelle profil.

Hackermiljøet er kreativt og målrettet

Ifølge Frank Ulrich er det et kendetegn ved mange hackere, at de ofte er særdeles fokuseret på at opnå resultater, og de ofte gør det gennem konkurrence med andre hackere eller hackergrupper.

»Hackerfællesskabet fremstår som en resultatorienteret og kreativ kultur, der er optaget af ambitiøse mål og af at vinde gennem at konkurrere med hinanden og med andre hackergrupper. I hackerkulturen er det evner og bedrifter, som giver magt, prestige og indflydelse. Der er ikke noget formelt hierarki«.

Han fortæller endvidere, at hackere hele tiden forsøger at udfordre hinanden til at opnå ny viden og på den måde konstant udvikler deres formåen.

Store virksomheder har haft succes

At ansætte hackere og tidligere lovløse er ikke et helt nyt fænomen. Særligt i USA har virksomheder haft gavn af at ansætte dem, de ellers forsøger at holde 'udenfor'

Så sent som i juli måned ansatte Google den tidligere hacker George 'GeoHot' Hotz, der i hackerkredse blev berømt for at være den første til at hacke Sonys PlayStation 3.

Derudover lykkedes det ham også i en alder af bare 17 år at hacke og låse de første iPhones op. På den måde skabte han mulighed for at ' jailbreake' iPhones, således at brugeren blandt andet fik mulighed for at hente stort set alle apps gratis.

Hos Google er det George 'GeoHot' Hotz opgave at finde frem til svagheder i forskellige programmer, hvorefter program-udviklerne bliver alarmeret.

Også Apple-stifterne Steve Wozniak og Steve Jobs trak ifølge Frank Ulrich på erfaringer fra hackerfællesskaber.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden