demonstration. Dresden 15. december 2014. Tusinder af støtter af Pediga er mødt op til demonstration.
Foto: Jens Meyer/AP

demonstration. Dresden 15. december 2014. Tusinder af støtter af Pediga er mødt op til demonstration.

Danmark

Pegida-bevægelsen spiller på gamle værdikampe og filosofiske referencer

En facebookgruppe udviklede sig til en tysk protestbevægelse, som nu er nået til Danmark.

Danmark

Patriotische Europäer Gegen die Islamisierung des Abendlandes, kalder de sig.

Forstået som Patriotiske Europæere mod Islamisering af Aftenlandet. Aftenlandet?

Hvor er vi? Og hvad er ideen bag det 'abendland'-begreb, som gennem de seneste uger er vakt til live gennem den højreorienterede protestbevægelse Pediga.

Vi skal adskillige hundrede år tilbage for at finde oprindelsen til begrebet, som i disse uger danner skillelinje mellem de tusindvis af Pegida-tilhængere, der mandag efter mandag er troppet op til demonstrationer i hovedsageligt den østtyske by Dresden.

Til stor fortrydelse for ikke mindst den tyske regering med kansler Angela Merkel i spidsen, men også for de flere tusinde, der har tilkendegivet deres modstand mod Pegida i moddemonstrationer.

Abendland - eller Aftenlandet - er et historisk indviklet begreb, som blev født i 1500-tallet, og som siden er blevet anvendt i værdikampe med vidt forskellige afsæt. I dem-og-os-kampe i det geografiske område, vi ofte betegner som Vesten, men som alligevel ikke rigtigt duer som synonym for aftenlandet. Geografisk er aftenlandet det sted, hvor solen går ned - i vest.

Antidemokratisk kulturkampdagsorden

Reformationens fader, Martin Luther, anvender i sin første bibeloversættelse begrebet 'morgenlandet' om det sted, Østerland, hvor de vise mænd kom fra. Men begrebet er mere end et geografisk område. Det er også en markering af en homogen enhed, som afgrænser sig mod andre. Et værdifællesskab, der er forankret i en dybboende folkelighed i en fælles fortid, som skærm mod mørke kræfter og det, der er anderledes.

I romantikken i 1800-tallet fik begrebet en renæssance som ideen om det kristelige Europa mod Orienten.

I 1920'erne i Tyskland blev begrebet genintroduceret i filosofen Oswald Spenglers hovedværk 'Der Untergang des Abendlandes'. Her var tanken, at alle kulturer er som organismer, der vokser og gror og på et tidspunkt bliver gamle og forgår. Her blev begrebet anvendt i en nationalkonservativ, antidemokratisk kulturkampdagsorden.

Efter Anden Verdenskrig blev begrebet igen brugt i en kristelig kontekst, denne gang i i kampen mod kommunismen og den iboende ateisme.

Vi er folket

Det er alle disse lag af forskellige værdikampe, som følger med som historisk og filosofisk reference, når den tyske protestbevægelse i disse uger anvender begrebet aftenlandet.

»Vi er folket!«, har det mandag efter mandag gjaldet gennem gaderne i Dresden. Byen er smeltedigel og centrum for Pegida-bevægelsen, som blev skabt i oktober 2014 af Lutz Bachmann, ejer af et reklamebureau i området.

Fredag 10. oktober betragtede Bachmann en gruppe demonstrerende tilhængere af det kurdiske arbejderparti PKK, der med flag og taler havde indtaget en mindre del af gågaden i byen. Han filmede demonstrationen og lagde sin optagelse ud på YouTube.

»Her kræver de våben til PKK. Der er tale om en terroristisk forening, som er forbudt i Tyskland, og derfor er det påkrævet med våben i vores gader! Hvor er politiet?«

Dagen efter stiftede han en facebookgruppe med navnet Fredelige Europæere Mod Islamiseringen af Vesten, som senere ændrede navn til Patriotische Europäer Gegen die Islamisierung des Abendlandes - en gruppe, som på kort tid udviklede sig til den såkaldte Pegida-bevægelse.

I gruppens første dage blev det mødested for almindelige tyskere og yderligtgående personer med racistiske motiver.

Fem dage efter at facebookgruppen blev oprettet, postede en Siegfried Däbritz, 39, en besked til gruppen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi ønsker at samle os for at modsætte os den fremrykkende islamisering af vores land. Vi ønsker ikke terroristiske, islamistiske kræfter, der kæmper deres religiøse krig på vores gader. Vi er imod IS, PKK, al-Qaeda og alle de andre. Lad os derfor gå på gaden og vise vores region, at vi er folket, og at vi er trætte af formynderi, politisk korrekthed, islamisering og den konstante fornærmelse ved at kalde os nazister, bare fordi vi kæmper for vores land og for Europa«, skrev han blandt andet.

Siegfried Däbritz blev en af de otte, som i dag sammen med Lutz Bachman tegner Pegida-bevægelsens ansigt udadtil.

Andet liv på nettet

Det samme gjorde den 46-årige Thomas Tallacker, indehaver af en interiørbutik og tidligere byrådsmedlem gennem flere år i byen Meissen for CDU - Angela Merkels parti. Blot et halvt år før oprettelsen af Pegida, var han med til at organisere antiracistiske initiativer i Meissen.

På nettet levede ham angiveligt en ganske anden tilværelse. På facebook skrev han i sommeren 2013: »Hvad skal vi stille op med de 90 procent uuddannede horder, som malker velfærd og får vores sociale kasser til at løbe tør?«.

I forbindelse med et knivoverfald ved en nærliggende sø, skrev han: »Det var sikkert igen en sindsforvirret eller halvsulten ramadan-tyrker«.

Bekendte af Thomas Tallacker insisterer på, at han ikke er nynazist. Alligevel er CDU i gang med at smide ham ud af partiet.

Demonstrationer fik vokseværk

Blot en håndfuld mennesker sluttede op om Pegidas første demonstration i Dresden. Men herefter gik det stærkt.

1. december var omkring 7.500 personer med i demonstrationen og 12. januar i år talte de fremmødte i Dresdens gader omkring 25.000 mennesker. Også i andre tyske storbyer har Pegida-støtter arrangeret demonstrationer - dog i mindre skala.

I dag er det mandag igen. I aften bliver der dog for første gang i flere måneder ikke nogen Pegida-demonstration i Dresden. De tyske myndigheder har nedlagt forbud mod alle former for offentlige forsamlinger i dag, efter at man modtog konkrete trusler rettet mod Pegida-demonstrationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I stedet opfordrer Pegida alle sine støtter til at hænge det tyske flag op i deres vinduer. Og næste mandag er det planen at demonstrationerne genoptages.

I aften er der til gengæld indkaldt til den første danske demonstration, der bakker op om Pegida. Demonstrationen starter ved Statens Museum for Kunst.

En moddemonstration arrangeret af Revolutionære Antifacister er varslet på Sankt Hans Torv på Nørrebro.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce