Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Uddannelse. Der arbejdes i forvejen med kvaliteten på de danske universiteter, derfor er retorikken også overdrevet, mener Rektorkollegiets formand Ralf Hemmingsen om ny rapport
Foto: Miriam Dalsgaard

Uddannelse. Der arbejdes i forvejen med kvaliteten på de danske universiteter, derfor er retorikken også overdrevet, mener Rektorkollegiets formand Ralf Hemmingsen om ny rapport

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rektorformand om uddannelsesrapport: »Retorikken er overdrevet«

Rapport om de videregående uddannelser fokuserer på områder, der allerede arbejdes på.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvaliteten på de videregående uddannelser skal styrkes.

Så klar har meldingen været fra kvalitetsudvalget for videregående uddannelser, der i dag har offentliggjort den endelige rapport med anbefalinger for, hvordan man styrker de videregående uddannelser.

Og det er ikke alle anbefalingerne, der falder i lige god jord.

Så der synes jeg måske, at retorikken er overdrevet.

»På uddannelsesområdet har universiteterne gennem adskillige år haft uddannelseskvalitet højt prioriteret, og det mener jeg, vi er godt rustet til at løfte. Så det kan undre mig lidt, at udvalget i deres pressemeddelelse antyder, at landet er ved at gå kvalitetsmæssigt fallit. Det synes jeg er overraskende i lyset af, at de danske universiteter ligger meget højt i internationale sammenligninger«, siger formand for Rektorkollegiet Ralf Hemmingsen og fortsætter:

»Så der synes jeg, at retorikken er overdrevet«.

Han understreger samtidig, at de punkter i rapporten, der omhandler uddannelseskvalitet, feedback til studerende, kvalitetsløft og pædagogisk didaktik, i forvejen er noget, man arbejder med.

Han mener dog, at det er positivt, at kvalitetsudvalget har fokus på at »sikre mindre detailregulering i et meget kompliceret styringssystem«.

Bachelorer skal ud på arbejdsmarkedet

En af anbefalingerne i den 53 sider lange rapport går på en strukturændring, der skal få bachelorer hurtigere ud på arbejdsmarkedet. Det er ikke noget som Roskilde Universitets rektor, Hanne Leth Andersen, bifalder.

»Jeg synes, deres forslag er overflødigt. Kontakten til arbejdsmarkedet og den praktiske erfaring kan vi arbejde med inden for de eksisterende rammer. Jeg mener i øvrigt, at dimensioneringen allerede regulerer antallet af kandidater, så der er ikke behov for at skære yderligere«

Hun bakkes op af Ralf Hemmingsen, der kalder det »hasardspil«, når man forsøger sig med et tvungen bachelormarked.

Jeg synes, deres forslag er overflødigt.

»Jeg mener, det er farligt, at selektere en lille gruppe og gennemtvinge et bachelormarked i et dansk arbejdsmarked, hvor det reelt ikke findes i dag. Men ved at udvide retskravet, så danner der sig en markedsdrevet balance, hvor nogen vil gå ud på arbejdsmarkedet, og nogen vil komme tilbage. Så kan man opbygge et bachelor-arbejdsmarked, hvis der er behov for det i erhvervslivet og i den offentlige sektor«, siger han.

Kvalitetsudvalget foreslår i rapporten, at man helt udrydder retskravet, der giver automatisk adgang til kandidatuddannelser ved bestået bachelor. I stedet skal der stilles egentlige faglige adgangskrav.

Optagelseskravene skal ændres

Kvalitetsudvalget anbefaler desuden, at man ændrer optagelseskravene på de videregående uddannelser, således at man i højere grad fokuserer på motiverede samtaler, interviews og optagelsesprøver.

En anbefaling som Ralf Hemmingsen imødekommer, men som han samtidig mener bør være op til det enkle universitet, så optagelseskravet passer til universiteternes profil.

»Jeg synes, at man skal opretholde den fælles nationale tilmeldingsmodel, men inden for den kan man godt åbne for, at nogen kan benytte sig af forskellige virkemidler. Man kan fjerne reglen om, at der skal være samme adgangskrav for kvote 1 og kvote 2, man kunne sådan set fjerne adgangskravene for kvote 2, så man kan gå mere i dybden med de enkelte kvalifikationer«, siger han og bakker op om udvalgets anbefaling om optagelsesprøver.

Han fastslår, at han ikke ser nogen »forkromet« model, der kan gøre sig gældende for alle universiteter.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden