Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JOACHIM ADRIAN (arkiv)
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvaliteten i børnehaven bliver værre med over 20 ansatte per leder

De større enheder skader pædagogernes trivsel og nærvær med børnene.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vuggestuer og børnehaver bliver i stigende grad slået sammen til større enheder rundt om i landet. Men ledelseskvaliteten i daginstitutionerne bliver ringere, når institutionslederen har mere end 20 pædagoger og pædagogmedhjælpere under sig.

Det konkluderer en undersøgelse fra Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, Kora, der bliver offentliggjort i dag.

Undersøgelsen, der er delvis støttet med midler fra Bupl’s forskningsfond, fastslår, at mellem 14 og 20 pædagogiske medarbejdere per leder er bedst.

Mindre tid på Blå Stue

»Mange af lederne kan have svært ved at have over 20 medarbejdere og stadig være en tilgængelig og tydelig faglig leder, som skaber høj kvalitet og trivsel«, siger Christina Holm-Petersen, der er seniorprojektleder i Kora og medforfatter.

Når en daginstitutionsleder har flere end 20 ansatte at gabe over, er det sværere at være til stede ude på stuerne, at have nære relationer til børn og forældre og at være der for sit personale, forklarer hun:

»Mange medarbejdere er lig med mere papirarbejde og mindre tid på Blå Stue. Ledernes tilgængelighed kommer under pres, og det er et problem, fordi medarbejderne har brug for sparring, når noget er svært, og når der er børn, der ikke trives, eller konflikter med forældre«.

Mange medarbejdere er lig med mere papirarbejde og mindre tid på Blå Stue

Præcis hvor mange daginstitutioner der i dag har mere end 20 pædagogiske medarbejdere til en enkelt leder, svarer undersøgelsen ikke på. Men Christina Holm-Petersen vurderer, at det er blevet »mere og mere almindeligt«:

»Det sker i takt med sammenlægninger og økonomiske besparelser, og det øger ledelsesspændet«.

Det er dog ikke kun antallet af ansatte per leder, der har betydning for kvalitet og trivsel. Ledelsesstilen er også afgørende. »Det bedste er, når lederen sætter tydelige mål, går foran og er fysisk til stede. Det er ikke nok at sidde på sit kontor. Lederen skal også ud på stuerne«, siger Christina Holm-Petersen.

Små institutioner skaber trivsel

Forskerne bag rapporten har besøgt 16 daginstitutioner, hvor de har interviewet ledere og personale og lavet observationer. I institutionerne var der mellem 9 og 34 medarbejdere per leder.

Der kan dog også blive for få. Under 14 er ifølge rapporten ikke ideelt. Blandt andet fordi der så er mindre fokus på struktur og på at være en tydelig leder.

Grethe Kragh-Müller, psykolog og lektor ved Aarhus Universitet, er enig i, at en institutionsleder højst bør lede 20 personer. Hun kender til flere institutioner med over 40 medarbejdere per leder.

»Der er en lang række ting, der spiller ind på børns muligheder for at trives i en daginstitution. En af dem er pædagogisk ledelse. Har lederen mange under sig, bruger lederen meget tid på administrative ting og mindre tid på at følge med i, i hvilken udstrækning medarbejderne udmønter de pædagogiske mål i praksis«.

Og det går ud over børnene.

»Så følger lederen eksempelvis ikke med i, om de aktiviteter, der foregår, er aldersrelevante for børnene«, siger Grethe Kragh-Müller, der står bag en anden ny undersøgelse om kvalitet i daginstitutionerne.

Den pegede blandt andet på, at små daginstitutioner er bedst for børns trivsel, fordi der er færre drillerier, bedre muligheder for at dele børnene op – samt at personalet ofte er bedre uddannet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

KL: Interessant rapport

Elisa Bergmann, der er formand for pædagogernes fagforbund, Bupl, er enig i, at det har en pris for børnene, men også for pædagogerne, når en leder har ansvar for mange.

»Pædagogernes arbejde handler jo om mennesker. Faglig sparring giver de ekstra øjne til at sikre, at de børn, der har behov for noget særligt i forhold til eksempelvis sprog eller motorik, får det. Derfor er ledelse tæt på rigtig, rigtig vigtigt«, siger hun og tilføjer, at en tilstedeværende leder »især er vigtig« i institutioner, hvor mange medarbejdere ikke er uddannet og kan mangle kompetencer.

Jacob Møller, chefkonsulent i KL, siger, at »man kan ikke bruge rapporten som en endegyldig sandhed«: »Som rapporten også påpeger, er der andre ting, der spiller ind på kvaliteten, som normering, andelen af uddannet personale og indretning. Men det er en interessant rapport, der vil indgå i den løbende overvejelse om, hvordan man kan sikre kvalitet i de kommunale dagtilbud«.

Vil KL rette sig efter et loft på 20 per leder?

»Der skal være en balance i forhold til ledelsesspændet, men vi har ingen planer om lave en politik om antal medarbejdere per leder«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden