Hvis der er for langt, lader vi cyklen stå.
Mere præcist: Hvis der er mere end tre kilometer til uddannelsesinstitutionen eller mere end fire kilometer til arbejdspladsen fra vores bopæl, er vi tilbøjelige til at tage bilen eller bruge offentlig transport frem for at hoppe på den tohjulede.
Sådan lyder det i en rapport om ’Bystruktur og cyklisme’, som er bestilt af Naturstyrelsen. Forskere fra Københavns Universitet (KU) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har undersøgt, hvordan byplanlægning påvirker befolkningens cykelvaner.
Blandt andet konkluderer rapporten, at etablering af store handelscentre svækker cyklismen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind