Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

Udvikling. Tid sammen med voksne er vigtigt for barnets udvikling, siger fagfolk. Her er det højtlæsning på Møllehuset i Gladsaxe.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Seks fagfolk: Derfor er voksentid per barn afgørende for børns velfærd

Normeringer i børnepasningen kan både påvirke børns trivsel og senere uddannelse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag har regeringen fremlagt sin længe ventede børnepakke.

Og typisk, når børnepakken og børnepasning generelt diskuteres, går et ord igen: Normeringer. Altså hvor mange børn, der er per voksne, når de passes i landets daginstitutioner.

89 procent af danskerne svarer i en ny undersøgelse foretaget af Epinion for DR Nyheder, at der bør indføres en grænse for, hvor mange børn, der maksimalt må være pr. voksen.

Men da statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) for kort tid siden fremlagde den nye børnepakke, blev det en pakke uden såkaldte minimumsnormeringer.

»Der er ingen tvivl om, at normeringer er vigtige«, sagde statsministeren.

»Men det gør de fysiske rammer også. Og de kompetencer, som de ansatte har. Også støj og åbningstider er vigtige. Det at have minimumnormeringer er ikke det eneste, der er vigtigt«, fortsatte Thorning, der med pakken lover flere pædagoger, mindre støj og bedre sproghjælp.

LÆS OGSÅ

Men hvad mener de mennesker, der til daglig beskæftiger sig med Danmarks yngste borgere?

Artiklen fortsætter under tv-indslaget

Statsminister Helle Thorning-Schmidt præsenterede i formiddags, regeringens længe ventede børnepakke Kilde: Ritzau

Politiken har spurgt seks fagfolk, hvorfor normeringer er afgørende for danske børns velfærd.

Mogens Nygaard Christoffersen, seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og 40 års erfaring med forskning inden for børneområdet. Også en af forfatterne bag SFI-rapporten ’Daginstitutionens betydning for børns udvikling’ fra 2014:

»Mange undersøgelser har efterhånden vist, at normeringer er fuldstændig afgørende for kvaliteten af interaktionen mellem børn og voksne, og om der er tid til en engageret og lærerig samtale mellem disse«.

»Den kan betyde ret meget for den daglige kvalitet. På længere sigt viser undersøgelser, at børn, der har haft høj kvalitet i børnepasningen, klarer sig bedre i skolen. Dermed får de sig også en bedre erhvervsuddannelse og klarer sig bedre på arbejdsmarkedet. Derudover kommer færre også ud i kriminalitet og ender på overførelsesindkomster. Det er en af de ting, der batter økonomisk, hvis vi skal regne på det. Det har altså en kolossal indvirkning – ikke kun på den korte, men også den lange bane«.

Jan Kampmann, professor i barndomsforskining ved Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning på Roskilde Universitetscenter:

»Der er egentlig to dimensioner i det: Det er selvfølgelig helt afgørende, at de voksne har tid til at holde øje med, om det enkelte barn har det godt helt basalt - om det trives, og hvad dets behov er. Noget andet er også, at det er vigtigt, at der er god tid til meningsfulde og kreative aktiviteter med børnene. Det er der kun, hvis der er voksne nok, og de har tid til mere end bare at være politimænd og løse konflikter«.

Det er vigtigt, at der er god tid til meningsfulde og kreative aktiviteter med børnene. Det er der kun, hvis der er voksne nok, og de har tid til mere end bare at være politimænd og løse konflikter

Jakob Sølvhøj, formand for FOA's pædagogiske sektor:

»Der er meget forskelligt, der skal gøres i forhold til kvaliteten i dagtilbuddene: Der skal blandt andet sikres et ordentligt uddannelsesniveau hos de ansatte og at den nyeste forskning udnyttes. Men alle initiativer udmøntes konkret af mennesker, og derfor er det helt fundamentalt at tale om normeringer. Hvis voksne eksempelvis er alene med tyve børn på en stue, så er der grænser for, hvilke andre initiativer udover normeringer, der kan forbedre den pædagogiske praksis«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

SE FAKTA

»For en vigtig faktor i børns udvikling er, at de har en tæt relation til voksne i dagtilbuddene, og at der er tid til at drage omsorg for det enkelte barn – det kan være at trøste et barn, der er ked af det, eller få et barn, der føler sig udenfor, ind i legen igen«.

Hvis voksne eksempelvis er alene med tyve børn på en stue, så er der grænser for, hvilke andre initiativer udover normeringer, der kan forbedre den pædagogiske praksis

»Meldingerne ude fra FOA’s medlemmer er, at det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at give barnet tilstrækkeligt med omsorg. Der, hvor normeringerne er dårlige, siger en større andel af personalet, at de ikke kan yde ordentlig omsorg. Der er altså en klar sammenhæng mellem normeringsforholdet og oplevelsen af omsorg«

Ole Henrik Hansen, lektor i småbørnspædagogik ved Göteborg Universitet:

»Tiden er vigtig, fordi læring og udvikling sker i relationen med andre mennesker. Man kan sige, at børnene bliver til i relationen til andre. Men det er også vigtigt at påpege, at kvaliteten ikke er sikret, bare der er tid og hænder nok. Det skal være kompetente mennesker, der med faglig fundering kan skabe det rigtige nærvær for børnene«.

Stig Brostöm, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet:

»Det er simpelthen fuldstændig afgørende, at der er tid til meningsfuldt sampil og interaktion mellem barnet og den voksne. Den voksne skal have tid til at bekræfte det enkelte barn og skabe tryghed for, at barnet kan begynde at føle, at er et ’rigtigt’ menneske, der bliver set og hørt«.

Tiden er vigtig, fordi læring og udvikling sker i relationen med andre mennesker

»Rent læringsmæssigt kan man se på sådan noget som sprog, og her ved vi fra forskningen, at det er i de længerevarende interaktioner med samtale med barnet, at det får sit sprog«.

Dorthe Boe Danbjørg, formand for Forældrenes Landsforening (FOLA):

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»For os forældre er det vigtigt, at vores børn har en tryg og god hverdag i daginstitutionerne. Og det er tiden sammen med de voksne, der skaber trygheden for børnene. Det er vigtigt for os, at pædagogerne lærer vores børn at kende - så kan forældresamarbejdet også fungere bedre«.

Det er vigtigt for os, at pædagogerne lærer vores børn at kende - så kan forældresamarbejdet også fungere bedre

»Selv om det pædagogiske indhold i dagligdagen skal prioriteres højt, er det også vigtigt, at der er voksne til stede, der tager sig tid til at tage barnet i hånden og lære det at kende«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden