Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Anders Rye Skjoldjensen
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

regnbuereklame. 7-Eleven bruger Copenhagen Pride til et fremstød, hvor der blandt andet sælges regnbue-doughnuts fra en bod på Rådhuspladsen. Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsvaret, kirken og 7-Eleven vil til Pride i dag

Copenhage Pride er et fantastisk sted at hylde mangfoldighed, siger kontreadmiral Nils Wang.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner i tusindvis i eftermiddag går gennem Københavns gader i den årlige parade Copenhagen Pride, bliver de bakket op fra mange sider.

103 grupper, foreninger, virksomheder, partier og organisationer har meldt sig til optoget, der vil bugte sig fra Frederiksberg Rådhus til Rådhuspladsen i København. Blandt deltagerne er Forsvarsakademiet, der er med for første gang – med øverstkommanderende i spidsen:

»Priden er en fantastisk platform til at sende et signal om, at vi er en arbejdsplads, hvor der er plads til alle. At gå med i paraden er at vise, at vi hylder mangfoldigheden og den styrke, den giver«, siger kontreadmiral Nils Wang, der deltager med en gruppe af soldater i uniform.

Vi er en broget skare, som gerne vil vise, at vi godt kan finde ud af at være LBGT-personer og troende samtidig

»Mange tænker sikkert, at vi er en ekskluderende organisation, hvor der kun er plads til mænd og store muskler, men sådan er det slet ikke. Vi vil lægge os i selen for at vise, at forsvaret er meget mere end det. Vi skal løse komplekse problemer, derfor vil vi gerne have, at vores ansatte afspejler vores mangfoldige samfund«.

En anden organisation, der af mange bliver set som et sted, der mangler rummelighed over for homoseksuelle og transkønnede, er folkekirken. Men det er ikke nødvendigvis en modsætning at være troende og LGBT-person, siger Mia Rahr Jacobsen, der er gadepræst ved Trinitatis Kirke, med i gruppen ’Her kommer de hellige’ og deltager i Priden for syvende gang.

»Vi er en broget skare, som gerne vil vise, at vi godt kan finde ud af at være LBGT-personer og troende samtidig. Vi er også kirken«.

Mia Rahr Jacobsen forklarer, at der ikke er en modstand mod homoseksualitet i folkekirken generelt, blandt andet er der et flertal af præster, som gerne vil vie homoseksuelle. Men der er dele af folkekirken, hvor homoseksualitet ikke er på dagsordenen, og hvor det kan være svært for den enkelte. Derfor er Priden et godt sted at tage emnet op, mener hun: »Vi afmystificerer det at være LBGT-person og troende. Det kan faktisk lade sig gøre«.

’Her kommer de hellige’s sigte er at bygge bro for enkeltpersoner, men præsten vil ikke afvise, at folkekirken også får noget ud at være repræsenteret.

»Der har været folk i homomiljøet, der meldte sig ud af kirken, fordi de ikke mente, at kirken ville have noget med dem at gøre, men vi vil vise, at der er plads til os«.

7-Eleven sponsorerer drags

Også deltagere med et mere kommercielt sigte har meldt sig i stort tal til årets parade. Både Nykredit, Volkswagen, Spies, Starbucks og 7-Eleven har brugt penge på at få vogne med årets i optog.

»Vi synes, det er en fantastisk fest, vi gerne vil være en del af og hylde mangfoldigheden«, siger 7-Elevens marketingchef, Bo Velling Theisen, der er begejstret over kædens regnbuefarvede doghnuts og kaffekrus fremstillet specielt til lejligheden. Han er stolt over, at 7-Eleven er hovedsponsor på et stort drag-arrangement på Pride Square. Det giver god branding at vise, at man bakker op om kundernes fest, siger han.

IBYEN

»Jeg er sikker på, det giver flere kunder de her dage. Ydermere giver det en masse positiv omtale på sociale medier, for eksempel på Instagram, hvor der allerede ligger mange billeder af vores butikkers regnbueudsmykning. Det er vi glade for«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden