0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Borgernes skepsis bremser velfærdsrobotter

Kommunerne siger i ny undersøgelse, at borgernes og medarbejdernes bekymring er den største barriere for velfærdsteknologiens udrulning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn (arkiv)
Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Robotstøvsugeren kom ikke ud i alle hjørner, borgerne følte sig kørt over, og debatten har været med til generelt at sende velfærdsteknologi i skammekrogen.

Rambøll og Dansk IT's årlige statusundersøgelse af samfundets digitalisering, IT i praksis, viser, at kommunerne anser borgernes og de kommunale medarbejderes skepsis for at være de største modstandere i at udfolde velfærdsteknologi.

58 procent af de kommunale it- og digitaliseringsansvarlige giver i undersøgelsen udtryk for, at 'accept af teknologien hos borgerne' er en barriere for at realisere velfærdsteknologiens potentiale. På andenpladsen over barrierer kommer medarbejdernes manglende accept, peger 52 procent af de kommunale ledere på.

»Jeg tror, der ligger mange positive effekter for både samfundet og borgerne i velfærdsteknologi, fordi det er en teknologi, som er meget tæt på dig som borger, som kan hjælpe dig, gøre dig uafhængig, mere tryg eller give mere selvværd. Men velfærdsteknologi har fået et dårligt ry, og det er sket som følge af dårlige historier i pressen og hen over middagsbordet. Hvis man ikke føler, at det tager afsæt i min og din situation, men i stedet noget som det offentlige ruller hen over dig, så kommer der ikke opbakning«, siger Eyvind Jørgensen, direktør i konsulentfirmaet Rambøll og formand for Dansk IT's udvalg for it i den offentlige sektor.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter