Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)
Danmark

Borgernes skepsis bremser velfærdsrobotter

Kommunerne siger i ny undersøgelse, at borgernes og medarbejdernes bekymring er den største barriere for velfærdsteknologiens udrulning.

Danmark

Robotstøvsugeren kom ikke ud i alle hjørner, borgerne følte sig kørt over, og debatten har været med til generelt at sende velfærdsteknologi i skammekrogen.

Rambøll og Dansk IT's årlige statusundersøgelse af samfundets digitalisering, IT i praksis, viser, at kommunerne anser borgernes og de kommunale medarbejderes skepsis for at være de største modstandere i at udfolde velfærdsteknologi.

Kan give tryghed og selvværd

58 procent af de kommunale it- og digitaliseringsansvarlige giver i undersøgelsen udtryk for, at 'accept af teknologien hos borgerne' er en barriere for at realisere velfærdsteknologiens potentiale. På andenpladsen over barrierer kommer medarbejdernes manglende accept, peger 52 procent af de kommunale ledere på.

»Jeg tror, der ligger mange positive effekter for både samfundet og borgerne i velfærdsteknologi, fordi det er en teknologi, som er meget tæt på dig som borger, som kan hjælpe dig, gøre dig uafhængig, mere tryg eller give mere selvværd. Men velfærdsteknologi har fået et dårligt ry, og det er sket som følge af dårlige historier i pressen og hen over middagsbordet. Hvis man ikke føler, at det tager afsæt i min og din situation, men i stedet noget som det offentlige ruller hen over dig, så kommer der ikke opbakning«, siger Eyvind Jørgensen, direktør i konsulentfirmaet Rambøll og formand for Dansk IT's udvalg for it i den offentlige sektor.

De ældre er mest skeptiske

For tredje år i træk er der et stigende antal borgere, i alt 38 procent, der finder det uacceptabelt at bruge velfærdsteknologi til personlig pleje og omsorg.

Spørgsmålet i undersøgelsen deler tilsyneladende befolkningen, idet 45 procent finder det acceptabelt at anvende teknologiske velfærdsløsninger. I aldersgrupperne over 60 år, der i størst omfang vil blive berørt af de nye teknologier, er der en overvægt i antallet af skeptikere.

Ingen inddragelse af skeptikerne

Sidste års undersøgelse viste, at borgerne i højere grad anså velfærdsteknologi som et redskab til at spare penge end som et redskab til rent faktisk at øge kvaliteten af velfærden.

Den nye rapport siger, at selvom kommunerne anser borgere og medarbejdere som de største barrierer for velfærdsteknologi, så bliver de to grupper i yderst begrænset omfang inddraget, når nye digitale løsninger skal udfoldes. Og her ligger, ifølge Rambøll-direktør Eyvind Jørgensen, en del af løsningen på det offentliges problem med at få borgerne til at omfavne velfærdsteknologi:

»De offentlige ledere er bekymret for accepten fra borgere og medarbejdere, så det undrer mig, at der ikke er flere, der inddrager borgerne og medarbejderne. Det er jo et paradoks og noget, som kommunerne kan gøre noget ved. De skal være mere ekstroverte og medinddragende, så det ikke bliver teknokratiske projekter med ensidigt fokus på økonomien. Det er i orden at have en dagsorden om at spare penge, men den skal balanceres med, at teknologien faktisk også kan skabe bedre velfærd, mere tryghed eller sikkerhed«.

Hvad er det gode eksempel?

Men det var jo ikke robotstøvsugere, så hvad er det gode eksempel på velfærdsteknologi, som kan ændre borgernes og medarbejdernes negative opfattelse?

»Der er mange gode eksempler, små som store. Tag spiserobotter, der kan give borgeren en langt større følelse af at være selvhjulpet. Det giver større livsværdi, fordi man selv kan styre sit liv og føle sig som herre i eget hus. Men det er meget vigtigt, at borgeren føler sig inddraget og føler, at teknologien er til for at hjælpe mig og ikke kommunekassen«, siger Eyvind Jørgensen.

LÆS OGSÅ

En 'effektiviseringsundersøgelse' fra Kommunernes Landsforeningen forudsagde tidligere på året, at ni ud af ti kommuner vil anvende robotstøvsugere inden nytår.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden