Hverken Carlsberg, Mærsk eller Århus kan følge med København, når det gælder antallet medarbejdere, der er sat til at betjene pressen, bestyre hjemmesider og kommunikere internt i organisationen.
Ifølge Københavns Kommunes egne tal beskæftiger kommunen i dag 104 medarbejdere, som alene tager sig af presse, information og kommunikation.
Samtidig viser oversigten, at der er stor forskel på, hvor mange ressourcer Københavns syv forskellige forvaltninger bruger på opgaven.
Særligt da de pågældende ansatte i gennemsnit får 41.000 kroner om måneden, og skatteydernes samlede regning til lønudgifter løber op i godt 51 millioner kroner om året.
»Kommunikation er et af de område, som kommunerne er nødt til at se mere kritisk på til fordel for kerneydelserne. Selvfølgelig er der behov for at informere borgere, virksomheder og indadtil i organisation. Men spørgsmålet er, hvor glitret det behøver at være. Måske er 51 millioner ikke meget ud af et samlet budget på over 30 milliarder kroner. Men trods alt kan man stadigvæk få meget folkeskole for pengene«, siger Kurt Houlberg.
Med til billedet hører, at der ikke er nogen sammenhæng mellem forvaltningernes størrelse og antallet af kommunikationsansatte.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind