Hæder. Journalist Per Michaelsen (med stenen) har fået Venstres frihedspris og Ekstra Bladets Victorprisen for  sine afsløringer af danske Stasi-agenter. Arkivfoto: Jørgen Sperling

Hæder. Journalist Per Michaelsen (med stenen) har fået Venstres frihedspris og Ekstra Bladets Victorprisen for sine afsløringer af danske Stasi-agenter. Arkivfoto: Jørgen Sperling

Danmark

Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter

Forsker omtalte i april en hidtil ukendt agent. Gåden er nu formentlig løst.

Danmark

KENDELSE.Pressenævnet har efter denne artikel er blevet offentliggjort i Politiken udtalt kritik. Nævnet skriver om artiklen: »Den alvorlige beskyldning er ikke dokumenteret i hverken Politikens artikel eller over for Pressenævnet«. Læs hele kendelsen her:

Han har fået Venstres frihedspris og en række journalistiske hædersbevisninger for at afsløre danskere, der samarbejdede med den østtyske statssikkerhedstjeneste Stasi.

Men nu bliver den tidligere journalist ved Ekstra Bladet, Per Michaelsen, selv sat i forbindelse med koldkrigstidens mest berygtede efterretningsvæsen.

Ifølge Politikens oplysninger er journalisten identisk med den offentligt kendte dansker, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis har fundet oplysninger om i det tyske Stasi-arkiv.

Det, han har gjort, er grimt
I sidste måned vakte Thomas Wegener Friis stor opsigt, da han fortalte om en hidtil ukendt agent, der skal være af »en helt anden liga«.

»Det, han har gjort, er grimt og har påvirket det danske samfund i negativ retning. Det gør dybt indtryk på mig«, sagde lektoren ved Syddansk Universitet til dagbladet BT, men ville ikke røbe den pågældendes identitet.



Thomas Wegener Friis har »ingen kommentarer« til navnet Per Michaelsen, men ifølge Politikens oplysninger har forskeren selv fortalt flere personer, at det er ham, sagen drejer sig om.

Kunne afsløre DDR-agenter
Det hører med i billedet, at Thomas Wegener Friis og en tysk seniorforsker fra Stasi-arkivet tidligere har taget Per Michaelsens arbejde under kritisk behandling i artikler.

I 2009 undrede de sig således over, hvordan journalisten kunne offentliggøre navne og dæknavne på danske DDR-agenter – to år før Stasi-arkivet fik »styr på dæknavnene« på agenter i udlandet.

»Det er næsten (...) umuligt, at Stasi-arkiverne før 1996 har udleveret informationer om »Nelly« og »Gast««, skrev Thomas Wegener Friis og hans tyske kollega i tidsskriftet Arbejderhistorie, hvori de også slår fast, at »Per Michaelsen havde forbindelse til folk fra HV A (Stasis udenrigstjeneste, red.)«.



Politiken har den seneste uge forsøgt at komme i personlig kontakt med den snart 70-årige Per Michaelsen, der ifølge venner og bekendte har været som sunket i jorden. Først i går lykkedes det imidlertid at skabe forbindelse til journalisten, der sendte en kort mail fra Berlin.

Per Michaelsen afviser

Jeg var på den sorte liste for »undergravende virksomhed« og »anti- sovjetisme«


Forelagt anklagerne svarer Per Michaelsen, at han ikke kommenterer »anonyme rygter, ej heller mine kilder«. Journalisten har valgt kun at besvare Politikens spørgsmål om, hvorvidt han blev forsøgt hvervet af Stasi:

»Svaret er i al sin enkelhed: NEJ! Jeg var bestemt heller ikke den rigtige at gå til, al den stund jeg var på den sorte liste for »undergravende virksomhed« og »anti-sovjetisme«. Jeg blev smidt ud af DDR på Ulbrichts personlige ordre. Politbureauets sikkerhedschef dengang var Erich Honecker. Ni år senere endte jeg i Ruzyne-fængslet i Prag, da jeg kontaktede talsmanden for Charta 77, Jiri Hajek, udenrigsminister under Dubcek«, skriver Per Michaelsen, der ikke har reageret på Politikens opfølgende henvendelse.

Få ville have mistænkt Michaelsen

Jeg vil være mægtig ked af det, hvis det er rigtigt


Siden Thomas Wegener Friis i sidste måned afslørede sit opsigtsvækkende fund i Stasi-arkiverne, er der blevet gættet på livet løs i medierne og i politiske kredse.

Få har formentlig haft fantasi til at forestille sig, at sagen skulle dreje sig om en erklæret koldkriger og spionjæger, som Venstre i 2000 hædrede for at udstille »en flok venstreorienterede hyklere«.



Ekstra Bladets tidligere chefredaktør, Sven Ove Gade, har da også svært ved at tro sine egne øren:

»Jeg vil være mægtig ked af det, hvis det er rigtigt, for jeg sætter stor pris på Per Michaelsen. Umiddelbart synes jeg, at han er for kantet og indadvendt til at passe på profilen. Samtidig kan han dårligt have haft adgang til fortroligt materiale. Så skulle han nærmest have været påvirkningsagent«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Skrev kronikker om Baader-Meinhof
Det var Sven Ove Gade, der sidst i 1970’erne ansatte Per Michaelsen på Ekstra Bladet. Tidligere var journalisten ansat som Tysklandskorrespondent for dagbladet Information og rapporterede også for Danmarks Radio.

Da bølgerne om terrorgruppen Baader-Meinhof og mordet på arbejdsgiverformanden Hanns-Martin Schleyer var på sit højeste i 1977, skrev Per Michaelsen nogle kritiske og ifølge Sven Ove Gade »tidstypiske« kronikker i Ekstra Bladet om »udhuling af de demokratiske rettigheder« i Vesttyskland: »Under dække af terrorismens fare indsamles ihærdigt oplysninger om borgere, der med afvigende meninger fuldt legalt arbejder i partier ude på venstrefløjen«, mente Michaelsen.

Tidligere PET-chef er overrasket
Hans Jørgen Bonnichsen, der som operativ chef i Politiets Efterretningstjeneste (PET) stod i spidsen for tjenestens Stasi-efterforskning i 1990’erne, er lige så overrasket som Ekstra Bladets tidligere chefredaktør.



»Hvis det er rigtigt, vil det være en kæmpe overraskelse. Per Michaelsen og hans medforfatter til bøgerne om Stasi var meget tidligt ude med deres oplysninger om mistænkte agenter. Men jeg har altid taget det som et udtryk for, at journalister havde nemmere adgang til arkivet end myndigheder, der kun kunne komme igennem med internationale retsanmodninger«, siger Hans Jørgen Bonnichsen.

I PET’s søgelys
Det ligger dog fast, at PET i 60’erne og 70’erne var opmærksom på Per Michaelsen, der en overgang arbejdede som journalist inde i det kommunistiske Østberlin.

Her flyttede han ind på Hotel Newa, der var »kendt som mødested for MfS (Stasi, red.)«, står der i PET-notat. På et tidspunkt opsøgte journalisten selv PET og forklarede, at han var tidligere medlem af Danmarks Kommunistiske Ungdom (DKU), men i 1968 blev erklæret uønsket af de østtyske myndigheder ved grænseovergangen Checkpoint Charlie.

»Det er egentlig mærkeligt, at Per Michaelsen har rettet henvendelse til PET«, noterede tjenesten i et afklassificeret dokument fra 1968.

Uklart hvad samarbejdet indeholdte

Politiken har ingen oplysninger om, hvad journalistens formodede samarbejde med Stasi konkret skal have gået ud på. Mette Herborg, der var Per Michaelsens medforfatter til artikelserien og bøgerne om Stasi, finder mistanken »fuldstændig latterlig«.

LÆS OGSÅ

Hun har ikke længere kontakt med journalisten og så ham senest for omkring et halvt år siden i Nyhavn.

»Den må Wegener Friis længere ud på landet med. Det tror jeg ikke på«, lyder Mette Herborgs umiddelbare kommentar: »Vi arbejdede tæt sammen i mange år og talte så meget om disse emner, at jeg ville have kunnet lugte det. Jeg var med i Stasi-arkiverne næsten hver gang, og vi opholdt os i Tyskland i flere måneder. Jeg kan ikke redegøre nærmere for, hvorfor vi fik oplysningerne på et så tidligt et tidspunkt, men vi var i mange arkiver og nogle af de første journalister dernede«, siger medforfatteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

FACEBOOK

KENDELSE. Pressenævnet har efter denne artikel er blevet offentliggjort i Politiken udtalt kritik. Nævnet skriver om artiklen: »Den alvorlige beskyldning er ikke dokumenteret i hverken Politikens artikel eller over for Pressenævnet«. Læs hele kendelsen her:

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden