Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

motorik. Jonas, 4 år og Regitze og Villads, begge 3 år, har bygget en motorikbane. Den er næsten mage til den, som de har set andre børn lave på en film, som pædagogerne har optaget . I daginstitutionen Lyngen ligger iPads fremme, så børnene kan lege med dem og optage film.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

motorik. Jonas, 4 år og Regitze og Villads, begge 3 år, har bygget en motorikbane. Den er næsten mage til den, som de har set andre børn lave på en film, som pædagogerne har optaget . I daginstitutionen Lyngen ligger iPads fremme, så børnene kan lege med dem og optage film.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tablets skaber bedre trivsel i børnehaver

Tablets, computere og digitalkameraer kan styrke børnehavebørns læring, udvikling og trivsel, viser ny forskning.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er mig. Og Louis«, siger 3-årige Villads og peger på tv-skærmen.

Bag ham sidder kammeraterne Jonas, Regitze og Astrid med hagerne hvilende i hænderne. De sidder ved et bord ude i garderoben i børnehaven Lyngen i Hedehusene og ser film. Om sig selv. Og om, hvordan man bygger en motorikbane.

»De går på line. Jeg kan ikke finde ud af at gå på line«, siger Jonas og kører koncentreret tungen fra side til side på underlæben.

»Så kan du jo øve dig. Se, nu hjælper de hinanden«, svarer Birgit og nikker mod fjernsynet. Hun er pædagog i børnehaven og sidder med ved bordet. Det er pædagogerne, der har optaget filmen med en af de iPads, som de siden september har taget i brug på en ny måde.

Lyngen er en af de 30 institutioner – fordelt over 25 kommuner – der har meldt sig til et 1-årigt projekt. Projektet er lavet af forskere fra Professionshøjskolen UCC og Aarhus Universitet for Kommunernes Landsforening og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og bliver offentliggjort i dag. Det er første gang, at danske eksperter har forsket i, hvad det betyder for børns udvikling og trivsel, at digitale redskaber er en del af hverdagen i daginstitutioner.

Projektet slår blandt andet fast, at hvis pædagogerne bruger teknologien rigtigt, giver det bedre trivsel blandt børnene.

»Digital teknologi kan skabe en bro mellem børn, der ikke har en plads i fællesskabet og trænger til flere relationer, så de bliver trukket ind i børnegruppen. Det kan give en fælles platform for børnene. I vores projekt blev nogle af de børn, der var lidt udenfor, gjort til superbrugere, og så blev de pludselig mere attraktive legekammerater, fordi de kunne noget mere end de andre. Det hjalp dem til at blive set af de andre«, forklarer Vibeke Schrøder, der er forsker på Professionshøjskolen UCC og leder af den del af projektet, som Professionshøjskolen UCC står bag.

Men alle børn kan have gavn af iPads.

»Det kan være med til at skabe nye venskaber. Og så giver digital teknologi mulighed for, at børn kan udvikle ting sammen, og der ligger en masse kreativt undersøgende i det, som bidrager til børns udvikling«, siger hun.

Leger ligesom på film

I Lyngen bruger de iPads tre-fire gange om ugen nu. iPadsene er tømt for spil. I stedet filmer pædagogerne børnenes leg og aktiviteter. For eksempel, hvordan de folder en papirflyver, eller leger med Playmobil. Andre gange filmer de, hvordan man holder orden i sin garderobe, vasker hænder eller lyner en lynlås.

»Ofte går børnene i gang med at lege det, vi har set film om. Nogle gange kopierer de legen, andre gange videreudvikler de den«, forklarer pædagogisk leder i Lyngen Hanne Christiansen.

Filmene bliver også brugt, hvis nogle af børnene har svært ved at modtage en mundtlig besked.

»Nogle børn er visuelle og forstår tingene bedre, hvis de kan se dem udført. Nu kan de sidde og se, hvordan de skal gøre, når en lynlås driller – og spole tilbage i filmen, hvis de har brug for at se det igen«, siger Hanne Christiansen.

Der er ingen grund til at bandlyse iPads i institutioner. Men det bør heller ikke være sådan, at alle nu partout skal bruge iPads i institutionerne: Det handler om måden, man bruger tingene på.

Andre gange er det børnene, der filmer hinanden. Og det har vist sig at lukke flere børn ind i lege, som de tidligere ville have afstået fra.

»Vi har en dreng, som ikke havde så mange venner. Han har nu været med i lege med iPaden, hvor børnene har filmet. På den måde kunne han være med uden at behøve at bidrage så meget. Bagefter kunne vi se filmen sammen med børnene og tale om, at han er med. Det har virket supergodt«, siger Hanne Christiansen.

Hendes begejstring for iPads er ny.

»Jeg er jo ikke flasket op med teknologi og var fyldt med fordomme og tanker om, at børn helst skal lege uden alt det der. Bliver de nu afhængige af det og sådan noget«, siger hun.

Før børnehaven kom med i projektet, blev iPads mest brugt i ydertimerne eller til, at et barn kunne få sig en pause.

»Det havde jeg det faktisk lidt skidt med«, siger Hanne Christiansen.

Nu er det i stedet blevet sådan, at iPadsene ligger fremme, så børnene kan nå dem og eksperimentere med dem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi vil have, at iPads er en del af hverdagen på lige fod med legoklodser. Vi har bestilt nogle ekstra kraftige covere hjem, så børnene også kan tage dem med udenfor«.

iPadsene bliver også brugt til at tale om følelser. Så ser børn og voksne på billeder af sig selv, hvor de er glade eller sure eller kede af det.

»Det går meget lettere ind, når de skal aflæse ansigter, som de kender«, forklarer Hanne Christiansen.

Også udviklende for de voksne

Og så har de mange film, som de optager i hverdagen, også fået pædagogerne til at se sig selv med andre øjne.

»En af pædagogerne kunne for eksempel pludselig se, at hun styrede børnenes leg meget mere, end hun troede. Det er en fin erkendelse at få«, siger Hanne Christiansen.

Villads, Jonas, Regitze og Astrid løber ned i den ene ende af gangen og forsvinder ind i et rum. Få sekunder senere triller de to hvide trækasser med dele til motorikbanen ind på en stue og begynder at bygge. Bortset fra et par klodser er deres motorikbane identisk med den, de har set på filmen.

»Jeg kan godt hjælpe lidt«, siger Jonas og henter et par klodser til banen.

»Du er hurtig til at bygge, Jonas«, siger Villads.

Banen er hurtigt færdig. Så hiver de strømperne af og balancerer banen rundt på de bare fødder. Bagefter rydder de op. Det har de nemlig også set på filmen, at man skal.

Pædagoger skal have et klart mål

Hvis tablets og andre digitale værktøjer skal få en positiv effekt på børnenes trivsel i daginstitutioner, er det vigtigt, at pædagogerne har en tydelig idé om, hvad teknologien skal bruges til, understreger Vibeke Schrøder. Er de det, kan en iPad noget, som for eksempel et puslespil ikke kan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Teknologi er inspirerende. Det skinner, lyser og kan gøre uventede ting. Derfor trækker det automatisk børn til sig. Hvis en dreng plejer at lege med Jens eller Peter, men det i dag er Johannes, der laver noget spændende med iPaden, bliver drengen trukket hen til Johannes, og det styrker deres relation«.

Tidligere har der hersket en dogmatisk idé om, at teknologi ikke kan skabe fællesskaber, fortæller lektor Ditte Winther-Lindqvist fra DPU, Aarhus Universitet. Men det passer ikke, viser det nye projekt.

»Der er ingen grund til at bandlyse iPads i institutioner. Men det bør heller ikke være sådan, at alle nu partout skal bruge iPads i institutionerne: Det handler om måden, man bruger tingene på. Det vigtige er, at pædagogerne oplever, at de værktøjer, de benytter, er meningsfulde«, siger Ditte Winther-Lindqvist .

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden