0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der hersker lovløshed på metrobyggepladser

Metroselskabet har i en periode lov til at støje ubegrænset i hele døgnet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marius Nyheim
Foto: Marius Nyheim
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Naboer til metrobyggeriet har i månedsvis klaget over støjniveauer langt over de tilladte 70 decibel, og at byggearbejdet foregår uden for det tilladte tidsrum.

Men nu har Københavns Kommune, der er tilsynsmyndighed, juridisk set givet metrobyggeriet grønt lys til at støje efter forgodtbefindende i hele døgnet i de kommende uger.

LÆS OGSÅ Så længe et nyt såkaldt påbud om, hvor meget og hvor længe byggeriet må støje, ikke er trådt i kraft, hersker der lovløse tilstande på metrobyggepladserne. Det anerkender Miljøstyrelsen: »Det kan du godt kalde det. Min umiddelbare vurdering er, at kommunen ikke har nogen grænser for støjen i perioden, indtil påbuddet træder i kraft«, siger specialkonsulent Jørgen Jakobsen.


Nyt regelgrundlag
Forklaringen på, at metrobyggepladserne i Københavns Kommune nu er lovløse med hensyn til støj, er teknisk.

Metrobyggeriet har indtil for nylig skullet rette sig efter en kommunal forskrift, der sagde, at støjende bygge- og anlægsarbejde over 70 decibel ikke må foregå efter klokken 18 på hverdage. Det er de regler, som Metroselskabet systematisk har overtrådt, og som Politiken har afsløret.



Men 11. oktober ændrede Borgerrepræsentationen regelgrundlaget. Fremover er det miljøbeskyttelseslovens såkaldte påbudsbestemmelser, der gælder i København for store anlægsbyggerier som Metro Cityringen.

Dermed får kommunen mulighed for at udstikke forskellige regler til de forskellige arbejdspladser.

SE OGSÅ

Men påbuddene træder ikke i kraft, før høringsfasen er afsluttet 1. november og indsigelser fra Metroselskabet og beboere er behandlet. Først derefter kan Københavns Kommunes Center for Miljø tage endelig stilling til påbuddets rammer.

Ekspert: Metrobyggepladserne er lovløst land
Også professor i miljø- og forvaltningsret Peter Pagh siger, at metrobyggepladserne dermed nu er lovløst land.

»Indtil der er meddelt et påbud af kommunen, må Metroselskabet gøre, som det vil. Når forskriften ikke gælder længere, er der ingen krav, og Metroselskabet overtræder ingenting«, siger Peter Pagh fra Københavns Universitet.

Politiken.dk besøgte en af de mest støjramte lejligheder nær metrobyggeriet ved Hovedbanegården.

Veronica Juhl og hendes familie udsættes for op til 65 decibel inde i deres lejlighed. Kommunens tilladte støjgrænse er på 55 decibel.

Af: Lasse Rahbek Petersen

lrp@pol.dk

Kilde: Politiken.tv