Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Smadret. I 2008 kostede det DSB op mod 10 millioner kroner, da hooligans ødelagde flere togvogne.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Smadret. I 2008 kostede det DSB op mod 10 millioner kroner, da hooligans ødelagde flere togvogne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB's 'fodboldguider' får hooligans til at droppe hærværk

DSB har haft held med at undgå, at der bliver smadret for millioner af kroner, når fodboldfans rejser med DSB.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan se voldsomt ud, når fodboldfans fylder togvogne til bristepunktet og skriger slagsange, så ingen passagerer reelt kan høre, hvad næste stop er.

Men det resulterer ikke længere i hærværk og smadrede togsæt.

DSB har nemlig fundet en løsning på det hooligans-hærværk, der tidligere har resulteret i skader for millioner af kroner.

'Fodboldguider', hedder løsningen. Og den har de seneste år været årsagen til, at DSB ikke har kunnet rapportere om nævneværdigt hærværk på et eneste region- eller fjerntog, fortæller Leif Fabrin, forretningschef hos DSB.

»Fodboldguiderne rejser med i toget og taler med fansene, sælger nogle billetter til dem og er med til at sikre, at der er god ro og orden. Det har virkelig vist sig at være effektivt«, siger Leif Fabrin.

Smadrede for 10 mio.

Det var efter superligasæsonen i 2008, at DSB besluttede, at der skulle gøres noget.

Det år blev der smadret togvogne for op mod 10 millioner kroner i forbindelse med, at fodboldfans skulle rejse med tog.

»Det var voldsomt. Og ikke kun var der hærværk - vores personale fik også arbejdsskader, og mange meldte sig syge, fordi de ikke ville ud at køre med fansene«, siger Leif Fabrin.

DSB valgte dialogens vej. Både med fanklubberne og politiet. Og efterfølgende uddannede man de såkaldte 'fodboldguider', som blev oplært i fankultur, menneskemængder og de mekanikker, der rør sig blandt de forskellige grupperinger af fodboldfans.

Nu melder vores medarbejdere sig ikke syge mere, fansene betaler for deres rejser, og det er længe siden, vi har oplevet hærværk og i de senere år. Det har virkelig været en succes

I dag har DSB udannet omkring 40-45 af sine medarbejdere som fodboldguider, og som en slags pædagoger rejser de med i de særlige togvogne, der er forbeholdt fans til de store fodboldkampe.

QUIZ

Det har resulteret i, at der siden 2008 ikke har været et eneste eksempel grov hærværk.

»Og nu melder vores medarbejdere sig ikke syge mere, fansene betaler for deres rejser, og det er længe siden, vi har oplevet hærværk og i de senere år. Det har virkelig været en succes«, siger Leif Fabrin.

Kan stadig feste

I aften forventer DSB omkring 1.400 rejsende FCK-fans.

Men kan de så til gengæld forvente, at de stadig at måtte synge deres slagsange, mens de er på skinnerne?

»Selvfølgelig«, siger Leif Fabrin.

»De er jo adskilt i særlige vogne, hvilket gør, at de netop bedre kan synge deres fodboldsange, holde lidt fest undervejs og drikke de øl, de som regel har med«, lyder det fra DSB's forretningschef.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden