Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

SAMMMENBRUD. Det danske it-system, som blandt andet håndterer visumansøgninger, har ikke fungeret siden torsdag i sidste uge. Driftschefen har aldrig oplevet så alvorlig et nedbrud før.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

It-nedbrud gør det svært for forretningsrejsende og turister at få visum til Danmark

Omfattende it-nedbrud er skyld i, at danske ambassader ikke kan udstede visum.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Siden torsdag aften i sidste uge har det danske elektroniske visumsystem VIS, som blandt andet bliver brugt af Udlændige-, Integrations- og Boligministeriet, været ramt af et alvorligt nedbrud. Det skriver ministeriet på sin hjemmeside.

Især er det gået hårdt ud over en meget stor database, som indeholder visumansøgninger, høringer, afslag og klager, forklarer Martin Pedersen, driftschef i Udlændige-, Integrations- og Boligministeriet.

Ind til vi får styr på det, går der jo noget tid, og det frustrerer de stakkels mennesker, som er ramt

Konsekvensen af nedbruddet er, at visumansøgninger ikke kan behandles, ligesom der heller ikke kan udstedes visum på de danske repræsentationer i udlandet. Det betyder, at turister og forretningsrejsende, hvis indrejse i Danmark kræver visum, må kigge ekstra langt efter en godkendelse i disse dage.

»Jeg vil skyde på, at vi pt. modtager omkring 200-300 ansøgninger om dagen, fra rejsende som gerne vil ind i landet. Så der skal ikke gå for mange dage, før vi har fået lavet en kæmpe pukkel«, vurderer Martin Pedersen og tilføjer:

»Hvis der kommer nogen, som skulle have været hurtigt til landet, er det et problem. Eksempelvis forretningsfolk, der skal deltage i en forretningsmæssig forhandling, som kræver fysisk fremmøde. Derfor har flere af de store danske virksomheder formentlig oplevet udfordringer på den kant fornylig», siger Martin Pedersen.

Når der har været særligt kritiske tilfælde, har Udenrigsministeriet og deres borgerservice forsøgt at løse visumansøgningen manuelt ved simpelthen at udfylde en masse blanketter og papirer i hånden. Men det er ifølge Martin Pedersen en både langsom og besværlig proces, som ikke er holdbar.

Løst på onsdag

Driftschefen håber, at det igen bliver muligt at modtage visumansøgninger onsdag. Dog lægger han ikke skjul på, at nedbruddet i den grad har givet it-teknikerne grå hår.

»Jeg har aldrig før oplevet så omfattende et nedbrud, hvor så mange uheld har ramt på en gang. Det burde ikke kunne ske, men sådan går det en gang imellem«, fortæller Martin Pedersen.

Heldigvis ser det ikke ud til, at der er forsvundet noget af den store datamængde i forbindelse med nedbruddet. Dog gør den tekniske fejl det ind til videre umuligt at få adgang til alle oplysningerne.

»Hvis man har sendt en visumansøgning, skal man ikke være bange for, at den er forsvundet ud i et sort digitalt hul. Men indtil vi får styr på det, går der jo noget tid, og det frustrerer de stakkels mennesker, som er ramt«, siger Martin Pedersen.

LÆS MERE:

De første par dage af nedbruddet var det ikke muligt for politiet at gennemføre digital kontrol af visumindehavere ved Danmarks ydre Schengen-grænser, skriver ministeriet. Det problem fik de it-kyndige hurtigt rettet op på.

»Det lykkedes os at få åbnet op for den del af databasen, som politiet skal bruge til deres kontrolarbejde ved grænserne«, siger Martin Pedersen.

Dermed kan politiet atter udføre digital kontrol af visumpligtige passagerer ved grænserne, nøjagtigt som de plejer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden