Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Fotograf:CARSTEN INGEMANN (Arkivfoto)
Foto: Fotograf:CARSTEN INGEMANN (Arkivfoto)

ULYKKESFUGLE. En privat norsk ekspertgruppe vil have undersøgt, om mordbranden på skibet 'Scandinavian Star' i 1990 kan have forbindelse til andre ulykker i skibets ejerkreds.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skibsejere var forfulgt af ulykker

Ekspertgruppe vil have undersøgt, om mordbrand på 'Scandinavian Star' har forbindelse til flere skibsbrande i ejerkredsen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mystiske skibsbrande, grundstødninger, olieudslip og modtagelse af forsikringssummer.

Det prægede selskaberne bag ’Scandinavian Star’ i årene op til mordbranden i 1990, der kostede 159 mennesker livet.

Derfor vil den norske private ekspertgruppe, der med sin rapport fik branden på ’Scandinavian Star’ på norsk politis dagsorden, have undersøgt, om der kan være en forbindelse til katastrofen.

»I det omfattende materiale, som vi har overleveret til Oslo Politi, er der en oversigt over uheld og brande på skibe, som selskaberne bag ’Scandinavian Star’ opererede med i 1980’erne i Caribien og i årene efter, så politiet kan undersøge, om der kan være en sammenhæng med de påsatte brande på ’Scandinavian Star’«, siger skibsinspektør Gisle Weddegjerde, fra Stiftelsen ’Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star’.

Mulig forsikringssvindel undersøges

Selskaberne Scandinavian World Cruises og siden afløseren SeaEscape havde i perioden 1983-1990 mindst tre større skibsbrande. Dertil kom den uopklarede brand på ’Scandinavian Star’, da skibet i 1990 var på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Officielt havde SeaEscape solgt skibet en uge inden mordbranden til den danske forretningsmand Henrik Johansen, men i registeret i Bahamas stod SeaEscape stadig som ejer af ’Scandinavian Star’, og det amerikanske selskab fik udbetalt en forsikringssum på 14 millioner dollars.

Desuden var ni besætningsmedlemmer fra SeaEscape med på den fatale sejlads.

Oslo Politi efterforsker i øjeblikket, om der lå forsikringssvindel bag de påsatte brande på ’Scandinavian Star’. Efterforskningsleder Terje Bechmann Dahl vil ikke udtale sig om omfanget af efterforskningen, men han understreger følgende i en email til Politiken:

»Økonomidelen drejer sig hovedsagelig om at søge afklaret, om der er rimelig grund til at tro på, at skibet blev sat i brand med økonomiske interesser som motiv«.

Norsk politi har foreløbig afhørt folk i USA, Canada, Asien, Australien og Europa. Sagen har fået ny aktualitet, efter at Søfartsstyrelsens tidligere hovedundersøger af brandene på ’Scandinavian Star’, Flemming Thue Jensen, for nylig erklærede, at brandene måtte være udført af besætningsmedlemmer med et indgående kendskab til skibe og brande.

Maskinmester: Styret af mafiaen

DFDS stod oprindelig bag Scandinavian World Cruises, men i 1985 solgte selskabet størstedelen af aktierne til amerikanske investorer, og selskabet skiftede navn til SeaEscape. I de følgende år frem til februar 1990 solgte DFDS løbende de resterende aktier.

Politiken har talt med tidligere ansatte i selskabernes skibe i Caribien, og en dansk maskinmester, der ønsker at være anonym, fortæller, at da han i foråret 1983 arbejdede på skibet ’Scandinavia’, var skibets barer, restauranter og kasino styret af et amerikansk mafianetværk.

»DFDS havde ikke meget at skulle have sagt«, siger han.

Ifølge maskinmesteren skete det ofte i USA, at forskellige rederiers skibe brød i brand eller sank, så der kunne udbetales en forsikring. Han mener, at der måske kan være en forbindelse mellem forholdene i USA og mordbranden på ’Scandinavian Star’.

DFDS er blevet forelagt maskinmesterens beretning, men rederiet vil ikke kommentere den. Men Richard Berg-Larsen, der er operational director for DFDS Fleet, sejlede på ’Scandinavia’. Han kan ikke huske, at mafiaen spillede en rolle:

»Det kender jeg ikke noget til, men al kasinodrift har jo haft et mafiarygte«.

Men forhandlingssekretær Henrik Berlau fra 3F siger, at DFDS fortalte ham om mafiaen, da ’Scandinavia’ blev sendt hjem til København i december 1983.

»DFDS fortalte, at de ikke havde kontrol over deres eget skib i USA, fordi mafiaen styrede kasinoet og dermed reelt hele skibet. Derfor havde DFDS med 24 timers varsel besluttet at flytte skibet fra USA til København «, fortæller Henrik Berlau.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden