Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsømt. DSB har indtil videre haft et mareridtsår, men kunderne skal ikke forvente bedring lige om hjørnet, siger Flemming Jensen.
Foto: Jens Dresling

Forsømt. DSB har indtil videre haft et mareridtsår, men kunderne skal ikke forvente bedring lige om hjørnet, siger Flemming Jensen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB beklager og varsler mere bøvl

DSB har i årets første 4 måneder udbetalt 10 mio. kr. i erstatning for forsinkelser. Og problemer kommer der flere af hen over sommeren, siger DSB’s topchef.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Året 2016 indledtes med, at togbilletterne blev 2,4 procent dyrere. Siden er en række ulykker ramlet ned over DSB, og landets togpassagerer har måttet finde sig i forsinkelser, aflysninger og togbusser over store dele af landet.

I årets første 4 måneder har DSB’s tog været meget langt fra at leve op til de rettidighedsmål, der er fastsat i kontrakten med staten. I april levede 13 af 19 fjern- og regionalstrækninger ikke op til rettidighedsmålet i kontrakten.

Undskyld er måske mest noget, man siger, hvis man har begået en bevidst fejl, og det er det jo ikke

I det første interview om togkrisen i Danmark medgiver DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, at DSB ikke har leveret varen hidtil i 2016.

Hører jeg dig give en undskyldning for, hvad I har budt kunderne?

»Ja. Det er jo ikke et tilfredsstillende år for vore kunder, så på den måde er det en stor frustration for mig selv og hele organisationen, at vi ikke har leveret på det vigtigste kundeløfte, rettidighed. Undskyld er måske mest noget, man siger, hvis man har begået en bevidst fejl, og det er det jo ikke. Men vi kan beklage, at ikke har en rettidighed på det niveau, der skal være. I den kontekst har det været et meget utilfredsstillende forår for os«, siger Flemming Jensen.

Forsinkelser koster penge, og DSB har i årets første 4 måneder måttet punge 9,8 millioner kroner ud til passagererne som kompensation i den såkaldte rejsetidsgaranti. Det er dobbelt så meget, som DSB selv havde forventet for perioden.

Det er et enormt beløb, som er »meget alvorligt for DSB«, siger Passagerpulsen under Forbrugerrådet:

»At så mange passagerer har fået aktiveret deres rejsetidsgaranti, viser, at den køreplan, man har lagt, simpelthen ikke har været realistisk, i forhold til de forhold man kører under«, siger afdelingschef Lone Fruerskov Andersen.

Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men det er enormt komplekst

DSB’s direktør ville gerne kunne fikse problemet i morgen, men sommeren bliver også byrdefuld med store sporarbejder, varsler han:

»Jeg er da bekymret for, hvornår vi er tilbage. Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men det er enormt komplekst«, siger Flemming Jensen.

Han oplyser, at DSB selv er ansvarlig for under halvdelen af forsinkelserne, mens andre forhold, herunder Banedanmarks skinnenet, forårsager de øvrige.

Også i efteråret skal passagererne have tålmodighed med i toget, for DSB vil fra august lægge luft ind i køreplanen for at opfylde målene for rettidighed. Passagerernes rejsetid forlænges, men det medfører ikke prisfald som kompensation, siger Flemming Jensen.

Passagerpulsen frygter, at danskerne vil begynde at vende toget ryggen:

»Jo mere besværligt det bliver for passagererne, des mere sandsynligt er det, at de overvejer andre transportformer«, siger Lone Fruerskov Andersen.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger, at det er helt afgørende, at kunderne kan stole på DSB’s nye køreplan.

»DSB står i en kritisk situation, og ingen skal foregøgles, at løsningen ligger lige om hjørnet. Alle gode kræfter skal nu sættes ind på at skabe en køreplan, der fungerer. Folk vil hellere have lidt længere rejsetid end en køreplan, de ikke kan stole på«, siger transportordføreren.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden