0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Elevers mobiler skader frikvarteret

Skoler bør indføre regler om mobiltelefoner i pauserne, siger forskere. Formand for skoleledere frygter »ramaskrig«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Mobilfri. Tidligere var det svært at stille hold til boldspil på Tove Ditlevsens Skole i København. Det har mobilfri frikvarterer ændret på til glæde for Klara-Sofie Jensen, Sophia Banerabe, Villads Boesen og Oscar Sommerfelt Falby.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Biip, bimlen, blinkende mobilskærme og elever, der sidder foroverbøjet med fingre, der stepper hen over tastaturet, er et særsyn i 5. a på Tove Ditlevsens Skole på Vesterbro i København.

Her afleverer eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet deres mobiltelefon til læreren, når de møder om morgenen.

Skolen gør dermed, som flere forskere anbefaler: tager stilling til elevernes brug af mobiltelefoner og iPads i frikvartererne.

At være på mobilen og spille computer er nogle af de foretrukne aktiviteter i danske skolegårde. Men det går ud over børnenes bevægelse og sociale liv i klassen. Det viser et netop afsluttet ph.d.-projekt, som Charlotte Skau Pawlowski, der er forsker Institut ved Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, står bag. Data er indsamlet fra 2013 til 2015, og forskeren har været på 17 skoler i 17 kommuner over hele landet og observeret og interviewet 143 elever fra 4. til 6. klasse.

Formålet med ph.d.-projektet var at undersøge, hvad børnene oplevede som hæmmende for at være fysisk aktive i frikvartererne. Til Charlotte Skau Pawlowskis overraskelse var det mobiltelefoner og iPads.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter