Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mobilfri. Tidligere var det svært at stille hold til boldspil på Tove Ditlevsens Skole i København. Det har mobilfri frikvarterer ændret på til glæde for Klara-Sofie Jensen, Sophia Banerabe, Villads Boesen og Oscar Sommerfelt Falby.
Foto: Finn Frandsen

Mobilfri. Tidligere var det svært at stille hold til boldspil på Tove Ditlevsens Skole i København. Det har mobilfri frikvarterer ændret på til glæde for Klara-Sofie Jensen, Sophia Banerabe, Villads Boesen og Oscar Sommerfelt Falby.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Elevers mobiler skader frikvarteret

Skoler bør indføre regler om mobiltelefoner i pauserne, siger forskere. Formand for skoleledere frygter »ramaskrig«.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biip, bimlen, blinkende mobilskærme og elever, der sidder foroverbøjet med fingre, der stepper hen over tastaturet, er et særsyn i 5. a på Tove Ditlevsens Skole på Vesterbro i København.

Her afleverer eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet deres mobiltelefon til læreren, når de møder om morgenen.

Skolen gør dermed, som flere forskere anbefaler: tager stilling til elevernes brug af mobiltelefoner og iPads i frikvartererne.

At være på mobilen og spille computer er nogle af de foretrukne aktiviteter i danske skolegårde. Men det går ud over børnenes bevægelse og sociale liv i klassen. Det viser et netop afsluttet ph.d.-projekt, som Charlotte Skau Pawlowski, der er forsker Institut ved Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, står bag. Data er indsamlet fra 2013 til 2015, og forskeren har været på 17 skoler i 17 kommuner over hele landet og observeret og interviewet 143 elever fra 4. til 6. klasse.

LÆS OGSÅ

Formålet med ph.d.-projektet var at undersøge, hvad børnene oplevede som hæmmende for at være fysisk aktive i frikvartererne. Til Charlotte Skau Pawlowskis overraskelse var det mobiltelefoner og iPads.

»De fylder rigtig meget. Mange af børnene sad ude eller inde med deres mobiltelefon og kiggede ned i skærmen. Når jeg interviewede dem, sagde de, at det var svært at få kontakt til hinanden, fordi de lukkede sig inde med deres telefon«, fortæller hun.

Er ikke en del af fællesskabet

Nogle børn spillede spil, andre var på sociale medier for at få likes, og andre sms’ede med venner fra andre skoler:

»De var ikke en del af det fysiske fællesskab, og det blev oplevet som en irritation. Både af dem selv og af de andre kammerater. Nogle drenge sagde, at de ikke kunne stille fodboldhold, fordi flertallet af drengene sad med mobilen«.

Kun én af de sytten skoler havde regler om brug af mobiltelefoner. Men skolerne bør ifølge Charlotte Skau Pawlowski tage stilling til, hvilke konsekvenser det kan have frit at lade eleverne bruge telefonerne, fordi det er svært for børnene at styre.

I 5. a på Tove Ditlevsens Skole – hvor alle børn har en mobiltelefon – er de fleste elever glade for ordningen, men en del sukker også og lægger hovedet frustrerende i bordet, da de bliver spurgt, hvad de synes om at skulle aflevere mobilen om morgenen. Hurtigt kommer hovederne dog op igen, da den yngre lærer Sebastian låser et lille skab op inde i klasseværelset og tager en flad boks ud, hvor mobiltelefonerne står på rad og række.

Mange af børnene sad ude eller inde med deres mobiltelefon og kiggede ned i skærmen

»Her har vi så mobilhotellet«, smiler han. Men sådan har det ikke altid været for 5. a. I 2. klasse måtte de frit bruge deres mobiler og iPads i frikvartererne. Og det var ikke altid lige sjovt, fortæller Klara-Sofie Jensen, da frikvarteret er gået i gang. Klasseværelset ligger halvdunkelt hen bag de tunge mørke gardiner, der holder middagssolen ude, og størstedelen af klassen er løbet ned i skolegården med en stor bold for at spille ’ost’ og få luft.

»Der var mange, som bare sad med mobilerne og kiggede ned på dem. Så manglede man nogle gange nogen at lege med«, siger hun, og hendes klassekammerat Sophia Bianca Benarabe nikker.

»Det er fint nok med mobilhotellet, fordi det er rimelig fedt, at vi leger sammen hele klassen. Det er federe end bare at sidde ned og spille på mobilen«, siger hun.

Alligevel kommer mobilen med i skole hver dag. Flere af børnene tager ofte alene med offentlig transport igennem byen, og så er den rar at have med, synes de.

Blikket flakker lidt genert ned i bordet, da Sophia indrømmer, at det altså ikke er hver dag, at hun følger reglerne og tjekker sin telefon ind på mobilhotellet.

»Hvis man er træt, kan man godt lige tage sin telefon og sætte sig henne i hjørnet. Jeg savnede at sidde med den i går. Så sad jeg og youtubede lidt. Efter skole bruger jeg den rigtig meget til Facebook, Instragram og Snapchat. Det er der mange i klassen, der gør. Jeg bruger nok tre timer efter skole hver dag«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ved siden af sidder Oskar Pablo Sommerfelt Falby, dersynes, at klassen bruger computere »på en god måde« i undervisningen, og at klassen leger »meget bedre sammen nu« end i de mindre klasser.

Bevægelse i frikvartererne er meget vigtig, fortæller en af klassens andre drenge, Villads Boesen. »Hvis ikke jeg kommer ud, sidder jeg bare sådan her«, siger han og lægger overkroppen fladt ned på bordet.

Jens Vase, formand for Danske Skoleelever, er ikke fortaler for, at mobiltelefonerne konfiskeres ved skoledagens start. I stedet opfordrer han skolerne til at fokusere på digital dannelse – både i forhold til etik og i forhold til hvor meget eleverne vælger den blinkende skærm til i frikvartererne – og kammeraterne fra.

Skolernes ansvar

Også Jeppe Bundsgaard, der er professor ved DPU, Aarhus Universitet, og forsker i digitale læremidler, vurderer, at der er behov for, at skolerne får en mobiltelefonpolitik. Danske børn ligger nemlig i toppen sammenlignet med andre OECD-lande, når det gælder om at være på de sociale medier. Både i fritiden og i undervisningstiden.

»Måske er vi i Danmark for naive, i forhold til hvad it-teknologen har af bagsider. Undersøgelsen her er en god anledning til at tænke over det«, siger han og peger på en Pisa-test, hvor 15-årige blev testet i dansk og matematik. Jo mere tid eleverne brugte dagligt på internettet, jo dårligere scorede de i testen.

Præcis hvor mange skoler der har regler på området, vides ikke. Men Claus Hjortdal, der er formand for skolelederne, er enig i, at mobilen skader elevernes mulighed for motion og kammeratskab.

»Spørgsmålet er, hvad vi gør ved det. Forældrene har jo taget stilling. De har valgt at sende en telefon med børnene i skole, og derfor sætter de skolerne i en kattepine ved at sige, at de skal tage stilling. Hvis vi meddelte, at alle folkeskoler nu skulle tage mobilerne fra eleverne, ville der lyde et ramaskrig fra forældrene. Derfor er det bedste at tage dialogen i skolebestyrelserne«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det er ikke forældrene, der skaber problemet, mener Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.

»Den holder ikke. Det er skolen, der må skabe reglerne i skolen. Det er vigtigt, at hver eneste skole melder tydeligt ud, hvad det er for en rolle, mobiltelefoner har på skolen. De skal tage stilling, og uanset udfaldet bakker vi op. Vi ved, at eleverne ønsker noget styring«.

Alle fire elever i 5. a råder og skolelederne til at inddrage telefonerne ved dagens start. For ellers vil der nok være børn, der »lige sms’er under bordet i timerne«, griner Klara-Sofie Jensen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden