Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB's ide med at lægge luft ind i køreplanen er at få færre forsinkelser. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen.

DSB's ide med at lægge luft ind i køreplanen er at få færre forsinkelser. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra på mandag bliver DSB's tog endnu langsommere

For at komme ud af det første halve års morads, gør DSB nu rejserne op til fire minutter længere. Passagerer frygter et ringere produkt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At tage toget var en pinefuld oplevelse i første halvdel af 2016 på grund af forsinkelser og aflysninger i et voldsomt omfang.

DSB erkendte problemerne med en undskyldning på forsiden af Politiken, og i morgen lancerer DSB så en del af løsningen: En ny justeret køreplan med langsommere tog.

På en række strækninger for regional- og intercitytog vil togrejsen således blive et til fire minutter længere. Med den ekstra luft i køreplanen håber statsbanerne på bedre at kunne leve op til de rettidighedsmål, der er beskrevet i trafikkontrakterne med staten.

Et skråplan?

Eksempelvis på Kystbanen mellem Helsingør og København skal den kundeoplevede rettidighed, ifølge kontrakten, være på 81,8 procent af afgangene. Men i første halvår er den svinget mellem 59,9 og 77,6 procent. Den justerede køreplan betyder, at kystbanepassagererne fra mandag vil have op til fire minutters forlænget rejsetid. Til gengæld bør de så opleve færre forsinkelser på strækningen.

»Da vi lavede køreplanen for 2016 havde vi nogle antagelser, der viste sig ikke at holde, ligesom vi har været for ambitiøse. Nu justerer vi køreplanen for at skabe mere robusthed i den daglige drift. Og så kigger vi på materiellet og andre tiltag, der kan forbedre driftsstabiliteten, ligesom Banedanmark kigger på skinner og signaler, med samme formål«, siger Anders Eghus, driftsdirektør i DSB.

Er det ikke et skråplan bare at forlænge rejsetiden i køreplanen, når man har svært ved at levere tog til tiden?

»Vi har en interesse i at have en køreplan, der er attraktiv for kunderne. Et element er, at den tid det tager at rejse, skal være acceptabel og konkurrencedygtig. Det andet element er, at vi skal levere en køreplan, der rent faktisk holder«.

Et hurtigere tog i 1979

På Kystbanen frygter pendlertalsmand Michael Randropp netop, at rejsetiden vil blive forlænget løbende, fordi der i trafikkontrakterne år for år stilles større krav til rettidigheden.

»Nogen får fire minutters forlænget rejsetid. Og det er kun i toget, for er man afhængig af andre transportmidler kan rejsetiden blive meget længere. Når vi taler om at forbedre den kollektive trafik, er det ikke hensigtsmæssigt at køre så meget langsommere. Det er skuffende, at DSB ikke kunne levere det i køreplanen, som vi var blevet lovet«.

Han peger på, at det i 1979 var muligt at stå på toget i Helsingør klokken 07.04 og være på København H 47 minutter senere. Fra mandag af tager den samme tur, afhængig af afgang, 46 eller 48 minutter.

»Dengang kørte man med gamle dieseltog. I dag har man fået eltog, skinnerne er blevet opgraderet og alligevel kører man langsommere end for 37 år siden – det er jo helt skørt«, siger Randropp.

DSB mener, at eksemplet er unuanceret. Dels stoppede det pågældende tog dengang på to færre stationer end det sammenlignelige i dag, dels er der nu flere afgange fra Helsingør end i 1979.

»Der er stadigvæk kun det samme antal spor på strækningen, men til gengæld er der ni tog i timen i myldretiden. I min bog er det ikke to sammenlignelige produkter«, siger Anders Eghus.

Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har længe opfordret DSB til at justere den nuværende køreplan.

»DSB står i en akut situation, fordi man siden 1. januar har haft en urealistisk køreplan. På den korte bane er det bedre, at man tilpasser køreplanen, så passagererne ved, hvad de kan regne med. Men på den lange bane må det ikke blive en metode, man bruger igen og igen, fordi det jo forringer produktet, når man forlænger rejsetiden«, siger afdelingschef Lone Fruerskov Andersen.

Tilpasninger er det muliges kunst

Passagerpulsen har appelleret kraftigt til, at justeringen af køreplanen blev koordineret nøje med de øvrige trafikselskaber, så ændringerne ikke går ud over passagerer, der også bruger tilstødende busser og tog.

Movia, der opererer busser i Østdanmark fortæller, at de har tilpasset afgange »så godt som muligt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Arriva, der kører regionaltog i Vestdanmark, oplyser, at selskabet har flyttet en til to minutter på sine afgange for at tilpasse sig DSB’s køreplan.

»Det er jo et stort puslespil at lægge køreplaner og helt overordnet kan det aldrig undgås, at nogen vil opleve forværringer. Men i denne omgang frygter vi ikke de helt store forandringer«, siger pressemedarbejder Morten Nissum Larsen.

Længere rejsetid på endnu flere strækninger

DSB oplyser, at der har været en tæt dialog med de andre trafikoperatører: »Og noget af det, vi gerne ville gøre nu, venter vi med at iværksætte til 2017-køreplanen i december for at undgå, at kunder med korresponderende afgange kommer i klemme«, siger DSB’s driftsdirektør.

Han varsler således, at der i 2017-køreplanen vil komme længere rejsetid på endnu flere strækninger.

Mandag vender mange danskere tilbage på job efter ferien. DSB og de andre trafikselskaber opfordrer passagererne til at bruge Rejseplanen og tjekke de nye afgangstider.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden