Foto: BORBERG THOMAS
Danmark

EU kritiserer Danmark: I gør ikke nok mod luftforurening

Fortrolig EU-skrivelse, som Politiken er i besiddelse af, viser hård kritik af Danmarks manglende indsats mod luftforurening.

Danmark

I har haft ti års varsel. I har kendt reglerne og haft alle tænkelige muligheder for at overholde dem, og alligevel er I ikke nået i mål.

Sådan er budskabet i den såkaldte åbningsskrivelse , som EU-kommissionen for 14 dage siden sendte til den danske regering. Den kan være første skridt i en egentlig retssag om traktatbrud.

Skrivelsen fastslår, at Danmark ikke har overholdt de regler om luftkvalitet, vi selv har været med til at vedtage – luften i det indre København er mere forurenet, end EU tillader, selv om Danmark har haft rigelig tid til at løse problemet.

»Når vi bryster os af at være de grønne frontløbere i EU, så pynter det ikke, at vi får en åbningsskrivelse, især fordi Danmark let kunne have opfyldt de her grænseværdier ved at stille skrappere krav til lastbiler«, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i den private miljøorganisation Det Økologiske Råd.

Danmark har undladt at træffe alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at opfylde alle sine forpligtelser

Regeringen har afvist Politikens anmodninger om aktindsigt i skrivelsen med henvisning til »udenrigspolitiske interesser« og »fast praksis i EU-kommissionen«. Politiken er imidlertid kommet i besiddelse af teksten, der ikke lægger fingrene imellem: Alle de danske forsøg på forklaringer bliver fejet af banen en for en.

»Det må konstateres, at tilsidesættelsen stadig ikke er bragt til ophør. Kongeriget Danmark har undladt at træffe alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at opfylde alle sine forpligtelser«, lyder det.

Siden 2010 har luftforureningen i København hvert år overskredet grænseværdierne for indholdet af kvælstofdioxid, også kendt som NO2, viser de officielle indberetninger.

NO2 kommer først og fremmest fra tunge køretøjer med dieselmotor og er særdeles sundhedsskadeligt: »Eksponering for NO2 er forbundet med en øget dødelighed som følge af hjerte- og lungesygdomme«, påpeger EU-kommissionen.

Især én målestation placeret ved H.C. Andersens Boulevard har i årevis målt for høje koncentrationer af NO2. I et forsøg på at komme under grænsen vil regeringen flytte målestationen længere væk fra trafikken og nedjustere de målinger, der er foretaget tæt på vejbanen.

Men den går ikke, siger EU-kommissionen. Målestationen står helt i overensstemmelse med reglerne, som er ens for alle målestationer, og »der er ikke adgang til at foretage justeringer af eller fradrag i de målte og indrapporterede værdier ved en bestemt målestation«, hedder det.

Det har ikke været muligt at få et interview med miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, der er i Grønland.

I en mail forsikrer ministeren, at regeringen arbejder for at nedbringe luftforurening:

»Vi har haft faldende luftforurening i Danmark i en årrække, og vi forventer at kunne overholde grænseværdien i løbet af de næste par år«, skriver han og påpeger, at ikke kun Danmark har problemer med luftkvaliteten:

»Vi skal selvfølgelig gøre noget ved problemet herhjemme, men det er vigtigt også at sætte sagen i rette perspektiv. I EU overskrides grænseværdien i 19 lande, og vores problemer er ikke store sammenlignet med andre lande«.

Den sværeste sag

Tidligere miljøminister Ida Auken, som i dag er folketingsmedlem for Radikale, siger, at sagen var en af de sværeste i hendes tid som minister.

»Man kom alt for sent i gang med indsatsen, så vi stod med et ganske svært problem, da jeg sad med ansvaret«, siger hun.

Men heller ikke hun formåede at skaffe ren luft til københavnerne.

»De virkemidler, vi kunne tage i brug, i form af filtre og katalysatorer til bilerne, kostede enormt mange penge, men gav meget lidt«, siger hun.

Enhedslistens miljøordfører, Maria Reumert Gjerding, opfordrer regeringen til at handle her og nu:

»Nu må det være slut med bortforklaringer og fiksfakserier«, siger hun med henvisning til planerne om at flytte målestationen.

»Vi skal gøre noget ved transportforurening nu. Og vi skal virkelig op i gear, ikke kun for at leve op til internationale miljøregler, men fordi det skader danske borgeres sundhed«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce