Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Kontanthjælp. Som et led i det nye kontanthjælpsloft, skal borgere have arbejdet mindst 113 timer det sidste halve år, for at kunne få fuld kontanthjælp

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange ringer forgæves med deres spørgsmål om kontanthjælpsloftet

Kontanthjælpsmodtagere ventede i lange telefonkøer til Udbetaling Danmark i fredags. Omkring en fjerdedel kom igennem til en medarbejder.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Travlt har de, medarbejderne hos Udbetaling Danmark.

I sidste uge modtog 50.000 kontanthjælpsmodtagere et brev om, hvordan det nye kontanthjælpsloft vil ramme deres økonomi.

Derfor har Udbetaling Danmark oprettet en hotline med medarbejdere klar til at besvare spørgsmål fra kontanthjælpsmodtagere.

Men det lader til, at der ikke var nok til at tage imod de mange opkald.

I fredags ringede i alt 1.366 kontanthjælpsmodtagere til hotlinen. Heraf kom blot 361 borgere igennem til en medarbejder, skriver Udbetaling Danmark til Politiken i en mail.

Det er lidt under en fjerdedel.

Udbetaling Danmark har afvist at stille op til interview. Men i en mailkorrespondance skriver underdirektør Søren Eismark:

»Vi ville naturligvis gerne kunne svare på alle opkald med det samme, men vi har ikke ubegrænsede ressourcer at bruge af«.

Han henviser til, at alle borgere, som ventede i telefonkøen til Udbetaling Danmark, fik tilbudt at modtage en sms med links til generelle oplysninger om det nye kontanthjælpsloft.

Det valgte 241 borgere at takke ja til i fredags, oplyser Søren Eismark.

Han kan ikke love, at beskederne indeholder tilstrækkelig vejledning til borgerne om kontanthjælpsloftet, »men da vi kan se, at genkaldsprocenten er så lav, går vi ud fra, at borgerne fik svar på deres spørgsmål«, skriver han i mailen.

Faldene henvendelser

Antallet af henvendelser i fredags er markant højre end det, Udbetaling Danmark forventer fremover.

I mandags modtog Udbetaling Danmark 868 opkald i løbet af telefonlinjens åbningstid. Omkring halvdelen blev besvaret.

Størrelsen af bemandingen på telefonlinjerne er blevet vurderet ud fra det antal opkald, som Udbetaling Danmark anslår at modtage det næste stykke tid.

»Vi vil nøje følge udviklingen, og hvis vi på sigt modtager flere henvendelser end forventet, er vi klar til at afsætte flere medarbejdere til at vejlede om kontanthjælpsloftet«, skriver underdirektøren.

Vrede borgere

Mange kontanthjælpsmodtagere kommer til at miste store dele af deres rådighedsbeløb som følge af det nye kontanthjælpsloft.

Hvor mange kroner, der bliver trukket fra borgernes månedlige ydelse, afhænger af beregninger, der kan være svære at forstå for den enkelte borger. Derfor handler store dele af henvendelserne til Udbetaling Danmark netop om disse beregninger.

Men ikke alle borgere ringer med specifikke spørgsmål til det nye kontanthjælpsloft. Nogle ringer for at få afløb for deres følelser, fortæller Søren Eismark.

»De forstår den beregning, de har modtaget fra Udbetaling Danmark, men har haft behov for at tale med mennesker, der ville lytte til deres vrede og frustration over reglerne«.

I det nye kontanthjælpsloft gælder blandt andet, at borgere kun kan modtage fuld kontanthjælp, hvis de har arbejdet over 113 timer det sidste halve år.

Beskæftigelsesministeren har tidligere medgivet, at det kan have konsekvenser for borgere, der er for syge til at arbejde.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden