Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Minister skal forklare ophugning af Mærsk-skibe i Indien

SF vil have svar på, om regeringen har presset EU til at give Mærsk lov til at benytte kritiseret metode.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF vil kalde miljøminister Esben Lunde Larsen (V) i samråd, efter at det i Politiken søndag kommer frem, at A.P. Møller-Mærsk får ophugget to store containerskibe på en strand i Indien.

Metoden betragtes som farlig for både arbejdernes sikkerhed og miljøet, fordi olie og giftstoffer blandt andet skylles ud i havet.

SF's formand, Pia Olsen Dyhr, vil have klarhed over, om Mærsk har presset den danske regering i sagen.

»Det er for at finde ud af, om Mærsk har fået den danske regering til at presse på i EU for, at man kan få lov til at gøre det i Indien. Det er meget klart, at EU har stillet krav til, hvor man må hugge skibe op i verden, og det er ikke på strande i Indien«, siger hun til Ritzau.

»Så hvis Mærsk har presset den danske regering til at få ændret reglerne, så synes jeg, at det er på tide, at det kommer frem i lyset«, tilføjer hun.

Det er skjulte optagelser fra mediecenteret DanWatch, der dokumenterer, at A.P. Møller-Mærsk benytter sig af metoden, som de frem til februar 2016 selv var imod.

Men med udsigt til at kunne spare en milliard kroner på de op mod 100 fartøjer, der skal skrottes frem mod 2020, har virksomheden, ifølge Politiken, ændret holdning.

Spørgsmål: Det lyder vildt, hvis Mærsk skulle kunne presse regeringen til på den måde at ændre holdning. Er det ikke en vild anklage?

»Det er i hvert fald vigtigt, at vi får frem i lyset, hvordan den danske regering har ageret i denne her sag. Det er ikke en anklage. Det er i virkeligheden et spørgsmål til den danske regering«, siger Pia Olsen Dyhr.

»Nu virker det, som om Mærsk har valgt den lette løsning, og der er det vigtigt at vide, om den danske regering bakker op om det, om den danske regering har arbejdet for det og også arbejder for at ændre EU-regler«.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden