0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bilister overser 45-knallerter

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke farligere at køre på 45-knallert end at køre motorcykel. Til gengæld er begge dele 50 gange farligere end at køre i personbil. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Transportforskning, der offentligggøres onsdag.

Ifølge undersøgelsen har der siden 45-knallertens indførelse i 1995 været en stigning i antallet af uheld med tohjulede motorkøretøjer.

  • 1994: 1523 personskader,
  • 2001: 1650 personskader. 15 blev således dræbt sidste år i trafikulykker, hvor en 45-knallert var involveret. Eneuheld og kollision Især to uheldstyper dominerer: Eneuheld og kollision med svingende bilist. Hele 59 procent af knallertkørerne havde drukket, da de kom galt af sted ved eneulykkerne, og folkene bag undersøgelse undrer sig over, at så mange åbenbart tror, de kan holde balancen på to hjul med promiller i blodet. Andelen af spirituspåvirkede 45-førere er væsentlig større end hos motorcyklister. Foreslår kampagne De mange sammenstød med venstresvingende bør ifølge undersøgelsen bekæmpes ved kampagner rettet mod bilister og ved at gøre 45-knallerterne mere synlige med reflekser foran og bagpå. På grund af 45-knallertens beskedne tophastighed og kravet om, at den skal køres på vejen efter samme regler som motorcykler, frygtede mange ved dens introduktion, at den var særlig udsat for at blive kørt ned bagfra, men undersøgelsen viser, at kun to procent rammes bagfra. Hastighedsmålinger viser ifølge trafikforskerne, at halvdelen af 45-knallerterne kører hurtigere end de må. Forskerne opfordrer til bedre kontrol med maskinerne allerede ved importen. Problem med trafikrytme Spørgsmålet om 45-knallerternes hastighed har været genstand for en del debat. De fleste modeller er konstrueret til højere hastighed, og i byerne kniber det med at følge trafikrytmen. Politiet er til brug for undersøgelsen blevet bedt om deres syn på 45-knallerten, og fra en kreds lyder det: »I betragtning af, at der kræves kørekort til motorcykel eller bil (og dermed et alderskrav på mindst 18 år) syntes mange forhold at tale for, at knallerten blev lovliggjort til en hastighed, som knallerten konstruktivt egentlig er beregnet til«, lyder det fra en politikreds. Hele syv politikredse er enige om, at bastarden falder dårligt ind i trafikrytmen, men de mener, at problemet kan løses ved at tillade 45-knallerter på cykelstier uden for byerne.



























Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce