0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Scandlines: Fast forbindelse over Femern Bælt er passé

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tiden er allerede løbet fra ideen om en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt, mener statsrederiet Scandlines. Berlingske Tidende skriver lørdag, at rederiet spiller ud med et kontroversielt forslag til fremtidens søtransport på Østersøen som alternativ til broprojektet.

I stedet for at investere op til 34 mia. kr. i en motorvejs- og jernbanebro mellem Rødby og Puttgarden foreslår Scandlines et "blåt" motorvejsnet, altså vandmotorveje, med store kombinerede bil- og containergodsfærger mellem Nordtyskland og havne i Skandinavien, Rusland og de baltiske lande.

Scandlines mener, at udviklingen siden Berlinmurens fald har overhalet en bro. Med den tyske genforening og de nye demokratier i Østeuropa er det økonomiske vækstområde i Europa blevet væsentligt større.

»Det handler om at sprede godstrafikken mellem mange forskellige havne omkring Østersøen i stedet for at sende det hele via flaskehalsen ved Hamburg«, siger Scandlines' adm. direktør, Ole Rendbæk, til avisen.

/ritzau/

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce